HjemNyheterVerdens dyreste nybil endelig ferdig

Verdens dyreste nybil endelig ferdig

Verdens mest verdifulle bil heter Bugatti Type 57 SC Atlantic, og kjent som «La Voiture Noire». Det er tilfeldigvis også navnet på verdens dyreste nybil.

Allerede da Ettore Bugatti grunnla sitt bilmerke fot over 110 år siden handlet det om en ting, nemlig å lage de mest imponerende bilene på markedet.

- Annonse -

Og for å virkelig plassere skapet på rett plass dunket sønnen Jean Bugatti til med fire biler som sendte den berømte lista opp mot himmelen ‒ Type 57 SC Atlantic. Dette var eksklusive versjoner av Type 57, en modellserie produsert mellom 1934 og fram til krigens utbrudd i 1940.

Og eksklusive ble de. Bugatti lagde nemlig kun fire eksemplarer av modellen som var regnet som den mer perfeksjonerte og raskeste i verden på sin tid (toppfart over 200 km/t), hvorav tre overlevde krigen.

Den fjerde, og den som tilhørte Bugatti selv, forsvant i krigens kaos. Bilen var svart-lakkert, og fikk dermed tilnavnet «La Voiture Noire» ‒ den svarte bilen.

Ingen vet hva som egentlig skjedde med La Voiture Noire, men det foregår fortsatt litt av en skattejakt på bilen. For om den faktisk står bortgjemt en plass, er dette verdens mest verdifulle bil. Eksperter har tidligere satt verdien til intet mindre enn én milliard kroner, så her blir en vanlig Bugatti Chiron som lommerusk å regne.

- Annonse -

En som ikke har klart å glemme denne svarte bilen er en bemidlet Bugatti-entusiast, og faktisk er denne personen så opphengt i bilen at han eller henne like godt har bestilt en splitter ny La Voiture Noire av det franske merket. For ja, Bugatti lager mer enn gjerne spesialutgaver til de som er villig til å betale for det.

Og det er åpenbart denne entusiasten, for prislappen lander nemlig på 11 million euro ‒ før alskens avgifter slår inn. Det gjør den nye La Voiture Noire til verdens dyreste nybil.

Ideen bak en ny svart utgave er ikke ny, for allerede for over 20 år siden kom design-direktør Achim Anscheidt opp med et forslag om å lage en ny utgave av verdens største bil-mysterium. Så, for drøyt to år siden, ble de kontaktet av en kunde som var villig til å bla opp godt over 100 millioner kroner for en ny svart utgave, og de satte i gang jobben.

‒ Med den ferdige La Voiture Noire demonstrerer vi nok en gang at vi utvikler verdens mest sofistikerte hypersportsbiler, sier Stephan Winkelmann, president i Bugatti.

- Annonse -

‒ Med bruk av synlig karbonfiber i svart ser coupéens fantastiske skulptur spesielt elegant ut. Det er en ekte grand tourer som gikk fra å være en visjon til en realitet ‒ et unikt prosjekt som viser Bugattis fulle kreativitet og kunst.

En som virkelig kan glede seg over den nye La Voiture Noire, er Anscheidt, som ikke hadde trodd at denne kom til å bli en realitet. Ja, grunnet den enorme prislappen.

‒ Vi var i ærefrykt om ideen om å utvikle La Voiture Noire, sier han selv.

‒ Ingen andre biler i Bugattis lange historien har samme legendariske status som Type 57 SC Atlantic, som har blitt så synonymt med merket. Vi hadde stor respekt for dette historiske ansvaret, så vel som for kunden, forklarer Anscheidt.

Jean Bugatti hadde som sin far øye for stil, former og dramatisk skjønnhet. Med Atlantic skapte han et mesterverk, og dermed var det et voldsomt press og ansvar på de som skulle lage en tolkning av denne. Designerne måtte prøve å forstå bilen fra en svunnen tid, teknologien, materialene og hva de forsøkte å skape ‒ og deretter oppdatere dette mesterverket for det 21. århundre.

En hyperbil som for eksempel en Bugatti Chiron har vanligvis digre spoilere og svære luftinntak som viser at de skal sluke svingene på racerbanene, men Jean Bugatti lagde sin superbil langt mer elegant. Så nye La Voiture Noire måtte bli en minimalistisk coupé med kun det mest essensielle, og designerne har åpenbart jobbet hardt for å beholde ånden til den originale bilen.

Selvsagt er den framtredende naglesømmen som deler den originale på midten på plass, og de har også gjort fronten bredere og rundet av bakenden slik at man skal beholde romantikken, som Bugatti selv sier.

De har selvsagt hatt stor fokus på karosseriet, og har gitt bilen en unik overflatebehandling med synlig karbonfiber og en klarlakk kjent som «Black Carbon Glossy». Dette gir praktisk talt ingen refleksjoner, men mye spenning og drama, fortsatt ifølge Bugatti.

Støtfangerne er integrert i karosseriet og frontruten ser ut til å smelte sammen med sidevinduene som et hjelmvisir, mens fraværet av forstyrrende linjer gir en effekt hvor det ser ut som at overflaten ser ut til å være støpt i ett stykke. Her skal ingenting forstyrrer den visuelle flyten.

Dette gjør at denne Chiron-utgaven går fra å være hypersportsbil til en grand tourer, og som vi kan se ut av denne illustrasjonen har bilen virkelig arvet DNA’et og skjønnheten fra sin mor.

Det meste er spesiallaget rundt nye La Voiture Noire, som de mer enn 25 individuelt lyselementer per side i frontlysene, hver eneste celle i det 3D-trykte frontgitteret og de elegante baklysene som er laget som en enhet uten skjøter.

Om man klarer å senke blikket fra baklysene som slynger seg fra side til side kan man også se seks eksosstusser, så ikke ypp deg imot dette monsteret med 1.500 hestekrefter om du havner bak den på motorveien.

Også på innsiden nikker den nye tilbake til den originale, og Bugatti har blant annet utstyrt interiøret med kornskinn i Havana Brown, og dette naturlige materialet står i kontrast til spesialpolerte og vendte aluminiumsinnlegg på forskjellige steder på innsiden.

‒ La Voiture Noire er den ultimate drømmebilen for lange avstander, for eksempel en kjøretur fra Molsheim til Milano. Kombinasjonen av perfekt skjønnhet og kraftfull kraft gjør at denne unike bilen er en kjærlighetserklæring til bilen, sier Anscheidt.

Hele operasjonen har altså tatt to år, for med en slik prislapp må selvsagt alt være helt perfekt. Bugatti har kjørt den gjennom omfattende simuleringer, testing i vindtunnel og på testbenker, før de til slutt har luftet den på veien og på racerbanen.

‒ Selv om La Voiture Noire er en engangsbil, brukte vi to år på å utvikle og teste den på alle områder som håndtering og kjøresikkerhet, slik at den kan godkjennes, sier Pierre Rommelfanger, som er leder for Coachbuilding-prosjekter hos Bugatti.

Den utvidede akselavstanden og det nyutviklede karosseriet resulterer også i ny aerodynamikk og ny håndtering som bør passe en GT-bil som denne.

‒ Med La Voiture Noire hilser vi på vår lange tradisjon, Frankrike og Jean Bugattis kreative arbeid, sier Winkelmann.

‒ Samtidig bringer vi eksepsjonell teknologi, estetikk og ekstrem luksus inn i en ny tidsalder. La Voiture Noire er i forkant med bilteknikk. Det er en skulpturell skjønnhet som kan skilte med unik teknologi.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her