Nye helelektriske e-Deliver 9 også som 9-seter

RSA kunne tidligere i år annonsere at Maxus e-Deliver 9 var på vei til Norge, og nå er de første utgavene på plass. Og den store varebilen kan også fås som en diger personfrakter.


Maxus-merket har for lengst entret gamlelandet, og importøren RSA har passert godt over tusen registrerte biler bare i år.

Den store favoritten er e-Deliver 3, en Maxus i den såkalte håndverker-størrelsen som også kan fås som en 7-seters personbil. Men det finnes en storesøster av denne, og om den ikke er tre ganger så stor må vi iallfall gange modelltallet med tre.

Allerede før ankomst er det forhåndsolgt 300 e-Deliver 9, noe som ikke er verst med tanke på at dette er en stor varebil som kommer i to vareroms-størrelser ‒ 9,7 kubikkmeter og 11 kubikkmeter.

Maxus tilbyr også forskjellige batteripakker til e-Deliver 9, hvor den med størst varerom kan fås med enten 51,5 kWh, 72 kWh og 88,55 kWh, mens bilen med 9,7 m³ vareplass er utstyrt med enten 51,5 eller 72 kWh stort batteri.

RSA, som også er importør av Maxus både i Sverige, Finland, Danmark, Island, Færøyene og Grønland, har store forventinger til den store elektriske varebilen.

‒ Det er flere og flere bedrifter som krever en grønnere linje, sier Bernhard Jahnsen, salgssjef i Maxus Norge.

‒ Både store bedrifter, stat og kommune setter stadig større fokus på miljøet, og krever nå at deres leverandører skal kjøre elektrisk. I tillegg er det mye penger å spare ved å gå over til elektrisk drift. Det er store flåter som skal byttes ut i tiden framover, og Maxus er med på denne spennende utskiftingen, forteller Jahnsen.

Men RSA ser at mulighetene rundt e-Deliver 9 er større enn kun en ordinær frakter av varer. Den passer også til å frakte personer. Varebilen kan dermed bli en personbil gjennom lokale ombyggere, og dermed kan den leveres som både en 9-seter og en 8-seter med utforming med inntil 2 rullestolplasser og chassis med mulighet for tilpasning til plan og skap.

‒ Det er et greit utvalg blant mindre elektriske varebiler på det norske markedet, men på store elektriske varebiler er det mer begrenset. e-Deliver 9 har muligheten til å dekke et bredt spekter innen store varebiler, sier Jahnsen.

Den store Maxus-modellen er altså nå på plass i Norge, og bilen som har en oppgitt urban rekkevidde på 353 kilometer starter på 549.900 kroner.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter