Nå kan elbilen Volvo C40 bestilles

Svenskene første rene elbilmodell nærmer seg, og Volvo C40 har fått en startpris på 554.900 kroner.


Volvo har voldsomme ambisjoner knyttet til elbiler, og faktisk har de som mål at porteføljen skal være 100 prosent elektrisk når vi går inn i et nytt tiår om knappe ni år.

I så fall må de gasse på, for så langt har de kun en elbil i den helelektriske versjonen av XC40. Men snart blir én til to, for nå har de kommet så langt i utvikling av C40 Recharge at de åpner fort bestillinger ‒ faktisk aller først i Norge og Nederland. Men svenskene må ikke vente altfor lenge, for der åpner salget 3. juni.

Rent størrelsesmessig er C40 like lang som XC40, og er da også satt sammen på den samme plattformen kalt CMA. Men ifølge Volvo er C40 en crossover og XC40 en SUV, og dermed er den nye elbilen også noen centimeter lavere enn sin elektriske søster.

Volvo åpner altså for bestillinger av C40, og det er verd å få med seg at inkludert i prisen er også en del forbrukerrelaterte ting: 3 års service, 3 års full kaskoforsikring, veihjelp, utskifting av luftfilter, bytte av dekktetningsmasse, rengjøring av sensorer på vindusruter, bytte av vindusviskere (én gang i året) og bytte av bremseskiver/klosser når de er slitt. 

– Volvos servicepakke gir kundene lave brukskostnader, påpeker Erik Trosby, pr - og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

‒ Vi har inkludert mest mulig for å gi kunden et veldig bekymringsløst bilhold, og ser at denne typen heldekkende tilbud slår godt an i vår abonnementstjeneste. Derfor utvider vi dette konseptet til også å gjelde kjøp.

En annen ting Volvo satser på er muligheten om å abonnere på biler, noe det også åpnes for med C40.

Her er prisene:

  • Startprisen for Volvo C40 Recharge er 554.900 kroner
  • Abonnementsprisen starter på 6.890 kroner pr mnd. for Fixed (3 års bindingstid) og 7.890 kroner pr mnd. for Flex (3 måneders bindingstid).

Den kommende elbilen er utstyrt med et batteri på 78 kWh, og rekkevidden er foreløpig estimert til rundt 420 kilometer. Maks ladehastighet er 150 kW, mens AC-ladingen er på 11 kW.

Svenskene har selvsagt også utstyrt den med muligheten for hengerfeste, og maks hengervekt er 1.800 kilo.

En annen ting folket her i nord er opptatt av er firehjulsdrift, og C40 er utstyrt med to motorer med en samlet effekt på 408 hestekrefter og 660 Nm dreiemoment.

Dette sørger for at C40 klarer 0-100 km/t på 4,9 sekunder, mens toppfarten er som alle andre nye biler fra Volvo begrenset til 180 km/t.

– C40 Recharge leverer mange av de egenskapene norske kunder ønsker seg, og har en spennende og moderne design. Det er en høyreist crossover med god rekkevidde, masse kraft, firehjulsdrift, høy bakkeklaring, infotainment fra Google og mulighet for hengerfeste, sier Trosby.

Av utstyr kan Volvo opplyse at C40 Recharge blant annet leveres med varmepumpe, adaptiv cruisekontroll, pilot assist, blindsonevarsler, elektrisk førersete med minne, tåkelys, aktive piksel-LED hovedlys, induktiv lader, panoramatak, elektrisk passasjersete, oppvarmet ratt og seter foran og bak, 360-graders parkeringskamera og premium lydanlegg fra Harman Kardon som standard.

En ting som det derimot ikke er mulig å få er skinn i seter eller inntrekk, noe som er et bærekraftig grep de nå har tatt.

En annen ting som heller ikke er mulig med C40, er å kjøpe den i butikken.

C40 blir kun tilgjengelig via nettet, men de som ikke er helt trygge på nettløsninger får selvsagt hjelp til å bestille C40 hos en Volvo-forhandler.

Med C40 Recharge vokser altså den helelektriske familien hos Volvo til to modeller, og den neste elbilen som er planlagt er en helelektrisk versjon av nye XC90.

Men før den tid er C40 på plass, og her er bilder av den første helelektriske crossoveren signert Volvo:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter