HjemNyheterBugattis vanvittige firkløver på Nordschleife

Bugattis vanvittige firkløver på Nordschleife

Fire biler med en total prislapp på langt over 200 millioner kroner har nylig besøkt Nürburgring, og disse bildene må du ikke gå glipp av.

Man kan selvsagt diskutere hvem som faktisk har verdens beste jobb, men de seks ingeniørene som hadde «jobben» med å teste fire særs ville, svindyre, eksklusive og imponerende hyperbiler rundt Nürburgrings Nordschleife bør komme tidlig på en slik liste.

- Annonse -

For oppdraget til sekstetten var nemlig å teste fire av de mest imponerende bilene verden har sett: En Centodieci med en startpris på 8 millioner euro. En Divo som starter på 5 millioner euro. En Chiron Pur Sport med en inngangspris på 3 millioner euro. Og en Chiron Super Sport 300+ som koster 3,5 millioner euro.

Totalt lander dermed de fire villdyrene på 19,5 millioner euro, og det før særnorske avgifter og eventuelt tilleggsutstyr og andre leveringskostander slår inn.

Og med slike prislapper bør det aller meste fungere helt prikkfritt.

‒ Vi ønsker å oppnå et best mulig chassisoppsett for våre kunder, så vi utfører testkjøringer under ekstreme forhold så vel som i daglige situasjoner, sier Lars Fischer, leder for Chassis Testing and Setup i Bugatti.

- Annonse -

Fordelen med å ha råd til en Bugatti er at franskmennene ikke skiller noe mellom for eksempel en «masseprodusert» Chiron og den ganske så eksklusive Centodieci ‒ en spesialmodell som de kun skal lage 10 eksemplarer av.

Begge skal kjøre ekstremt presist, raskt og perfekt i alle situasjoner.

Og det finnes et sted for å gjøre de perfekt for baner, for er det en plass slike hyperbiler virkelig trives er det der alle kreftene kan slippes helt løs.  

Nordschleife regnes som verdens mest krevende bane med en uvanlig topografi, 33 venstresvinger og og 40 høyresvinger, 17 prosent stigninger og en høydeforskjell på 300 meter ‒ alt spredt over en distanse på 20,832 kilometer. Den er en formidabel utfordring for alle biler så vel som sjåfører.

- Annonse -

De Bugatti-bilene som eventuelt består denne formidable utfordring med raske tider og uten problemer, er perfekt satt opp. Det er det de seks jakter på.

I løpet av rundene tar ingeniørene med seg et til helhetsinntrykk fra bilen, og målet er selvsagt biler med en perfekt balanse innenfor Chiron-familiens ytelsesområde.

Etter testkjøringene blir resultatene analysert og overført til utviklingsteamet, som tar sine grep for at bilenes oppsett optimaliseres ytterligere.

Dette kommer i tillegg til testing både i simulatorer og i bytrafikk og på landeveien, så slike hyperbiler bør kunne håndtere det meste av kjøreatferden.

Når det gjelder for eksempel Chiron Super Sport 300+, en hyperbil med et navn som hinter til 300 mph, 482 km/t, så sjekker og verifiserer utviklerne chassisets oppsett som ble satt noen uker før. Hyperbilen med lang hale er designet for en langsgående dynamikk, og ble primært utviklet for topphastigheter på 440 km/t.

Beistet med 1.600 hk er enn så lenge rekordholder i Bugatti-familien, for da Bugatti slapp løs alle kreftene og testet toppfarten endte nåla på 304 mph ‒ det er 490 km/t dét!

Men ingeniørene hadde også med seg en Divo og Chiron Pur Sport til Nordschleife, og de to bilene fungerte som en målestokk for nye Centodieci og Chiron Super Sport 300+.

Og hvem ville vel ikke hatt jobben med å sammenligne Divo, Chiron Pur Sport, Centodieci og Chiron Super Sport 300+ rundt en av verdens aller mest kjente racerbaner?

De fleste, tipper vi.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...
Dette er den nye generasjonen av Range Rover Sport. (Fotos: JLR)

Her er en ny Ranger Rover Sport

Det har gått ni år siden Ranger Rover kunne vise fram dagens Sport-utgave, men nå er det endelig duket...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her