Bugattis vanvittige firkløver på Nordschleife

Fire biler med en total prislapp på langt over 200 millioner kroner har nylig besøkt Nürburgring, og disse bildene må du ikke gå glipp av.


Man kan selvsagt diskutere hvem som faktisk har verdens beste jobb, men de seks ingeniørene som hadde «jobben» med å teste fire særs ville, svindyre, eksklusive og imponerende hyperbiler rundt Nürburgrings Nordschleife bør komme tidlig på en slik liste.

For oppdraget til sekstetten var nemlig å teste fire av de mest imponerende bilene verden har sett: En Centodieci med en startpris på 8 millioner euro. En Divo som starter på 5 millioner euro. En Chiron Pur Sport med en inngangspris på 3 millioner euro. Og en Chiron Super Sport 300+ som koster 3,5 millioner euro.

Totalt lander dermed de fire villdyrene på 19,5 millioner euro, og det før særnorske avgifter og eventuelt tilleggsutstyr og andre leveringskostander slår inn.

Og med slike prislapper bør det aller meste fungere helt prikkfritt.

‒ Vi ønsker å oppnå et best mulig chassisoppsett for våre kunder, så vi utfører testkjøringer under ekstreme forhold så vel som i daglige situasjoner, sier Lars Fischer, leder for Chassis Testing and Setup i Bugatti.

Fordelen med å ha råd til en Bugatti er at franskmennene ikke skiller noe mellom for eksempel en «masseprodusert» Chiron og den ganske så eksklusive Centodieci ‒ en spesialmodell som de kun skal lage 10 eksemplarer av.

Begge skal kjøre ekstremt presist, raskt og perfekt i alle situasjoner.

Og det finnes et sted for å gjøre de perfekt for baner, for er det en plass slike hyperbiler virkelig trives er det der alle kreftene kan slippes helt løs.  

Nordschleife regnes som verdens mest krevende bane med en uvanlig topografi, 33 venstresvinger og og 40 høyresvinger, 17 prosent stigninger og en høydeforskjell på 300 meter ‒ alt spredt over en distanse på 20,832 kilometer. Den er en formidabel utfordring for alle biler så vel som sjåfører.

De Bugatti-bilene som eventuelt består denne formidable utfordring med raske tider og uten problemer, er perfekt satt opp. Det er det de seks jakter på.

I løpet av rundene tar ingeniørene med seg et til helhetsinntrykk fra bilen, og målet er selvsagt biler med en perfekt balanse innenfor Chiron-familiens ytelsesområde.

Etter testkjøringene blir resultatene analysert og overført til utviklingsteamet, som tar sine grep for at bilenes oppsett optimaliseres ytterligere.

Dette kommer i tillegg til testing både i simulatorer og i bytrafikk og på landeveien, så slike hyperbiler bør kunne håndtere det meste av kjøreatferden.

Når det gjelder for eksempel Chiron Super Sport 300+, en hyperbil med et navn som hinter til 300 mph, 482 km/t, så sjekker og verifiserer utviklerne chassisets oppsett som ble satt noen uker før. Hyperbilen med lang hale er designet for en langsgående dynamikk, og ble primært utviklet for topphastigheter på 440 km/t.

Beistet med 1.600 hk er enn så lenge rekordholder i Bugatti-familien, for da Bugatti slapp løs alle kreftene og testet toppfarten endte nåla på 304 mph ‒ det er 490 km/t dét!

Men ingeniørene hadde også med seg en Divo og Chiron Pur Sport til Nordschleife, og de to bilene fungerte som en målestokk for nye Centodieci og Chiron Super Sport 300+.

Og hvem ville vel ikke hatt jobben med å sammenligne Divo, Chiron Pur Sport, Centodieci og Chiron Super Sport 300+ rundt en av verdens aller mest kjente racerbaner?

De fleste, tipper vi.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene