Ny båthale-bil fra Rolls-Royce

Det ærverdige britiske luksusmerket børster støvet av en gammel tradisjon, og viser fram sin første kundespesifikke bil.


I gamle dager var det ingen som tok bedre vare på kundene enn Rolls-Royce. For de åpnet nemlig for at kundene selv kunne bestemme hvordan bilen så ut, og da snakker vi ikke bare om farger, spoilere og slike ting. Nei, de kunne sammen med RR-designere og ingeniører faktisk bestemme bilens form, noe som åpnet for fullstendig unike og i mange tilfeller ganske så oppsiktsvekkende biler.

Dette er kalt coachbuilding, og med en ny mer fleksibel plattform børster den dobbelte R’en nå støvet av denne tradisjonen.

‒ Dagen i dag markerer et banebrytende øyeblikk for House of Rolls-Royce, erklærer da også administrerende direktør, Torsten Müller-Ötvös.

‒ Vi kan stolt avdekke Rolls-Royce Boat Tail for verden, og med det, bekreftelsen på at coachbuilding nå blir et fast inventar i vår framtidige portefølje.

‒ Historisk har coachbuilding vært en integrert del av Rolls-Royce-historien, og i den moderne Rolls-Royce-fortellingen via Bespoke (avdeling som skreddersyr biler). Men dette er så mye mer. Rolls-Royce Coachbuild sender oss tilbake til røttene av merket. Det representerer en mulighet for noen få utvalgte til å delta i opprettelsen av helt unike og virkelig personlige bestillinger av framtidig historisk betydning.

Hva det konkret innebærer får vi nå et godt eksempel på.

Tilbake i 2017 viste Rolls-Royce fram en ny coachbuilt bil kalt Sweptail, og nå slår de til med noe enda mer spektakulært.

To av kundene til Rolls-Royce, et par, eier nemlig en 1932-modell som ble døpt Rolls-Royce Boat Tail grunnet sin yachtlignende bakende, og denne er selvsagt er perfekt tilstand. Men paret vil gjerne ha en ny Boat Tail også, noe den nye satstingen på coachbuilding jo åpner for.

Så er fire års arbeid kan de vise fram det nærmere 5,8 meter lange resultatet.

En ting ikke kundene får forandret altfor mye på er fronten, for denne har sine nedfelte prinsipper helt tilbake til merkets spede begynnelse som gir alle modellene et Royce-særpreg.

Boat Tail har fått en front med den ikoniske pantheon-grillen og lysene, og det gir den et nesten litt overraskende uttrykk forfra. Man kan helt klart se de klassiske linjene der framme.

I profilen ser kabrioleten, for ja, den er det, ganske så lekker og aerodynamisk ut, og har fått en slags blanding mellom en retro og moderne stil hvor hele bilen lener seg litt i fartsretningen.

Sideprofilen er ganske enkelt en aldri så liten skulptur.

Men det bakenden som virkelig skiller seg ut, og båtenden kommer til syne i form av et båtdekks-lignende koffertlokk som er et veldig synlig nikk tilbake til den originale Boat Tail.

Men det er ikke et vanlig koffertlokk.

For en coachbuilt bil betyr ikke kun snodige utvendige endringer, men også en rekke andre løsninger med bilen. Paret som har bestilt Boat Tail liker åpenbart både piknik og champagne, så de har fått laget seg et spesielt bagasjerom for akkurat dette.

Selvsagt åpner også coachbuilt for mer vanlige endringer, som for eksempel det å bestemme farge.

Rolls-Royce Boat Tail har fått en blå farge (kanskje etter havet?) kombinert med mørkere detaljer både framme og bak, og på innsiden går det også i blått og svart.

Hva alt dette har kostet vet vi heldigvis ikke, men ettersom det har gått med fire år og Rolls-Royce har lagd 1.813 helt nye deler for å innfri alle de designmessige endringene paret har bestemt, så skjønner vi at det ikke holder med en vanlig lotto-gevinst.

Men så er jo resultatet et unikt mesterverk, og slike er som kjent uvurderlig.

Les også:

Les mer om:

Nyheter