- Annonse -
HjemElbilerOpels nye el-varebil har en toppfart på 110 km/t

Opels nye el-varebil har en toppfart på 110 km/t

Peugeot, Citroën og Opel satser tungt på elektriske varebiler, og nå viser sistnevnte fram en ny modell i segmentet. Denne gang handler det om en ganske så stor varebil.

På løpende bånd har de tre merkene som alle hører hjemme i det samme konsernet lansert hver sin nær identiske kompakte og elektriske varebil tidligere i år, Citroën ë-Berlingo, Peugeot e-Partner og Opel Combo-e.

- Annonse -

Nå tar sistnevnte steget over til de langt større varebilene, og viser de første bildene av en ny generasjon av Opel Movano som også inkluderer en versjon med e-bokstaven bak seg.

‒ Nye Opel Movano-e kompletterer utvalget vårt av elektriske varebiler. Kundene kan nå velge et utslippsfritt alternativ også i den største klassen. Det vil selvsagt bidra til å styrke Opels posisjon i det norske varebilmarkedet, sier Roy Erik Johnsen, merkesjef for PSA varebil hos Bertel O. Steen.

Kanskje litt oppsiktsvekkende er ikke Movano-e utstyrt med en like sterk elmotor som den langt mindre Combo-e, men har fått en motor med 122 hk og 260 Nm dreiemoment. Combo-e, ë-Berlingo og e-Partner kan på sin side skilte med 136 hk og 260 Nm.

Opel setter også en slags uoffisiell rekord rundt toppfarten med sin nye Movano-e, for denne er faktisk begrenset helt ned til 110 km/t. De nevnte trillingene kan på sin side kjøre i 130 km/t. Men 110 km/t er uansett toppfarten i Norge, så ingen krise akkurat det her i gamlelandet.

- Annonse -

Viktigere er kanskje rekkevidden, og Opel har to batteripakker klar for Movano-e. Den minste er på 37 kWh, mens den største lyder på 70 kWh og åpner for rekkevidder på opptil 224 kilometer målt etter WLTP-syklusen for blandet kjøring. Den minste batteripakken halverer nesten dette, og har en oppgitt rekkevidde på sparsomme 117 kilometer.  

Som vanlig har Opel puttet batteriene under gulvet, noe som både er positivt for kjøreegenskapene og lagringsplassen ‒ et viktig element i en varebil som Movano.

Opel sier at kassebilversjonen består av fire lengder og tre høyder, med en lastekapasitet fra 8 til 17 kubikkmeter. Dørene på H3-varianten er 2,03 meter høye – noe som ifølge tyskerne er best i klassen.

Dørene kan også åpnes med opptil 270 grader, noe som forenkler lastingen i nye Opel Movano. Den har for øvrig en nyttelast på inntil 2,1 tonn.

- Annonse -

Den er også en aldri så liten kameleon, for Opel sier at det vil være mulig med ulike former for spesialkonverteringer ‒ alt fra tippbiler til campingbiler.

Selvsagt er også Movano utstyrt med en rekke moderne førerstøttesystemer, slik som automatisk brems, blindsonevarsling, bakkenedkjøringsassistent og varsling om bilen er i ferd med å forlate kjørebanen.

Med Movano-e øker nå Opel sin utslippsfrie varebil-portefølje til tre modeller, som fra før av består av nevnte Combo-e og og Vivaro-e.

Opel har selvsagt ikke glemt de som vil ha Movano med et tradisjonelt drivverk, og varebilen blir også tilgjengelig med 2.2-liters dieselmotorer fra 120 hk opp til 165 hk med et dreiemoment på opptil 370 Nm, alle i kombinasjon med 6-trinns manuelle girkasser.

En girvelger trenger ikke den elektriske versjonen, og her er bilder av den kommende Movano-e:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er Ken Blocks nye leketøy, en helelektrisk Audi S1 e-tron quattro. (Fotos: Audi)

Ken Blocks særs spesielle Audi e-tron er klar

Stuntfører Ken Block går elektrisk i en ny serie kalt Electrikhana, og han har litt av en elbil på...
Bilene er i ferd med å vokse ut av dagens parkeringsplasser. (Foto: Bil24)

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser. Bilene...
Dårlige veier kan sette førerassistentene ut av spill. (Fotos: NAF)

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler...
De første helt førerløse robotaxiene i Kina er nå på plass. (Fotos: Baidu)

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video. Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og...
Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av Rimac Nevera, kanskje aller verdens råeste serieproduserte bil. (Fotos: Rimac)

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil?...
Nio Norge åpner sin andre batteribytte-stasjon i neste uke, og denne befinner seg i Vestby rundt fire mil sør for Oslo. (Fotos: Nio Norge)

Nio åpner sin andre batteribytte-stasjon

Den andre byttestasjonen i Norge, og dermed også i Europa, blir i Vestby rundt fire mil fra Oslo i...
Dette er en helt unik Ford Mustang 1964-modell. (Fotos: Ringbrothers)

En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et...
Porsche har faktisk laget en toppløs Cayenne, men da mener vi også én! (Fotos: Porsche)

Her er den toppløse Porsche Cayenne, men…

Det finnes kun denne ene utgaven, og den kan ikke en gang kjøres på veiene. Porsche tok svært så seriøst...
Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her