Annonse
HjemNyheterGenesis gjorde noe ingen andre har klart i kollisjonstest

Genesis gjorde noe ingen andre har klart i kollisjonstest

Europa har verdens strengeste sikkerhetskrav rundt nye biler, men Genesis som nå er på vei hit taklet de tøffe testene gjennomførte av Euro NCAP tilnærmet perfekt.

Det er udelt positivt at Genesis nå vender fronten mot Europa, for dette litt mer luksuriøse merket i Hyundai-gruppen har nå på gang en ny elektrisk satsing. Så snart får elbilsultne nordmenn nok en elbilmodell som de kan vurdere, og det skal iallfall ikke stå på sikkerheten.

For dette har Euro NCAP nå testet, men riktignok ikke for elbilmodellen. Den er nemlig akkurat vist fram, så Euro NCAP har måtte ta til takke med to som Genesis allerede har klare ‒ Genesis G80 og den mer høyreiste søsteren GV80. Den første elbilen de kommer med er for øvrig en elektrisk versjon av G80.

Så hvordan klarte 80-søstrene seg?

Jo, med hode, bryst og senter-kollisjonsputer og en drøss med førerassistenter imponert både G80 og GV80 så mye at det aldri var noe tvil om at det skulle bli 5 stjerner og toppscore. Faktisk nådde G80 en ny milepæl i Euro NCAP’s testhistorie.

Saken fortsetter under Annonsen

‒ Genesis har truffet midt i blinken, kommenterer Matthew Avery, en forskningsdirektør hos britiske Thatcham Research og styremedlem i Euro NCAP.

‒ Spesielt når det gjelder beskyttelse som tilbys ved sidekollisjon. Dette er to av de sterkeste modellene som har blitt testet siden nye kollisjonsprotokoller ble introdusert i 2020.

Det sier ikke rent lite, for Euro NCAP har testet 20 modeller siden de introduserte langt tøffere krav da vi gikk inn i 2020.

Kanskje noe overraskende var det sedanutgaven G80 som scoret best av de to som nå er testet, for man skulle kanskje tro at en litt høyere SUV som GV80 tålte hakket mer. Men Euro NCAP måler ikke bare sikkerheten for de som sitter på innsiden, men tar også høyde for skader bilene kan medføre andre.

G80 som altså blir grunnlaget for den første elbilen til Genesis imponerte stort i alle fire kategorier som testene er delt opp i, og var blant de aller beste i samtlige.

Genesis-modellen oppnådde 91 prosent i voksenbeskyttelse, hvor alt over 90 prosent er regnet som meget bra. Men det finnes faktisk noen modeller som har oppnådd en enda bedre score, Skoda Enyaq iV (94 prosent), Cupra Formentor (93), Polestar 2 (93), Volkswagen ID.4 (93) og Seat Leon (92).

Når det kommer til i barnebeskyttelse var G80 kun 2 prosent unna de beste, Polestar 2, ID.4, Enyaq og Volkswagen ID.3, og oppnådde helt klart godkjente 87 prosent.

I beskyttelse av utsatte veibrukere har kun Polestar 2 og Honda Jazz med 80 prosent oppnådd bedre, og G80 landet på 77 prosent.

Den siste kategorien går på førerassistenter, og her er ingen bedre enn verken G80 eller GV80. Sedanversjonen ble faktisk den aller første til å bryte 90-grensen i denne kategorien, og har så mange og gode førerassistenter at den endte opp med imponerende 91 prosent.

Dermed blir G80 også den aller første modellen som klarer 90 prosent i mer enn én kategori, så bilen viser virkelig vei for resten av bilverden.

Her testet Genesis G80:

Når det gjelder SUV-modellen GV80 oppnådde den også de samme resultatene i voksen beskyttelse og barnebeskyttelse, henholdsvis 91 og 87 prosent. Men en høyreist bil kan være skumlere for myke trafikanter, og her falt GV80 ned til 66 prosent ‒ 11 prosentpoeng dårligere enn G80.

I førerassistenter endte GV80 opp med 88 prosent, nestbest av samtlige biler som er testet sammen med ID.3 og kun slått av søsteren G80.

Her testet Genesis GV80:

Men Euro NCAP har ikke kun testet de to Genesis-modellene, for de har også kjørt Citroën C4 gjennom testkverna. Dessverre gikk det ikke like bra for den franske modellen.

Riktignok scoret C4 ganske så bra på barnebeskyttelse hvor den oppnådde 83 prosent, men i de tre andre kategoriene gikk det ikke så bra. I beskyttelse av voksne klarte den bare 76 prosent, i beskyttelse av utsatte veibrukere ble det kun 57 prosent, og førerassistentene ble avspist med 63 prosent.

Dermed glapp også 5 stjerner som C4, som endte opp med skuffende 4 stjerner.

Her testet Citroën C4:

15 av de 20 bilene som er testet de to siste årene har oppnådd 5 stjerner, og her er hele listen av biler testet av Euro NCAP siden 2020:

  • 5 stjerner: Polestar 2
  • 5 stjerner: Genesis G80
  • 5 stjerner: Volkswagen ID.4
  • 5 stjerner: Skoda Enyaq iV
  • 5 stjerner: Genesis GV80
  • 5 stjerner: Cupra Formentor
  • 5 stjerner: Volkswagen ID.3
  • 5 stjerner: Seat Leon
  • 5 stjerner: Toyota Yaris
  • 5 stjerner: Honda Jazz
  • 5 stjerner: Mazda MX-30
  • 5 stjerner: Land Rover Defender
  • 5 stjerner: Isuzu D-Max
  • 5 stjerner: Kia Sorento
  • 5 stjerner: Audi A3
  • 4 stjerner: Citroën C4
  • 4 stjerner: Honda e
  • 3 stjerner: Hyundai i10
  • 2 stjerner: Dacia Logan:
  • 2 stjerner: Dacia Sandero Stepway

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,180FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse