- Annonse -
HjemElbilerBMW i4 kryper under halvmillionen

BMW i4 kryper under halvmillionen

BMW Norge har jobbet startprisen for kommende i4 ned til under en halv million kroner, men den dyreste utgaven sender prisen opp med 170.000 kroner.

Storesøsteren til i3 nærmer seg nå produksjon, og BMW letter enda mer på sløret rundt den elektriske coupémodellen ‒ eller skal vi si Gran Coupé? For denne er også laget for å sluke mil på landeveien.

- Annonse -

– Med BMW i4 elektrifiseres selve kjernen av BMW, mener Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

‒ Kjøreglade biler i mellomklasse-segmentet har gjennom flere tiår vært fundamentet som selskapet er bygget på. BMW i4 blir på mange måter summen av en perfekt BMW – bare helt elektrisk. Vi vet vi gleder mange når vi i dag åpner for bestilling av BMW i4.

Rent størrelsesmessig befinner i4 seg i samme området som BMW 4-serie Coupé, og er 4,79 meter lang, 1,85 meter bred, 1,45 meter høy og har en akselavstand på 2,86 meter som bør sørge for god innvendig plass.

Bagasjeromsvolumet er på 470 liter, men kan økes til 1.290 liter om baksetene legges ned, og er også typegodkjent for tilhengerfeste og kan trekke 1.600 kilo ‒ samt at det åpnes for taklast på 75 kilo.

- Annonse -

BMW vil fra start av tilby to versjoner, BMW i4 eDrive40 med en oppgitt rekkevidde på 590 kilometer, og den firehjulsdrevne og enda mer sportslige BMW i4 M50 med en rekkevidde som er oppgitt til 510 kilometer.

Begge to har en maks ladehastighet på 200 kW.

To utgaver betyr naturligvis også to forskjellige drivverk, og den bakhjulsdrevne 40-versjonen kan by på 340 hk og 430 Nm dreiemoment, mens storesøster med to motorer og med M-bokstaven i versjonsnavnet kan skilte med 544 hk og hele 795 Nm som tar den fra 0 og opp til 100 km/t på 3,9 sekunder.

Her er de viktigste tallene for de to i4-søstrene:

ModellBMW i4 eDrive40 (RWD)BMW i4 M50 (xDrive)
Rekkevidde590 km510 km
Batterikapasitet, brutto83,9 kWh83,9 kWh
Batterikapasitet, netto80,7 kWh80,7 kWh
Energiforbruk kW/100 km16-20 kWh19-24 kWh
Maks ladekapasitet200 kW200 kW
Ladetid 10-80 %Ca. 35 minutterCa. 35 minutter
Rekkevidde/ladetid ved 10 % 164 km/10 min140 km/10 min
Ladetid, AC 3-fas 11 kW, 0-100 %Under 8,5 timerUnder 8,5 timer
Total motoreffekt340 hk544 hk
Totalt dreiemoment430 Nm795 Nm
0-100 km/t5,7 sekunder3,9 sekunder
Toppfart190 km/t225 km/t
- Annonse -

BMW kan opplyse at begge versjonene har luftfjæring på bakakselen som standard, og de er også utstyrt med et eget oppsett for dempersystemet som skal forhindre at bilen «setter seg» under kraftig akselerasjon. Sammen med et nyutviklet antispinn-system som skal jobbe lynraskt og presist, skal dette sørge for maksimalt grep og stabilitet når gasspedalen tråkkes ned.

BMW M-avdelingen har altså vært involvert i M50-utgaven, så her er det bare å forvente seg kjøreegenskaper i toppklasse.

På innsiden har BMW holdt tråden til 4-serie Coupé, men den store forskjellen er en stor buet skjerm på dashbordet, BMW Curved Display. Denne er satt sammen av en 12,3-tommers informasjonsskjerm og en 14,9-tommers kontrollskjerm.

Selvsagt har også den nye generasjonen av operativ- og infotainmentsystemet BMW iDrive funnet veien inn i i4, og man finner fortsatt det velkjente iDrive-hjulet til infotainmentsystemet på midtkonsollen.

Nye iDrive åpner også for et skybasert navigasjonssystem, og bilen er også koblet til omverden via 5G som blant annet sikrer automatiske oppdateringer av programvaren samt en lang rekke med moderne førerassistenter.

Så var det prisene da.

BMW Norge har presset startprisen under den psykologiske viktige halv millionen, og BMW i4 eDrive40 har en inngangspris på 489.900 kroner.

Men det er mulig å bruke langt mer på en i4, og utgaven kalt Supercharged-edition kombinert med M50-versjonen sender prislappen opp til 659.900 kroner ‒ 170.000 over grunnprisen.

Her er prisene som gjelder fra 2. juni:

ModellBMW i4 eDrive40BMW i4 M50
Startpris489.900 kr539.900 kr
Charged-edition523.200 kr573.200 kr
Fully Charged-edition591.800 kr599.900 kr
Supercharged-edition649.900 kr659.900 kr

Serieproduksjonen av BMW i4 starter til høsten, og de første eksemplarene er ventet inn til Norge i november.

Og BMW Norge feirer dette med å kjøre i gang bestillingene, altså ikke forhåndsreservasjoner, allerede nå.

– Som for våre andre elektriske modeller, har vi også satt sammen flere ferdige utstyrsversjoner som vi tror vil være attraktive kjøp for mange av våre kunder. Spesielt tror vi BMW i4 M50 «Fully Charged» til 599.900 kroner blir populær, spår Tegneby.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Pininfarina Battista er ifølge italienerne selv verdens raskeste serieproduserte bil. (Fotos: Pininfarina)

Verdens rakeste: 0-100 km/t på 1,86 sekunder

En Pininfarina Battista akselerer raskere enn en Formel 1-bil. Over hos Wikipedia, dette åpne leksikonet som kan redigeres av alle...
Vakrere enn dette får man vel ikke et bilde, gjør man? (Fotos: Wiesmann)

Historiens første helelektriske kabriolet roadster(!?)

Wiesmann gjør comeback ‒ med et skikkelig lydløst smell! Se bilder. Du skal være godt over snittet bilinteressert om du...
Disse åtte bilene kan bli årets bil i Europa. (Foto: Nissan/Toyota/Subaru/Renault/Peugeot/Volkswagen/Jeep/Kia)

Disse åtte kjemper om å bli årets bil i Europa

Fem spennende elbiler har tatt seg til finalen i kampen om å bli årets bil 2023 her i Europa. Det...
Hyundai skal samme med den originale designeren bygge Pony-konseptet fra 1974 som er inspirasjonen for dagens Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai skal bygge det originale Pony-konseptet

Glem Ioniq 5 og Ioniq 6. For nå skal Hyundai, sammen med selveste Giorgetto Giugiaro, lage konseptet som førte...
Som vanlig har den første snøen skapt kaos på veiene. (Fotos: Heidi Tofterå Slettemoen, Frende Forsikring)

Ja, vi er nervøse på glatta

Over halvparten av de som svarte på en ny undersøkelse sier at de sitter med hjertet i halsen under...
Mer har åpnet sin første 300 kW lynlader i Norge, og denne blir foret med strøm fra nabobygget. (Foto: Entra)

Dette bygget er en gedigen ladeplugg for elbilene

Mer Norge har satt opp sin første 300 kW lynlader, og dette anlegget bruker blant annet overskuddsenergi fra bygget...
Hyundai Norge skal kun ta inn elbiler fra og med neste år. Her den prisbelønte Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Norge: Kun elbiler fra 2023

Modellen Santa Fe har allerede tatt adjø med Norge. Snart følger Tucson etter. Deretter skal det kun handle om...
Dette er verdens raskeste elbil, en Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rimac Nevera er verdens raskeste elbil

Den ultraville elektriske hyperbilen har nådd en toppfart på formidable 412 km/t. Se video. Rimac Nevera har allerede en uoffisiell...
Abarth tar det helelektriske steget med sin utgave av 500e, som jo ser ganske så elektrisk ut på dette bildet. (Fotos: Abarth)

Historiens aller første helelektriske Abarth

Lille Abarth tar et stort steg med 500e, merkets aller første elbil. Det var selvsagt uunngåelig at også Abarth tok...
Hennessey har laget det som utvilsomt må være verdens sterkeste campingbil, en mammut av en camper. (Fotos: Hennessey)

Verdens sterkeste campingbil

Det er ikke noe å lure på, Hennessey Mammoth 1000 TRX Overland er verdens sterkeste campingbil. Det er åpenbart ingen...
Et utvalg foreslår en kilometeravgift på toppen av alle andre avgifter som er i dag. (Foto: NAF)

Foreslår ny veiavgift på toppen av alt annet

I søken etter nye avgifter foreslår Skatteetaten og Statens vegvesen en ny veiavgift rettet mot elbiler. NAF er forbannet. Det...
Hyundai Ioniq 6 bryter den nye drømmegrensen på 600 kilometer. (Fotos: Hyundai)

Alle prisene på Hyundai Ioniq 6 er klare

Hyundai Norge har åpnet salget av den neste Ioniq-modellen, og dermed er også prisene klare. Forvirret. Ja, det er lett,...
Ford viser fram en ny helelektrisk 8-seters flerbruksbil, E-Tourneo Custom. (Fotos: Ford)

Ford med 8-seters elbil

Ford Pro viser fram en ny elektrisk flerbruksbil, E-Tourneo Custom. Det er travle tider over hos Ford Pro. De skal...
Lambo har på gang en krysning av Huracán og Urus, og kan vi forlange mer? Nei! (Fotos: Lamborghini)

Lambo bekrefter at rebellen kommer til neste år

En Lamborghini sportsbil født for grusen? Jepp, hils på Sterrato, som trives like godt på sanden som på asfalten. Det...
Hongqi E-HS9 risikerer å bli over 100.000 kroner dyrere med nye foreslåtte avgifter. (Fotos: HBI Norge)

Hongqi E-HS9 kan bli 120.000 kroner dyrere

Hva skjer med elbilavgiftene? Ja, godt spørsmål, men en elbil som populære Hongqi E-HS9 risikerer å bli 120.000 kroner...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her