Stor test: BMW iX3 knuste sin oppgitte rekkevidde

NAF har kjørt nye 20 elbiler gjennom sin halvårlige rekkeviddetest, og lengst rullet ikke overraskende en Tesla Model 3 LR. Men det var en BMW iX3 som overgikk sine egne tall aller mest.


Det er ikke bare bilprodusentene, bilforhandlere og biltestere som har travle tider, men også NAF får kjørt seg med inntoget av nye elbiler i markedet.

Bilforbundet gjennomfører nemlig både vinter- og sommertester av nye elbiler, og målet er blant annet å se hva disse elbilene klarer av rekkevidde under vanlig praktisk bruk. Rekkevidde er nemlig en av de første tingene bilkjøpere ser på, og dette er veldig vanskelig å tallfeste når det kommer til praktisk bruk.

Derfor kjører NAF to tester, en på vinteren hvor eldrift-systemene er mindre effektive, og en på sommeren hvor disse er snillere mot strømforbruket.

‒ Vi viser et eksempel på hvor langt man kommer i ulike årstider ved normal kjøring. Eneste forskjellen er at vi kjører bilene helt tomme. Det gjør man ikke i hverdagen. Så den vanlige elbileier kjører ikke like langt som vi gjør i testen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Vi er nå i juni og per definisjon er det sommer, så NAF har nå kjørt sin sommertest rundt nye elbiler. Dette er den fjerde testrunden forbundet gjennomfører, og nå handlet det om ikke færre enn 20 elbiler.

Og den som overgikk seg selv aller mest, var BMW iX3.

‒ Bilen kjørte drøye 10 mil etter å ha passert rekkevidden den har på papiret. Det er imponerende, sier Sødal.  

Ikke at det er en stor overraskelse, for under vintertesten i mars var den nettopp denne bilen som var nærmest sin oppgitte rekkevidde. Da klarte den 432 kilometer, ikke langt unna WLTP-rekkevidden på 450 kilometer (se lenken nederst).

‒ Elbilen fra BMW har også et forbruk som ingen andre biler av denne størrelsen klarer. Den bruker mindre strøm per kilometer enn langt mindre og lettere biler, sier Sødal.

Nykommere denne gang var et trekløver mange har ventet spent på, nemlig Hyundai Ioniq 5, Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4. NAF sier at de klarte seg greit i testen, hvor ID.4 gikk 45 kilometer lengre enn oppgitt rekkevidde, Ioniq 5 rullet 42 kilometer lenger og Enyaq mer eller mindre landet på sin WLTP-rekkevidde.

‒ I fjor var det kompaktbilenes år blant elbilene. Sommerens test viser at familie-SUV’ene nå for alvor inntar markedet. Det lover godt for de som trenger både rekkevidde, plass og hengerfeste, mener NAF-rådgiveren.

Testen avslører at elbilistene kan ta utgangspunkt i oppgitt rekkevidde under sommerforhold, for 17 av de 20 elbilene nådde sin oppgitte rekkevidde ‒ og to var også svært nær. Polestar 2 manglet fattige tre kilometer, mens Citroën ë-C4 kun manglet fem kilometer. Xpeng G3 gikk 12 kilometer kortere enn den oppgitte rekkevidden.

Men det mange selvsagt lurer på er hvem som gikk aller lengst, og ingen blir nok sjokkert over å høre at det var langdistanseversjonen av Tesla Model 3. Denne har også lengst rekkevidde på papiret, 614 kilometer mot Ford Mustang Mach-E’s 610 kilometer.

‒ I kjent stil svarer Tesla på rekkeviddekonkurransen. Model 3 Long Range stoppet først på 655 kilometer. Forbruket til bilen er også nærmest uslåelig, sier Sødal.

Den elektriske Mustangen klarte seg også bra, og stoppet på 618 kilometer.

Dette var de to elbilene som passerte 600 kilometer, mens ytterligere sju elbiler passerte 500 kilometer.

Den som gikk kortest var Mazda MX-30 med 219,6 kilometer, mens den med snillest forbruk var Tesla Model 3 SR med 12,2 kWh/100 km.

Her er resultatene, sortert etter praktisk rekkevidde oppnådd i NAF-testen:

Elbil: Oppgitt rekkevidde:Oppnådd rekkevidde:Snittforbruk:
Tesla Model 3 LR614 km654,9 km12,4 kWh/100
Ford Mustang Mach-E RWD610 km617,9 km15 kWh/100
Volkswagen ID.3 Pro S539 km564 km13,5 kWh/100
BMW iX3450 km556,2 km13,3 kWh/100
Ford Mustang Mach-E AWD540 km551,9 km16,0 kWh/100
Volkswagen ID.4 1st Max487 km532 km14,5 kWh/100
Audi e-Tron GT quattro468 km528,1 km16,1 kWh/100
Skoda Enyaq High + Suite520 km522,0 km14,5 kWh/100
Hyundai Ioniq 5 AWD460 km502 km14,4 kWh/100
Polestar 2470 km467 km16,6 kWh/100
Tesla Model 3 SR448 km454,4 km12,2 kWh/100
Mercedes-Benz EQA417 km451,8 km15 kWh/100
Volvo XC40 Recharge415 km445,4 km17,5 kWh/100
Xpeng G3451 km438,9 km-
Volkswagen ID.3 1st Plus420 km421 km13,3 kWh/100
Citroën ë-C4350 km345 km13,1 kWh/100
Opel Mokka-e324 km332,4 km13,8 kWh/100
Fiat 500298 km307,8 km12,4 kWh/100
Honda e210 km236,2 km13,4 kWh/100
Mazda MX-30200 km219,6 km13,2 kWh/100

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter