Annonse
HjemNyheterHei, en Bugatti Chiron med lang bakende

Hei, en Bugatti Chiron med lang bakende

Bugatti hyller den første serieproduserte bilen som klarte å bryte 300 mph med en ny Super Sport, den femte som bærer dette navnet i merkets historie.

Rekorder er til for å brytes, sies det. Men ingen kan ta fra de som først bryter en eller annen grense, og en slik brøt Chiron Super Sport 300+ sommeren 2019. Denne spesialutgaven, kun produserte i 30 eksemplarer, klarte som aller første serieproduserte bil å passere 300 mph, og noterte seg for vanvittige 490 km/t i toppfart.

Denne hylles nå med en utgave bare kalt Chiron Super Sport, som i likhet med 300+-utgaven har fått en lengre stuss som skal gi hyperbilen enda bedre aerodynamikk og behagelige kjøreegenskaper.

Det aller siste tilskuddet i Chiron-familien slår følge med fire tidligere utgaver som har fått benevnelsen «Super Sport», og må altså ikke forveksle med Chiron Pur Sport, en annen ekstrem utgave som Bugatti nå bygger som er laget for å være ekstremt rask rundt svingene. Med Super Sport er det grand tourer-egenskapene og toppfarten som gjelder.

For å finne den aller første Super Sport må vi virkelig langt tilbake i historiebøkene, nemlig til bilutstillingen i Paris i 1931. Da kunne Bugatti vise fram en Type 55 Super Sport, en grand tourer som kombinerte de fullblods racerbilene med komforten til en sofistikert 2-seter.

Saken fortsetter under Annonsen

En 2.3-liters 8-sylindret motor sørget for 160 hestekrefter, og toppfarten var på over 180 km/t ‒ vanvittig den gang. Bilen var verket til Jean Bugatti, sønnen til grunnlegger Ettore, og det ble kun laget 38 slike fram til 1935.

Neste Super Sport kom i 1993. Da hadde italienske Romano Artioli blåst liv i merket, og slo til med en utgave kalt EB 110 Super Sport som kombinerte alle de viktige tingene ‒ lett konstruksjon, ytelse, luksus ‒ og eksklusivitet. Artioli nøyde seg nemlig kun med 39 utgaver.

Disse kunne by på et karbonfiberkarosseri, firehjulsdrift, fire turboer og en V12-motor som leverte mer enn 610 hk. Bilen var så rask at den satte ny toppfart-rekord med 351 km/t.

To tiår senere var det klart for en ny Bugatti Super Sport. Denne gang hadde Volkswagen-gruppen overtatt merket, og feiret blant annet med en Veyron 16.4 Super Sport med 1.200 hk ‒ og ny bestenotering for topphastighet. I 2010 dundret en slik inn til 431 km/t, og kjørte seg rett inn i Guinness rekordbok.

Og som du vet gjentok historien seg i 2019. En ny Super Sport som denne gang kom fra Chiron-familien, og en ny fartsrekord var et faktum.

Nå følger Bugatti altså opp med en ny modell bare kalt Chiron Super Sport, et fartsmonster og en hyllest til de fire forgjengerne.

‒ Med Chiron Super Sport følger vi vår mangeårige tradisjon med å kombinere toppfart med absolutt luksus, sier Stephan Winkelmann, president i Bugatti.

‒ Chiron Super Sport står for økt komfort og eleganse kombinert med enda større ytelse og høyere hastigheter. Med dette nye verket har vi laget en annen distinkt personlighet i Chiron-familien. Det er essensen av det vi har lært og utviklet de siste årene ‒ den ultimate grand tourer.

Kort sagt har Bugatti brukt de grepene de tok rundt Chiron Super Sport 300+ også for den nye utgaven, så dette er en slags tvillingsøster av verdens aller raskeste serieproduserte bil.

Bakgrunnen for den lange stussen, bilen er 25 centimeter lengre enn en vanlig Chiron, er aerodynamikk og marktrykk. Fysiske lover sier nemlig at trykket på karosseriet blir enormt når en bil befinner seg rundt 440 km/t, så Bugatti måtte ta grep for å ikke gjøre bilen livsfarlig når toppfarten nærmer seg. Et stor utfordring er å beholde marktrykket og på samme tid minimalisere dragsuget, og løsningen er en lang stuss.

Og bare for å ha sagt det, Chiron Super Sport har dekk som tåler 500 km/t, men toppfarten er altså satt til «kun» 440 km/t.

Som vanlig når det kommer til Chiron er motoren er diger 8-liters W16 med enda større turboladere, som dermed yter 1.600 hk/1.600 Nm. Bugatti har blant annet justert turtallet for Super Sport, som nå har en maks grense på 7.100 r/min. Maks dreiemoment er nå tilgjengelig mellom 2.000 og 7.000 r/min, opp med 1.000 r/min.

Hvor ekstrem bilen er viser overgangen fra 6. til det 7. og siste giret. For det skjer i 403 km/t. Jepp.

Chiron Super Sport klarer 0 til 200 km/t på 5,8 sekunder og 0-300 km/t på 12,1 sekunder, mens 0-400 km/t skal ifølge Bugatti gå 7 prosent raskere enn en Chiron.

Bugatti opplyser at de nå skal sette Chiron Super Sport inn produksjon i franske Molsheim, og at prislappen blir på 3,2 millioner euro.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,126FansLik
96FølgereFølg
85FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse