Ulovlig mobilbruk fører til økning i ulykker

Det er blitt rapport inn 4.000 flere skademeldinger etter trafikkuhell i år, og noe forklares med ulovlig mobilbruk bak rattet.


Det er ikke lov å bruke håndholdt mobil når man sitter bak rattet, ja, selv ikke når bilen står stille på rødt lys.

I forrige uke kunne nemlig NTB melde om en avgjørelse fra Høyesterett i en sak hvor to bilførere var bøtelagt for å ha brukt mobilen mens de sto stille i kryss. Tre mot to dommere mente at dette var en forlengelse av det å faktisk kjøre bilen, så det er med andre ord ikke lov til å bruke håndholdt mobil selv om bilen står på rødt lys.

De fleste er dog klar over at det ikke er lov å bruke den når bilen faktisk beveger seg, men likevel er det mange som ikke klarer å holde seg unna. Det viser antall skademeldinger.

Gjensidige har sett på tallene for 3. kvartal, som har gitt et grunnlag for en beregning av samtlige skademeldinger i forrige kvartal. Og denne viser at antall skademeldinger etter trafikkuhell har økt med 4.000 fra samme kvartal i fjor.

Med covid-19 og reiserestriksjoner til utlandet forventet faktisk Gjensidige en enda større økning.

‒ Til tross for at de fleste har feriert i Norge i år, er det positivt at tallene ikke har økt mer, sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige.

Nå omhandler heldigvis de fleste sakene kun materielle skader, men Rysstad påpeker at det også har vært mange alvorlige ulykker.

‒ Hver eneste ulykke som fører til dødsfall eller varige skader er en tragedie, og er en for mye, fastslår han.

De faktiske erstatningene har økt med 9 prosent i 3. kvartal sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. For bare Gjensidige utgjorde dette formidable 776 millioner kroner bare i løpet av de tre månedene kvartalet utgjør.

Selskapet er ikke overrasket av de tallene.

‒ Det rimer bra med tidligere erfaringer og tall, reparasjonene blir stadig dyrere. Det skyldes flere faktorer, blant annet har de fleste nyere biler avansert elektronikk og dyre enkeltdeler. Dessuten bidrar den lave kronekursen også til høyere kostnader pr. bilreparasjon, sier han.

Forsikringsselskapet mener at en hyppig årsak til økningen er mobilbruk bak rattet, og sier at dette nå har blitt en «folkesykdom».

‒ Derfor mener vi det er positivt at Høyesterett nettopp har fastslått at det ikke er lov å bruke mobil selv når bilen står stille, sier Rysstad.

‒ Er du i trafikken vil mobilbruk uansett ta oppmerksomhet bort fra trafikkbildet. Derfor mener vi dommen sender et viktig signal i kampen mot mobilbruk i trafikken, sier han.

Selskapet mener at det må kraftigere lut til for å kurere den gryende folkesykdommen, og da i form av å øke gebyrsatsene for mobilbruk i bil. Gjensidige foreslår bøter på inntil en månedslønn i de verste tilfellene.

‒ Kraftige bøter vil svi ut fra den lommeboka man har, og vi tror det vil skremme bilistene fra å fikle med mobilen mens de kjører, sier han.

Les også:

Les mer om:

Nyheter