Gamle F1-rivaler i elektrisk ekstremkamp

Tidligere formel 1-verdensmester Nico Rosberg tar steget inn i Extreme E, hvor han møter sin tidligere lagkamerat og regjerende F1-mester Lewis Hamilton.


Mercedes har regjert formel 1 siden 2014, og de siste årene har det nesten vært kjedelig idyllisk innad i det tyske laget.

Finske Vallteri Bottas har mer eller mindre innfunnet seg med at han er 2. fører, og selv om han har raket inn ni seire i løpet av fire sesonger handler det meste om britiske Lewis Hamilton.

I løpet av den samme perioden har Hamilton hanket inn 38 seire, og tatt alle tre VM-titlene og vil etter alle solemerker også ta året tittel. Bottas har på sin side notert seg for en 2. plass, en 3. plass og en 5. plass i VM-sammendraget, og ligger på 2. plass i årets sesong.

De to Mercedes-førerne har altså innfunnet med sine roller, men slik var det ikke før Bottas ankom.

Da Mercedes gjorde comeback i formel 1 tilbake i 2010 var det med en heltysk førerduo, den da 41 år gamle legenden Michael Schumacher og 24 år gamle Nico Rosberg.

Schumacher holdt det gående ut 2012-sesongen før det var nok, og ble erstattet av Hamilton.

Duoen Hamilton/Rosberg og det faktum at formel 1 byttet fra V8 til V6 ble en voldsom suksessresept for Mercedes, som allerede i 2014 tok begge titlene ‒ både den for lag og fører.

Men for Rosberg, sønn av den finske verdensmesteren Keke Rosberg, var det ikke like morsomt at han ble frakjørt av den jevngamle Hamilton. De to hadde konkurrert mot hverandre i karting siden de var små, og så på hverandre som venner.

Det gjorde de ikke som voksne.

For mens konkurrentene havnet bakpå, ble det etter hvert en intens rivalisering mellom de to lagkameratene ‒ og samarbeidet surnet totalt.

Hamilton tok også den neste tittelen i 2015, før Rosberg endelig vant tittelen på dramatisk vis i 2016.

Før det siste løpet ledet Rosberg med noen få poeng, og Hamilton var avhengig av å få to biler mellom seg selv og lagkameraten om han selv vant. Hamilton ledet da også, men problemet var at Rosberg lå rett bak. Da gjorde briten en desperat siste manøver i ren Flåklypa-stil.

Han slakket av slik at Sebastian Vettel og Max Verstappen kunne ta igjen duoen, og håpet i det lengste at de to klarte å passere lagkameraten ‒ for da hadde tittelen vært hans. Det skjedde ikke, og tyskeren kunne heve pokalen kun fem poeng foran Hamilton.

Da hadde Rosberg fått nok av det hele, og la opp fem dager senere. Hamilton har siden tatt de tre titlene som er delt ut etter at barndomsvennen la opp.

Rosberg har på sin side blitt en kjent vlogger som har det moro med superbiler, og med tiden har han også blitt en aldri så liten ambassadør for elbiler.

Tyskerne har blant annet bestilt seg verdens raskeste bil, den elektriske hyperbilen Rimac C_Two som skal klare 0-100 km/t på under to sekunder. Han er også deleier i den helelektriske formel-serie formel E, og har investert i flere grønne prosjekter.

Og nå blir han også en teameier.

For nå følger han i Hamiltons hjulspor og går inn i Extreme E, denne ekstreme rallyserien som skal sette fokus på klimaendringene ved å kjøre løp på noen av de mest utilgjengelige plassene her på kloden.

I september ble det klart at Hamilton melder seg på med sitt eget team, passende nok kalt X44 etter hans kjente startnummer. Med dette økte antall lag i serien til åtte.

Nå er det ni.

RXR er nemlig det siste tilskuddet, og bak den forkortelsen skjuler det seg navnet Rosberg Xtreme Racing. Dette er en evolusjon av det laget faren stiftet i 1994, Team Rosberg.

‒ Vi er overlykkelige for å kunne annonsere Rosberg Xtreme Racing som det siste tilskuddet i Extreme E-serien, sier Rosberg selv.

‒ Den representerer en fantastisk mulighet til ikke bare å øke bevisstheten, men også inspirere til handling i kampen mot klimaendringer ‒ den største enkelt-trusselen mot planeten vår i dag. Siden jeg trakk meg tilbake fra F1, har jeg viet karrieren min til bærekraftig teknologi, så det er utrolig å oppfylle dette med å kombinere dette arbeidet med lidenskapen for racing, sier den stolte teameieren.

RXR blir altså det 9. laget som signerer for Extreme E, som starter opp tidlig i 2021 og skal konkurrere på fjerne plasser. Det er fem etapper på spesielt utsatte plasser som i arktisk, ørkenen, regnskogen, isbreer og på kysten.

Alle lagene vil delta med samme bil kalt Odyssey 21, en ekstrem bil som klarer 0-100 km/t på 4,5 sekunder og som kan klatre hellinger på 130 prosent. Bilene har også det samme drivverket, så det er ganske begrenset hva teamene selv kan gjøre med disse.

Continental er hovedsponsor, og byr selvsagt også på dekkene.

De har også tenkt kjønnsnøytralt, så hvert av lagene må ha en mannlig og kvinnelig fører. Per i dag er det tre mannlige og to kvinnelige førere klare, og for oss nordmenn er det spesielt viktig å legge merke til at med inntreden av RXR øker antall ledige seter til seks for de mannlige førerne.

For en av de som er plukket ut til å gjennomgå et spesielt førerprogram er nemlig Andreas Bakkerud, og vi kan jo alltids håpe at Rosberg husker at Norge er elbilnavnet i Europa og at han selv har nordiske aner når den mannlige føreren skal velges.

Uansett blir det et gjensyn med rivaliseringen mellom Hamilton og Rosberg, men vi kan nok ikke regne med at det blir like heftig som i «gamle» dager.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter Motorsport