BMW bikket 200.000 eksemplarer av i3

Knapt sju år etter at BMW introduserte en ganske uvanlig bil har den bikket 200.000 eksemplarer.


Tilbake i 2018 gjorde BMW det svært mange nordmenn hadde ventet lenge på ‒ oppdaterte sin første elbilmodell kalt i3.

Bilen ble nemlig raskt en favoritt her i Norge da den ble introdusert i 2013, og kun i billandet USA ble det solgt flere av første generasjon i3 enn i Norge.

BMW Norge var da også godt forberedt da de slapp løs 2. generasjonen i 2018, og hadde klar så mange nye i3 at disse utgjorde en rekke på godt over to kilometer om de hadde blitt parkert støtfanger til støtfanger.

Nå ble det da også totalt registrert 5.687 nye i3 her i Norge i 2018, det beste året for den lille elektriske bilen.

Nå var også i3 en slags pioner tilbake i 2013, for her hadde tyskerne laget en liten elbil med en mer luksuriøs tilnærming, noe man jo ikke kan kalle de andre små elbilene som var tilgjengelig den gang.

BMW var svært fokusert på vekt, faktisk så mye at for aller første gang var passasjercellen laget av forsterket karbonfiber-plast.

Nå var ikke det under «panseret» noe som imponerer elbilister i dag, for batteriet lød på 22,6 kWh og bilen rullet kanskje et lite stykke over 150 kilometer. Men BMW var iallfall i gang med sitt elektriske drivverk, noe som utover 2020-tallet vil føre til en masse nye elbiler som ruller ganske så mye lenger enn det pioner-modellen klarte.

BMW har nå klar 5. generasjon av sitt eDrive-system, og nye iX3 som akkurat har gått inn i produksjon vil for eksempel by på dette.

Hvor hardt det tyske merket nå satser på elbiler, viser batteriutviklingen. BMW skal innen 2022 investere mer enn én milliard kroner bare i batterimodul-utvikling i Leipzig, hvor i3 blir produsert. Ja, det er vanvittig summer.

BMW i3 ble altså utviklet som et valg for de som jaktet på en litt mer luksuriøs elbil til bruk i byene, men den har også ført til noe vi ikke tenker så mye på ‒ en mer miljøvennlig produksjon.

Det har vært snakket mye om karbonavtrykket til elbilene, og BMW har tatt dette på alvor. Så mye takket være i3 har tyskerne også utviklet produksjonsmetodene, og i3 og i3s har faktisk ført til at fabrikken i Leipzig nå er 100 prosent CO2-nøytral.

En annen ting i3 har brøytet vei for er sikkerhet rundt de minste elbilene, som jo disse små elbilene ikke har vært veldig kjente for.

Faktisk klarte i3 å score fire stjerner under Euro NCAP-testen tilbake i 2013, og oppnådde imponerende 86 prosent i kategorien «voksen beskyttelse» den gang.

Så det er kanskje ikke så rart at BMW Norge bestilte over to kilometer med nye i3 når den nye generasjonen var klar i 2018, og nå har også det norske salget bidratt til å bikke modellen over en ny drømmegrense.

BMW i3 nummer 200.000 ble nemlig produsert på fabrikken i Leipzig i forrige uke, og jubileumsversjonen var en i3s med 184 hk bestilt av en tysker. Standardversjonen av i3 har 170 hk.

Samtlige i3-biler er produsert på fabrikken i Leipzig, men BMW har for lengst måtte utvide produksjonen av elbiler til også andre fabrikker. Den kommende iX3 blir for eksempel satt sammen i Shenyang i Kina, hvor også søstermodellen X3 blir produsert.

Denne elbilen blir fulgt av i4 og iNext allerede neste år, og disse skal følges opp av ytterligere nye elbilversjoner. Totalt skal BMW tilby 25 ladbare modeller i 2023, noe som også inkluderer hybrider.

Og selvsagt inkluderer dette pionermodellen i3, som det nå finnes så mange av i Norge at om man hadde parkert de etter hverandre hadde rekken med slike elbiler bikket 100 kilometer…

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter