Se mestertyven forsøke seg på «ustjelelige» felger

En svensk mestertyv har tidligere vist oss hvor enkelt han kunne stjele felger med låsebolter. Men en ny type låsmekanikk gir han langt større problemer. Til neste uke kommer disse til Tesla og Norge.


I Sverige er Anders Adali en kjent personlighet. På sin tidligere skyggemørke CV har svensken ting som en bankraner og mesterlig felgtyv, men de dagene er for lengst forbi. Nå er han en respektert forfatter, programleder og foreleser.

Adali har altså lagt livet som kjeltring bak seg, men han har ikke glemt gamle kunster. For da Sverige ble truffet av en flodbølge av felgtyveri bare for et par år, var det på tide å vise folket hvor enkelt det egentlig var å stjele felger som var sikret med såkalte låsebolter.

Hvor enkelt det var skal du få se i en video litt lenger ned.

Vi avslører altså ikke noe når vi sier at boltene ikke fungerte 100 prosent, selv om slike selvsagt virker noe avskrekkende på de kriminelle. Men vil de ha felgene, så klarer de det også i de fleste tilfellene.

Og felgtyveri er også et stort globalt problem, og bare hos våre svenske naboer viser statistikk at det stjeles rundt 10.000 hjul ‒ i året.

En som har erfart dette er en annen svenske, Lars Ivarsson. I løpet av en kort periode for snart fem år siden fant han bilen sin tre ganger stående uten felger, til tross for at de var utstyrt med spesielle låsebolter. Han hadde fått nok, og begynte å fundere over problemet.

Og det han kom opp med var noe ganske enkelt, men likevel genialt.

Ivarsson kom opp med en patent på et deksel som kunne låses over boltene, og ved å lage dette i hardt aluminium ble felgene nærmest «ustjelelige».

Han stiftet selskapet Rimgard, rim som i felger og gard som i beskytte, og opprettet kontakt med låsselskapet Assa Abloy. Disse har dirkefrie låser, og dermed var det bare å sette i gang med utviklingen.

Siden har de kommet med felglåser som passer til en rekke biler, mer bestemt Porsche, Audi, BMW, Honda, Mercedes, Mercedes AMG, Mini, Volkswagen og selvsagt Volvo. Per i dag har de salgsnettverk i Sverige, Storbritannia og USA.

Og de har også fått med seg den stadig stigende etterspørselen av Tesla-modeller, som tilhører de litt dyrere segmentene og blir stadig mer ettertraktet av felgtyvene.

I neste uke har Rimgard klar en felglås som også passer til Tesla, og da finner de selvsagt også veien til det europeiske episenteret for dette merket ‒ Norge.

Så hvor godt fungerer da produktet?

Jo, Rimgard kontaktet like godt Adali for å teste dette. Mestertyven sa selvsagt ja til utfordringen, men det skulle vise seg at denne løsningen bød på langt større problemene enn det låsboltene gjorde for et par år siden.

Om han faktisk klarte å knekke felglåsen kan du se i videoen helt øverst i saken. Den er det vært å ta en titt på, for det blir litt komikveld når den selvsikre eksperten går løs på den låste felgen etter å ha varmet opp med en låsebolt.

Disse, altså låsebolter, er altså ikke 100 prosent tyverisikre, men de kan også være nok til å skremme bort potensielle tyver.

Adali delte noen felge-råd med oss da han prøvde seg på låsebolten sist, og under får du disse. Og helt til sist kan du se videoen i regi av ABS Wheels da Adali gikk løs på felgene låsebolt.  

  • Låsbolter er viktig, og dette forsinker tyveriet hos en rutinert tyv og umuliggjør det hos en urutinert en.
  • Nabovarsling er viktig. Snakk med naboene og hjelp hverandre, informer dem om å kontakte deg om de ser noen skumle fyrer i nærheten.
  • Sett bilen i et opplyst område og helst i en garasje.
  • Når du skifter dekk. Gå til et dekkverksted. Der har du «prylarne» forsikret og låst.

Og det er lurt å følge de rådene, for sjekk hvordan det går når en proff felgtyv går løs på felger med en spesiell låsebolt.

Les også:

Les mer om:

Nyheter