- Annonse -
HjemNyheterBMW med sju prinsipper rundt kunstig intelligens

BMW med sju prinsipper rundt kunstig intelligens

Det er all grunn til å behandle AI, forkortelsen for kunstig intelligens, med varsomhet. Og BMW-gruppen tar dette litt mer seriøst enn mange andre.

Tilbake i 1927 kom det en film som var så framtidsrettet at de som forlot kinosalene hadde vondt i hodet. Den tyske stumfilmen het Metropolis etter framtidsbyen med samme navn, og var en av de første sci-fi-fimene som noensinne ble laget.

- Annonse -

Den bød kinofolket på den første smaken av AI, i form av en robot som så ut som en kvinne og som skapte kaos rundt i den futuriske byen. Det ordnet seg heldigvis, og roboten ble ifølge Wikipedia kastet inn i flammene og brent.

Siden har det kommet en rekke filmer med roboter som tema, og fellesnevner for mange av disse er at de skaper engstelse i de tusen hjem.

Men kunstig intelligens er også svært viktig på mange områder, og bidrar til å løse gåter og problemer som menneskehjernen ikke klarer. Og på mange områder kan den gjøre jobben bedre, raskere og mer presist enn oss mennesker.

Det gjelder i høyeste grad også for bilindustrien, hvor AI for lengst har gjort sitt inntog. Der hjelper AI til gjennom hele verdikjeden, den er med på planleggingen, innkjøp, utvikling og selve produksjon, er på plass i bilene og hjelper til i ettermarkeds-leddene.

- Annonse -

Dagens smarte biler er også utstyrt med en masse datakraft, og morgensdagens selvkjørende biler er helt avhengig av at AI tar over rollen som sjåfør og som din personlige assistent.

Men vi vil jo helst ikke ende opp som i Metropolis, så det gjelder å ha på plass en del retningslinjer for den kunstige intelligensen.

En som er veldig opptatt av dette er BMW-gruppen, som i 2018 satte i gang «Project AI». Dette prosjektet spiller en viktig rolle i utviklingen av dataanalyser og maskinlæring, og målet er å utvikle verktøy som viser hva slags AI BMW faktisk utvikler og bruker.

På to år har de utviklet over 400 AI-applikasjoner, og skal vi tro tyskerne er dette ansvarsfulle applikasjoner.

- Annonse -

‒ Kunstig intelligens er nøkkelteknologien i prosessen mot digital omveltning, sier Michael Würtenberger, sjef for Project AI.

‒ Men for oss er fokuset fortsatt på mennesker. AI støtter våre ansatte og forbedrer kundeopplevelsen. Vi fortsetter målrettet og med varsomhet i utvidelsen av AI-applikasjoner i selskapet. De syv prinsippene for AI i BMW-gruppen danner grunnlaget for vår tilnærming.

BMW mener altså at man må både må kunne stole på og kjenne til AI, og følger med på den globale utviklingen både når det kommer til teknologiske utvikling og etiske problemstillinger.

Sammen med andre selskaper er BMW involvert i utformingen og utviklingen av et sett med regler for AI, og den tyske gruppen har også tatt en aktiv rolle i EU-kommisjonens pågående konsultasjonsprosess rundt dette.

BMW-gruppen bruker altså AI til det meste, og har som Würtenberger sier kommet med sju prinsipper rundt AI som de skal følge.

Her er de:

  • Menneskelig drift og tilsyn.

BMW-gruppen implementerer godt nok menneskelig overvåking av beslutninger tatt av AI-applikasjoner, og vurderer mulige måter som mennesker kan overstyre algoritmiske beslutninger.

  • Teknisk robusthet og sikkerhet.

BMW-gruppen har som mål å utvikle robuste AI-applikasjoner, og overholder gjeldende sikkerhetsstandarder laget for å redusere risikoen for utilsiktede konsekvenser og feil.

  • Personvern og datastyring.

BMW-gruppen utvider sine personvern- og datasikkerhetstiltak for å dekke lagring og behandling i AI-applikasjoner.

  • Åpenhet.

BMW-gruppen har som mål å forklare AI-applikasjoner og åpen kommunikasjon der respektive teknologier brukes.

  • Mangfold, ikke-diskriminering og rettferdighet.

BMW-gruppen respekterer menneskelig verdighet, og vil derfor bygge rettferdige AI-applikasjoner. Dette inkluderer å forhindre manglende overholdelse av AI-applikasjoner.

  • Miljømessig og samfunnsmessig velvære.

BMW-gruppen er forpliktet til å utvikle og bruke AI-applikasjoner som fremmer trivsel for kunder, ansatte og partnere. Dette stemmer overens med BMW-konsernets mål innen menneskerettigheter og bærekraft, som inkluderer klimaendringer og miljøvern.

  • Ansvar.

BMW-gruppens AI-applikasjoner bør implementeres slik at de jobber ansvarlig. BMW-konsernet vil identifisere, vurdere, rapportere og redusere risiko i samsvar med god eierstyring og selskapsledelse.

BMW bruker altså AI på de fleste områdene allerede, og det er for eksempel en voldsom mengde data å holde styr på. Den tyske gruppen har 33.000 sider med dokumentasjon rundt spesifikasjonskravene, og det er mer enn 30 millioner individuelle krav til kjøretøy, komponenter og egenskaper.

Her kan AI-teknologier hjelpe de ansatte til å behandle store datamengder raskere og mer nøyaktig, og det nettbaserte verktøyet kan for eksempel automatisk oversette og sjekkes kravene i sanntid ‒ for ting som språklig kvalitet, likhet og konsistens.

AI hjelper også til i selve produksjonene, og BMW har som de fleste andre også automatiserte roboter som hjelper til med å bygge bilene. Ja, selv i lakkeringsboksen er AI på plass, og algoritmer oppdager for eksempel umiddelbart om det er mer støv i luften og kjører tiltak.

På ettermarkedet-siden hjelper for eksempel AI til med å identifisere et problem med en bil, og om det trengs har de også en chatterobot med AI som kan svare på spørsmål. Også lokalene til BMW har AI-teknologi, som blant annet styrer energiforbruket.

Så hva med bilene?

Moderne BMW-modeller inneholder en masse elektronikk, som setevarme, underholdningssystem, klimaanlegg. Alt dette har faktisk betydning på utslipp og rekkevidde, og er et område AI kommer til og ubemerket hjelper til med å senke CO2-utslippet eller dra ut rekkevidden på elbilen.

Men det åpenbare området er førerassistentene, hvor de mest moderne bilene i dag kan parkere seg selv, kjøre litt av seg selv og tråkker hjelpende til i nødsituasjoner.

Og sitter du i en moderne BMW og sier «Hei BMW», så svarer den intelligente personlige assistenten deg.

Det er stemmen til AI, det. Og ja, det er litt skummelt å tenke på.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...
Et lite steg for Defender, med kanskje et svært for transportsektoren? Nå kommer byggesettet som enkelt gjør klassiske Land Rover Defender om til en elbil. (Fotos: Electrogenic)

Lanserer elbil-byggesett for klassiske Land Rover

Nå kan du, eller kanskje aller helst en litt mer faglært bilmekaniker, bygge om den klassiske Land Rover Defender...
Hyundai Ioniq 6 blir en ganske oppsiktsvekkende bil, iallfall om vi skal dømme etter denne skissen. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 6 blir en oppsiktsvekkende elbil

Ja, Hyundai har tenkt å videreføre de fantastiske linjene til konseptet Prophecy til den serieproduserte Ioniq 6. Det var mange...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her