HjemNyheter1.200 km riksvei mangler gulstripe, kun 5,4 km får det i 2021

1.200 km riksvei mangler gulstripe, kun 5,4 km får det i 2021

Statsbudsjettet ble lagt fram i går, og i kjølvannet blir regjeringen kritisert for en manglende satsing på veivedlikehold og veisikring.

Om alt gikk etter planen dukket samferdselsminister Knut Arild Hareide opp på Gjerdrum barneskole bak rattet på en lastebil i dag tidlig.

- Annonse -

Her skulle Hareide snakke om trafikksikkerhet gjennom trafikksikkerhetskampanjen «Venner på veien», et initiativ fra Norges Lastebileier-Forbund (NLF) som skal lære de aller yngste i skolen om hvordan de skal forholde seg til store lastebiler i trafikken.

NLF-leder Geir A. Mo utfordret Hareide til å selv kjøre en lastebil til skolen, og en sporty ministeren tok utfordringen.

Dette skulle skje i formiddag, så om alt gikk etter planen vet vi ikke.

Men uansett fikk nok Hareide noen kritiske spørsmål om statsbudsjettet også, for NLF er som flere andre lite imponert over satsingen på veivedlikehold.

- Annonse -

Det største bilforbundet, NAF, slår like godt fast at regjeringen ikke leverer verken på veivedlikehold eller rassikring.

‒ NAF hadde store forventninger til at samferdselsminister Knut Arild Hareide skulle levere på bedre rassikring og veivedlikehold. Det gjør han dessverre ikke, sier administrerende direktør Stig Skjøstad i NAF.

De er ekstra skuffet ettersom Hareide tidligere har signalisert at det skal satses på veivedlikehold, som har et enormt etterslep.

‒ Vi er overrasket over at bevilgningene til vedlikehold og fornying av veiene i praksis står på stedet hvil, rundt 5 milliarder kroner. I tillegg økes ikke støtten til rassikring og det er ingen nye skredsikringsprosjekter inne, sier Skjøstad.

- Annonse -

Hareides nye venner i NLF kaller budsjettet passivt, selv om de også finner noe positivt i det.

Blant annet foreslås det å bevilge 1,5 milliarder kroner til å redusere etterslepet rundt vedlikehold, og til sammenligning ble det budsjettert rundt 700 millioner kroner til samme formål i fjor.

– Vi ser imidlertid at en økning i jernbanesatsingen har gjort innhogg i potten til veiformål, som er redusert i dette statsbudsjettet, sier Mo.

Hareide skulle altså selv få føle på hvordan det er å sitte bak rattet på en stor lastebil, og føle litt på hva de mange sjåførene rundt om i landet opplever hver eneste dag.

Noe av det viktigste for transportnæringen er at veiene er brede nok til å ha gul midtstripe, og hevder at 1.200 kilometer riksvei faktisk mangler dette.

– I samferdselsbudsjettet er det lagt opp til å kun utbedre 5,4 kilometer med gul midtstripe. Med et slikt tempo vil vi ikke være i mål før i 2242, slår Mo fast

Man kommer altså til å bruke mer enn 200 år på dette arbeidet med dagens tempo.

Mo er også sterk kritisk til det manglende satsingen knyttet til drift og vedlikehold av fylkesveiene, etter at «sams vegadministrasjon» ble avviklet i forbindelse med regionreformen.

– Det er lagt opp til en tilskuddsordning på 100 millioner kroner som kan benyttes til strekninger på fylkesveiene som har særskilte vedlikeholdsbehov. Men det dekker knapt behovet i ett fylke alene, påpeker Mo.

Trafikksikkerhetsforeningen (TSF) advarer også mot at fylkesveiene blir redusert til et annenrangs veinett, med store forskjeller i skaderisiko og framkommelighet sammenlignet med riksveiene.

Dette er et ganske vanlig syn rundt om i Norge. (Foto: TSF)
Dette er et ganske vanlig syn rundt om i Norge. (Foto: TSF)

De påpeker at det er rundt 80 prosent høyere risiko for å bli drept eller hardt skadet på en fylkesvei enn på riksveinettet.

Fylkene er selv ansvarlige for fylkesveiene, og finansierer i hovedsak utgifter til disse veiene.

‒ Regjeringen foreslår bevilgning på 100 millioner kroner, i tillegg så følges det opp med penger til den tilskuttsordningen de opprette i fjor. Det er bra, men ikke nok, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i Trafikksikkerhetsforeningen.

Fylkesveiene har ifølge TSF gradvis forfalt på grunn av flere forhold, men i hovedsak skyldes det at omfanget av vedlikeholdstiltak ikke har vært tilstrekkelig for å opprettholde standarden på et akseptabelt nivå. Det har rett og slett ikke vært satt av nok midler til dette arbeidet.

Ifølge TSF er utforkjøringsulykker den største utfordringen på fylkesveiene, med rundt 38 prosent av de drepte og hardt skadde.

Dette er ulykker som ofte skjer på veier med lav trafikk, og TSF sier at det er behov for en systematisk gjennomgang av fylkesveinettet med sikte på å gjennomføre utbedringstiltak som reduserer risikoen for alvorlige utforkjøringsulykker.

NAF har gjennom bladet Motor tidligere avdekt et enormt etterslep på veivedlikehold, og ESA, overvåkningsorganet for EØS-avtalen, har også igangsatt en traktatsbruddprosedyre mot Norge for manglende overholdelse av fristen for oppgradering av tunneler.

‒ Dette bekrefter det NAF har sagt hele tiden; at tempoet på veivedlikehold må prioriteres høyere enn i dag, sier Skjøstad.

Bladet Motor har beregnet at etterslepet på fylkesveiene alene er på rundt 80 milliarder kroner, og legges riksveiene til er etterslepet beregnet til opp mot 130 milliarder kroner. 

‒ Bevilgningene til vedlikehold har stått på stedet hvil i mange år, mens antallet kroner som går til investeringer har doblet seg. Dette er ikke holdbart. Våre undersøkelser viser at folk heller vil prioritere mer vedlikehold enn nye veier, om de må velge, påpeker Skjøstad.

Forslaget til statsbudsjettet 2021 har også møtt kritikk på andre områder, og blant annet ønsker regjeringen å øke avgiftene rundt bilene. Med forslaget blir enkelte nybiler langt over 40.000 kroner dyrere, og les mer om avgiftsforslagene i saken vår fra i går.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

BMW M slår til med en ny CSL-utgave, og det går blant annet utover baksetene. (Fotos: BMW)

BMW M feirer 50 år med M4 CSL

De tre bokstavene er kun forbeholdt de aller største anledningene, og at BMW M runder 50 år er åpenbart...
Prisen og rekkevidden er klare for både Volkswagen ID. Buzz og ID. Buzz Cargo. (Fotos: Volkswagen)

Prisen og rekkevidden for Volkswagen ID. Buzz er klare

Volkswagen Norge åpner for bestillinger av både ID. Buzz og ID. Buzz Cargo mandag. ‒ ID. Buzz er et nytt...
Denne elbilen gir oss en sniktitt på hva som kommer fra Renault. (Fotos: Renault)

Renault med elbil som har hydrogen som rekkevidde-forlenger

En elbil med et batteri på 40 kWh kan vel ikke ha en rekkevidde på 800 kilometer? Vel, hils...
Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her