Priskrig mellom Lucid Air og Tesla Model S

Lucid har nå sluppet flere detaljer rundt standardversjonen av Lucid Air, og utgangsprisen viser at det er duket for en aldri så liten priskrig med Tesla Model S.


Det finnes per i dag ikke noen elbiler som kan sammenlignes med Tesla Model S, men det er før Lucid Air entrer manesjen.

Dette er Lucid Motors første elbil, og den går rett i strupen på det som var Teslas første masseproduserte elbil.

Bilen, som er full av teknologi, kommer i fire versjoner. Grunnmodellen er kun kalt Lucid Air, men det kommer også versjoner kalt Touring, Grand Touring og Dream Edition.

Rekkeviddene og prisen for de tre dyreste versjonene har allerede vært klare, og nå har Lucid også sluppet viktige detaljer rundt basisversjonen. Og priskrigen er allerede i gang.

For et par dager siden satte Tesla ned prisen for Model S med 3.000 dollar, og i går gikk Elon Musk ut på Twitter og annonserte at «hansken er kastet». Men det nye priskuttet koster nå Model S 69.420 dollar i USA.

Det skjedde på samme tid som Lucid annonserte sin pris på grunnversjonen av Lucid Air, som i utgangspunktet koster 77.400 dollar.

Men Lucid har den fordelen av at de ikke har solgt 200.000 biler i USA, og dermed får et skattefradrag på 7.500 dollar per bil som kjøpes. Denne særegne amerikanske kreditten har Tesla for lengst brukt opp.

Dermed blir den reelle prisen på en Lucid Air 69.900 dollar i USA.

Ja, knapt 500 dollar dyrere enn Model S, så Musk presset like godt prisen rett under den kommende rivalen ‒ akkurat som en «ekte» priskrig fungerer.

Det negative sett med norske øyne, er at det er utgangsprisen på 77.400 dollar vi må ta utgangspunktet i. Så dermed vil en Lucid Air etter alle solemerker bli hakket dyrere enn Model S her hjemme, men det blir altså ikke med så mange tusenlapper.

Og det er ikke alltid en slik oversettelse av prisen heller blir riktig, noe Polestar 2 er et eksempel på. Denne elbilen er billigere i Norge enn resten av verden, så vi har faktisk fått en «spesialpris» ettersom vi er et så viktig marked for elbiler.

Lucid har sluppet mer info enn kun rundt prisen, og bilen lander også i Model S-området når det kommer til rekkevidde. Denne er målt i den amerikanske standarden EPA som er ganske så streng, og for Model S lyder den på 647 kilometer (402 miles). Og du kan jo gjette på hva Lucid Air lander på?

Jo, de tar revansje for den nye Model S-prisen og byr på 653 kilometer (406 miles) med rekkevidde.

Ganske sikkert ikke tilfeldig, og det står dermed 1-1 i denne tungvektkampen.

Når det gjelder krefter, har som Model S også Lucid Air nok av slike. Nærmere bestemt byr grunnversjonen på 480 hk, noe som jo er ganske så vanvittig om vi sammenligner med vanlige bensinbiler.

Kampen om å være mest aerodynamisk er også i gang. Tesla er kjent for å ha noen av verdens mest luftdrag-vennlige biler med sitt noe ukonvensjonelle design, men dette er også et fokusområde hos Lucid. Vel, egentlig for de fleste som lager elbiler, for aerodynamikk går hånd-i-hånd med rekkevidde.

Lucid Air har ifølge merket selv en luftdrag-koeffisient (lavere er bedre) på kun 0,21, mens aerodynamiske Tesla Model 3 på sin side kan skilte med en koeffisient på 0,23.

En annen ting som er viktig for elbilprodusentene er ladefarten, og Lucid har noe ganske så spektakulært på lur.

De hevder selv at batteriet kan sluke i seg 482 kilometer med rekkevidde på bare 20 minutter, og da understreker de at de snakker om at det er under realistiske forhold. Med maksimal ladefart skal elbilen kunne slurpe i seg 320 kilometer på bare 10 minutter.

Lucid Air kommer i utgangspunktet kun med en motor og dermed tohjulstrekk, men produsenten sier at de også har klar en versjon med to motorer og dermed firehjulstrekk.

Videre skal Tesla og Lucid kjempe om å være mest teknologisk avansert, og Lucid Air kommer med en masse teknologi, førerassistenter og en stor skjerm i dashbordet på hele 34 tommer.

Lucid er ikke så langt unna med sin Air-modell, og skal begynne utleveringene av sin første modell til våren. Dette er toppversjonen Dream Editon, mens Grand Touring skal følge til sommeren. Sent i 2021 skal Touring-versjonen være klar, mens grunnmodellen Lucid Air blir tilgjengelig fra begynnelsen av 2022.

Den første, altså Dream Edition, kommer i begrenset opplag, og er ikke tilgjengelig for norske kunder. Det er de tre andre utgavene.

Her er de amerikanske prisene og rekkevidden til de fire utgavene av den kommende Model S-rivalen, og se bilder av bilen under infoboksen:

Modell:Pris (USD):Rekkevidde (EPA):Hk:0-100:
Lucid Air77.400653 km 480-
Air Touring95.000653 km6203,3 sek
Air Grand Touring139.000832 km8003,1 sek
Air Dream Edition169.00748 km*1.0802,5 sek

* Med 21-tommer hjul. Med 20-tommers klarer den hele 809 km.

Alle bilene har en lading på 482 km/20 min.

Her er bilder av Lucid Air:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter