HjemElbilerHer er det elektriske terrengbeistet

Her er det elektriske terrengbeistet

Verstingen Hummer blir elektrisk, og førsteutgaven byr på 1.000 hestekrefter, klarer 60 prosents bakker og lades med 350 kW. Og ja, har en rekkevidde på 563 kilometer.

Det finnes verstinger, og så finnes det en versting. Den går under navnet Hummer, og er kanskje det aller villeste som noensinne er masseprodusert i bilverden.

- Annonse -

Bølla ble født ut av de militære terrengaktige bilene kalt Humvees, og det var ingen ringere enn Arnold Schwarzenegger som sørget for nettopp det.

Skuespilleren var på 1970-tallet Mr. Olympia, den bokstavelig talt største bodybuilderen i verden, og ble klodens tøffeste mann da han spilte rollen som Terminator i film-serien med det samme navnet.

Og er du verstingen, må du ha noe skikkelig verst som du kan kjøre rundt med. Så Arnold ga beskjed til GM om at han ville han en privat Humvee, noe som var startskuddet for masseproduksjon av verstingen i bilverden ‒ Hummer.

Men nye tider har innhentet både Arnold og Hummer, og førstnevnte ble etter hvert guvernør i California og en miljøforkjemper av rang. Miljøverstingen Hummeren ble selv pensjonert i 2009, men aldri helt glemt.

- Annonse -

For nå gjenoppstår den i en form som også pensjonerte Arnold kan nikke godkjennende til, nemlig som en elektrisk versting.

‒ Den helt nye GMC Hummer EV blir den første i sin rase ‒ en helelektrisk superbil med null utslipp og null grenser, sier Al Oppenheiser, sjefingeniør for Hummer EV.

‒ Den vil kunne kjøre nesten hvor som helst, på eller utenfor veien, og kombinerer heseblesende ytelse med en nesten lydløs kjøretur, slår han fast.

GM går så seriøst til verk når de skal lage en elektrisk Hummer at de like godt har bygd seg en ny plattform. Denne er passende nok kalt Ultium, og skal legge til rette for optimal rekkevidde og ‒ i Hummers tilfelle ‒ ville ytelser.

- Annonse -

GM gjør som Porsche og går for en arkitektur med 800 volt, og har utviklet en ny batteripakke med 24 moduler som gjør at cellene kan plassere både vertikalt og horisontalt i pakken. GM har også forsket på hvordan batteriene lages, og har kommet opp med en ny metode som tar ned bruken av kobolt med hele 70 prosent i forhold til forrige generasjon batterier fra GM.

I Hummer EV er det to lag med vertikale cellemoduler, noe som gjør at førsteutgaven av det elektriske beistet skal kunne rulle over 563 kilometer før ladekabelen må fram. Det er i så fall intet mindre enn imponerende.

Imponerende er også ladefarten når kabelen først må fiskes fram, for om ladestasjonene tillater det slurper den i seg strøm med en fart på 350 kW. Her har GM kommet opp med en metode som gjør at bilens volt skifter fra den normale 400 volt til 800 volt når den lades. Det betyr igjen at den kan sluke rundt 160 kilometer med rekkevidde i løpet av ti minutter.

Alt dette er bra, men siden dette handler om en Hummer så er jo kreftene som bor i den ganske så vesentlig.

GMC har ikke de eksakte hk, men estimerer at førsteutgaven får 1.000 hk og et dreiemoment på 15.500 Nm målt på hjulene ‒ som selvsagt er firehjulsdrevet. Det er en elmotor foran og to bak, og pakken sørger for at 0-100 km/t går på rett i overkant av tre sekunder.

‒ Dette er en utrolig demonstrasjon på hvor raskt 1.000 hk og 15.500 Nm av elektrisk kraft kan bevege deg ‒ uavhengig av kjøretøyets størrelse, sier Oppenheiser.

‒ Det kommer til å gjøre deg smilende ‒ hver gang!

Vi tviler ikke.

Det er også all grunn til å smile om du lufter Hummer EV i terrenget.

Bilen kommer med fire predefinerte kjøremoduser, på amerikansk kalt Normal, Tow/Haul, Off-Road og Terrain, og hver av disse stiller inn chassis og drivverket på forskjellige måter. Det er også en egen programbar modus kalt My Mode, og her finner du også en med det fryktinngytende navnet Adrenaline Mode.

Hummer er en diger bil, den måler 5,5 meter i lengden, og byr på en bakkeklaring på 25 centimeter. Men det er i standard modus, så det er faktisk mulig å forhøye denne til hele 40 centimeter ‒ det bør vel holde?

En annen ting som er viktig i terrenget er svingradius, og 5,5 meter med bil lover jo ikke veldig bra. GMC har løst dette ved at det også er mulig med firehjulsstyring, og da går svingradiusen fra 13,5 meter til 11,3 meter.

For å overvåke det hele kommer Hummer EV også med en pakke kalt ProGrade Trailering Technolog, som inneholder teknologi som holder øye med både bilen og terrenget rundt.

Demperne kan bevege seg hele 13 tommer, og Hummer EV kan kjøre opp ‒ og ned ‒ bakker på 60 prosent, og vasser mer enn gjerne gjennom vann med en dybde på opptil 61 centimeter.

Hummer EV er selvsagt også moderne på alle andre fronter, og kommer blant annet med GM’s pakke med selvkjørende assister kalt Super Cruise og en 13,4-tommers berøringsskjerm på innsiden.

GMC kjører på med tre utgaver av Hummer EV, i tillegg til Edition 1 som allerede er utsolgt.

Innstegsversjonen er Hummer EV2 som kommer med to motorer, minst 402 kilometer rekkevidde og 625 hk. Denne kommer våren 2024.

Ett år før kommer Hummer EV2x, som også byr også på to motorer og 625 hk. Men nå er rekkevidden på minst 482 kilometer.

Den tredje er kalt EV3x, og her snakker vi 800 hk og minst 482 kilometer. Hummer EV starter på 80.000 dollar, mens EV3x vil koste amerikanerne 100.000 dollar. Dette blir den første etter First Edition, og skal være klar høsten 2022.

Men allerede nå er det klart for den første og aller verste, og som sagt byr Hummer EV Edition 1 på tre motorer, 1.000 hk og en rekkevidde på minst 563 kilometer. Denne koster 112.595 dollar, og skal vi gjette på at en av de som har sikret seg denne er selveste Arnold?

Her er bilder av GMC Hummer EV, den elektriske verstingen:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her