Den amerikanske presidenten Donald Trump er opptatt av å
beskytte USAs indre marked, og dette har nå toppet seg ved at Huawei er satt på
en liste over selskaper som utgjør en nasjonal sikkerhetstrussel. Dette medfører at amerikanske selskaper får problemer med å
samarbeide med den kinesiske mobilkjempen, og dermed har Google som eier operativsystemet
Android sagt at Huawei ikke lenger kan bruke dette systemet i sine kommende
mobiler.
mot Kina, og kan altså få store konsekvenser for Huawei. Dette er også dårlig nytt for asiatiske og europeiske bilprodusenter. For er det noen som virkelig irriterer Trump så er det utenlandske
bilmerker, som han mener utgjør en stor trussel for amerikanske merker som GM
og Ford. Den noe uberegnelige presidenten har tidligere dundret løs på nabolandet Mexico hvor
mange bilprodusenter lager biler, har kastet seg over Harley-Davidson som har
flyttet deler av industrien ut av USA, og han har vært spesielt forbannet på
tyske merker som han mener oversvømmer det amerikanske markedet. USA innførte på 1960-tallet 25 prosent toll på pickuper, som er den store salgsmagneten i USA. I årets første fire måneder er de tre mest solgte bilene pickupmodeller, amerikanske Ford F-serien, Ram og Chevrolet Silverado. Dette er noe Trump har bitt seg merke i, og har flere ganger
truet EU med en lignende toll på personbiler og SUV-modeller. I dag er den på
2,5 prosent, mens EU har en toll på 10 prosent på amerikanske biler.
sikkerheten med tanke på terrorangrep og slike ting, men at disse rett og slett
truer arbeidsplasser og på den måten amerikansk økonomi. Fredagens uttalelser sender nye sjokkbølger gjennom
bilindustrien, og Toyota som skal investere rundt 100 milliarder kroner innad i
USA inn mot 2021 var en av de som reagerte med vantro. «Dette er et stort tilbakeslag for amerikanske forbrukere,
ansatte og bilindustrien», sa Toyota ifølge nyhetsbyrået Reuters, og la til: «Dette sender en beskjed om at våre investeringer ikke er
velkommen». De truer altså tilbake.
de vil ikke ha våre biler. De sender Mercedes-Benz hit som om det var småkaker.
De sender oss BMW. Vi skattlegger dem nesten ikke. Ifølge Reuters uttalte en gruppe bestående av asiatiske og
europeiske bilprodusenter at det å kalle bilimport og delebilimport for en
nasjonal risiko rett og slett var «absurd». − Ingen i bilindustrien har bedt om tariffer eller annen
beskyttelse, la gruppen til. For Trump får kanskje noe overraskende heller ikke støtte fra
bilindustrien i USA med sitt siste krumspring. − Sannheten er: importerte biler og bildeler er rett og slett ikke en nasjonal sikkerhetstrussel, sier Cody Lusk, president for American International Automobile Dealers Association til Reuters. − Ved å bruke denne falske påstanden som begrunnelse for å
tvinge våre handelspartnere til nye forhandlinger, vil det bare skape større
usikkerhet for hele USA’s bilindustri, legger han til. De siste årene har bilindustrien investert flere hundre
milliarder kroner i amerikanske anlegg, og blant annet åpnet Volvo en helt ny
fabrikk i fjor. En åpen krig mot internasjonale bilprodusenter vil få følger
for slike investeringer i framtiden. Det er ikke vanskelig å gjette hvordan EU stiller seg til fredagens utspill fra Trump, og EU’s svenske handelskommisjonær la da heller ingenting imellom på Twitter. Om også bilindustrien havner på en svarteliste til USA vil tiden selvsagt vise, men i mellomtiden skal Trumps handelsrepresentant Robert Lighthizer forhandle med Japan og EU innen 180 dager. Vi får bare håpe at ingen av de legger en Huawei-telefon på
bordet. Les også: