Det skjer ganske mye over hos Toyota nå som de skal over i den elektriske æraen, og sammen med to «vanlige» konsepter, en familie-SUV kalt FT-3e og sportsmodellen FT-Se, har de også vist fram en elektrisk minivan.
Les også:
Det skjedde under det store Japan Mobility Show, og denne konseptbilen har fått navnet Kayoibako og er en kompakt batterielektrisk minivan som er et ledd i Toyotas visjon for nullutslippstransport i nær framtid.
Den litt uvanlige Toyota-modellen skal åpne for flere bruksområder, og designet åpner også for et kjøretøy som kan utføre mange oppgaver samtidig. Fleksibiliteten kommer også fram i selve navnet på konseptet.
Ordet «kayoibako» refererer ifølge Toyota til en ny generasjon containere som brukes til å transportere deler og produkter mellom anlegg trygt og effektivt. Disse har dimensjoner som skal eliminere avfall, og byr på utskiftbare moduler for interiørkonfigurasjon som åpner for at hver beholder kan tilpasses en rekke behov.
Kayoibako, altså minivanen, er utviklet med tanke på de samme prinsippene.
Merket forklarer at både bilens design og de digitale systemer åpner for rask og enkel tilpassing for ulike oppgaver, og Kayoibako kan integreres i bildeling, samkjøring og andre intelligente transportsystemer.
Videre tar også minivanen høyde for behovene til bedriftskunder, og som flåtekjøretøy kan det integreres i intelligente kortdistansesystemer for godsdistribusjon, forklarer merket videre.
Men det er mer. Kayoibako kan også tilpasses behovene i lokalsamfunnet, og det er for eksempel mulig å sette opp hyller og annet utstyr slik at dette blir en mobil butikk ‒ eller sette inn ekstra seter for busspassasjerer.
Så ja ‒ en helelektrisk multiminivan.
Det viser også muligheten for å huse andre hjelpemidler, som for eksempel en rullestol for de som har behov for en slik.
Her har Toyota gjort akkurat det:
Kayoibako tar også ordet mini i minivan på største alvor, for dette er en bil som kun er 3,99 meter lang, og det er altså bare litt lengre enn en Yaris. Kayoibako er 1,79 meter bred og 1,86 meter høy, og har en akselavstand på 2,80 meter.
På innsiden måler konseptet 3,13 meter og lengden på førersiden er 2,14 meter, mens interiøret er 1.49 meter bredt og 1,44 meter høyt.
Den lille babyvanen kan altså brukes både som et transportmiddel og som en liten butikk på fire hjul, men det er uklart om denne kun er et futurisk blikk på hva som kommer eller om de har tenkt å gå videre med konseptet.
Vi får håpe på det siste, for som du kan se av bildene under er dette et kinderegg av en bil.
Les også: