Hennessey tar farvel med Hemi-motoren til Charger og Challenger med en H1000 «Last Stand». (Fotos: Hennessey)

Spesialutgaver av spesialutgaver

Hennessey tar farvel med de Hemi-drevne Challenger og Charger ved å, ja, jekke opp kreftene.


Det er ikke alltid enkelt å ta farvel, noe Dodge har erfart. De skal nemlig fase ut både Charger og Challenger i nåværende form, og det har de gjort med intet mindre enn sju spesialutgaver. Eller Last Call-utgaver, som merket selv har døpt disse.

Dette er Dodge Challenger Shakedown, Dodge Charger Super Bee, Dodge Challenger og Charger Scat Pack Swinger, Dodge Charger King Daytona og Dodge Challenger Black Ghost. Den aller siste som rundet denne farvelfesten av er den skumleste av dem alle, Dodge Challenger SRT Demon 170.

Det skal altså ikke stå på navnene når Charger og Challenger seiler av gårde inn i solnedgangen, og dermed gjør plass for framtidens elektriske muskelbiler. For ja, det er nettopp slike Dodge nå skal lage.

De har allerede vist den første, en hybrid i form av en ny Dodge Hornet R/T som skal komme til neste år, så får framtiden vise hva som kommer av helelektriske biler som bærer Dodge-merket.

Det betyr også at den berømte Hellcat Hemi V8 nå lever på nåde, men Hennessey har ikke tenkt å la 6.2-literen skli inn i solnedgangen uten et aller siste brøl.

Foruten flaggskipet SRT Demon 170 som huser 1.025 hestekrefter, har de andre Last Call-utgavene 807 hester. Men det er altså originalt, for som vi vet har Hennesseys ingeniører magiske evner.

De har blant annet utstyrt bilene med større kompressor og gjort en masse andre ting med motoren, og ut av det hele kommer en Hemi-motor med akkurat 1.000 hk. Og med et dreiemoment på 1.285 Nm.

Dermed er Hennessey H1000 «Last Stand» nesten på høyde med demonen når det kommer til krefter, og akkurat på høyde med Demon 170 når det kommer til sprinten ‒ begge gjør denne på 2,8 sekunder og når kvartmila på 9,9 sekunder.

I tillegg til et oppgradert drivsystem har Hennessey H1000 «Last Stand» mer karbonfiber og ny bakspoiler, frontsplitter, sideskjørt og en bakre diffuser.

Bilene er utstyrt med noen litt mer spesielle 20-tommers lettmetallfelger tilgjengelig både i blank svart eller grafittfarget finish, mens en spesiell «Last Stand»-grafikk viser at disse bilene er litt mer spesielle.

For det skal kun lages 50 utgaver av Challenger- og Charger-modellene, henholdsvis coupé og sedan, og bilene kommer selvsagt nummert fra Hennessey.

‒ Challenger og Charger er to av våre mest populære modeller, med monstrøse hestekrefter i et komfortabelt og kapabelt chassis, sier John Hennessey, grunnlegger og administrerende direktør.

‒ Selv om det er trist å se 6.2-liters Hemi forsvinne, er jeg glad for å feire et nærmere tiår med våre unike «Last Stand»-modeller som kombinerer 1.000-hestekrefter med det slanke utseendet til karbonfiber og andre eksteriørytelser.

Vi markerer med bilder av beistet med tusen hester, og her er de:

Bildeserie
Debatt