Toyota er selvsagt som alle de andre store japanske merkene på plass under Japan Mobility Show, og vil bokstavelig sette farge på utstillingen med en sportslig helelektrisk bil. Og ja, en litt mindre fargerik med også spennende crossover.
De to bilene skal gi et blikk på framtidens Toyota, for de kommer til messen med slagordet «La oss forme framtiden for biler ‒ oppdag din i morgen».
Framtiden er som kjent utslippsfri, og Toyota har full fokus på batterielektriske biler nå som de skal forme veien framover. Det er også to av konseptene som finner veien til Tokyo, FT-3e og FT-Se.
Førstnevnte er en crossover med SUV-følelser som jo ikke er dumt i dagens bilmarked, mens FT-Se skal appellere til de som er opptatt av enda renere linjer ‒ sportsbilfolket.
Toyota melder at for dem er morgendagens biler mer enn noen kjøretøy, og er rett og slett en livspartner som skal ta del i den spennende reisen det er å være et menneske på 2020-tallet.
De sier videre at begge bilene med en smidig håndtering og et fengslende design skal bli til unike og høyt verdsatte kjøretøy, og tilby føreren gleden av en personlig tilpasset kjøretur med funksjoner for persontilpasning. Og ja, praktiske funksjoner for stressfri utforskning av lokalmiljøet mens man er på farten.
Ok, da vet vi det, så hva er dette for noen elbiler?
La oss starte med crossoveren som har det klart største salgspotensialet av duoen. FT-3e skal vise neste generasjons BEV-konseptmodell, og denne er altså designet både for nye kjøreopplevelser og personlige tjenester drevet av ny teknologi.
Toyota sier selv at den har et elegant eksteriørdesign som blander avansert stil og estetikk på samme tid som den ganske ren i formen.
Konseptet har digitale skjermer som går fra nedre del av karosseriet til øvre dør som gir informasjon som batterilading, temperatur ombord og inneklimakvalitet når man nærmer seg bilen.
Slik ser Toyota FT-3e ut:
Den andre er mer for puristene, for her snakker vi altså om en helelektrisk sportsbil. Men den slektes mye på FT-3e, men er altså en langt sprekere søster.
Toyota FT-Se skal nemlig ta sportsbilene inn i den utslippsfrie æraen, og her har også ekspertene hos Gazoo Racing (GR) hatt en finger med i utviklingen.
De vet som kjent en hel del om sportsbiler blant annet gjennom WRC, og det utvendige designet til FT-Se har da også fokus på aerodynamikk.
Med en bred og lav profil bør også kjøreegenskapene være på plass, og på innsiden skal neste generasjons førermiljø tilby intuitive kontroller og en mer engasjerende kjøreopplevelse.
FT-Se har en lav instrumentpanelprofil som sikrer god sikt, og nylig designede kneputer beskytter mot G-krefter under kjøring, opplyser Toyota.
Slik ser den ut:
I tillegg til de to bilene skal Toyota vise fram en rekke spennende konsepter under Japan Mobility Show, og det inkluderer en mer personbilaktig Toyota Land Cruise Se og en elektrisk pickup kalt Epu ‒ begge spennende elbiler som fort kan komme i produksjon.
Det gjelder også de to FT-konseptene, og her kan du ta en nærmere titt på den duoen:
Les også: