TWR gjør comeback, og pirrer med dette bildet. (Foto: TWR)

TWR gjør sensasjonelt comeback

Du husker vel Volvos stasjonsvogn(!) som herjet ute på racerbanen? Den sto TWR bak, og nå gjør britene et overraskende comeback.


Dette er så snålt at man nesten må være svenske for å finne på noe slikt. Nemlig å gjøre en stasjonsvogn om til en racerbil, attpåtil i en av de mest prestisjetunge seriene.

Det gjorde altså Volvo med den gang nye 850-modellen. Svenskene håpet at den nye modellen skulle gjøre merket mer moderne, og hva er da bedre enn å lage en racerbilutgave av den?

Volvo hadde som vanlig to utgaver klar, en sedan og en stasjonsvogn, og av en eller annen merkelig grunn ville de satse på sistnevnte når det kom til racingen. De fant også ut at BTCC (British Touring Car Championship) var den perfekte serien.

Da var heller ikke veien lang til Tom Walkinshaw Racing, en velkjent tuner i britisk racing. Walkinshaw startet nemlig selskapet i 1975, og målet var å kjøre fortere, bedre ‒ og selvsagt vinne. Forkortet TWR lagde de racerbiler for flere merker, og de mer kjente bilene var Rover Vitesse, Holden Commodore og Mazda RX-7.

Og ja, så har vi kult-klassikeren.

TWR takket ja til forespørselen fra Volvo, og testet for sikkerhetsskyld begge 850-versjonene i vindtunnel. Og til deres store overraskelse var det stasjonsvognen som funket best, og dermed var det bare å bygge en slik om til en racerbil.

Nå vant aldri Volvo BTCC-mesterskapet med 850, men de fikk noen rundeseire under de tre sesongene den ble benyttet. Og selvsagt en stor fanskare, for hvem heier ikke på en stasjonsvogn blant alle disse aerodynamiske racerbilene? Selvsagt heier vi på den merkelige skapningen.

Volvo måtte for øvrig vente til 1998 før de fikk første og til nå eneste totalseier i BTCC, og da rattet svenske Rickard Rydell en S40.

Å, du har lyst til å se et bilde av den litt snodige racerbilen? Ok, da skal du selvsagt få det.

(Foto: Volvo)

I tillegg til alle racerbilene TWR har stått bak har de også hatt noen mer vanlige bilprosjekter, og biler som Aston Martin DB7 og Renault Clio V6 hadde ikke vært slik de ble uten hjelp fra Tom Walkinshaw. Og ja, biler som Jaguars XJ220 og XJR-15.

Nå gjør de altså et overraskende comeback, og denne gang er det sønnen Fergus Walkinshaw som trekker i trådene. Målet er ganske hårete ‒ å bli en verdensklasse-konstruktør av skreddersydde høyytelsesbiler som tar sikte på å presse rammen av ytelsesteknikk. Jepp, intet mindre.

I tillegg skal de også jobbe med klasseledende merker for å maksimere potensialet i disse bilene. Så ja, kanskje Volvo?

Nye TWR sier at de i dagens elektronikk-tid vil søke etter å bevare og perfeksjonere den analoge kjøreopplevelsen, og dette skal de gjøre ved å mikse moderne materialer og innovative designkonsepter med tradisjonell ingeniørkunst.

Målet her er å lage biler med en perfekt balanse mellom ytelse, stil, funksjonalitet og kvalitet.

‒ Jeg er svært stolt av at TWR-navnet lever videre for en ny generasjon, sier TWR-gründer Fergus Walkinshaw.

‒ Høyytelsesteknikk går i blodet til Walkinshaw-familien, og helt siden den originale TWR stengte dørene har jeg lengtet etter å finne en måte å fortsette familiearven på. Gjennom denne nye iterasjonen av TWR kan vi ikke bare feire historien og arven til den originale TWR, men også flytte grensene for prosjektene våre lenger enn noen gang før.

Det er ikke helt enkelt å få tak i hva som blir viktigst for TWR, for dette sier Walkinshaw junior:

‒ Denne nye generasjonen av TWR er først og fremst et ingeniørselskap som skal lage biler, i stedet for en bilprodusent som driver med ingeniørarbeid. Og det er et viktig skille, sier han.

‒ Vi vil bruke banebrytende teknologi, og kombinere ny ekspertise med tradisjonelt håndverk for å bygge produkter i verdensklasse som gir en uttalelse om hva denne nye TWR handler om. Vi tar sikte på å bygge noen virkelig imponerende og innovative biler, ubegrenset av regelbøkene og stilkravene til OEM-er.

Walkinshaw sier at han allerede har samlet et team av dyktige folk, og dette inkluderer også noen av de gamle TWR-folkene som vet det meste om prepping av racerbiler.

‒ Det er fra denne basen TWR kan presse fram for en lysende ny framtid, slår Fergus Walkinshaw fast.

Det første prosjektet er fortsatt hemmelig, men det varer ikke altfor lenge.

TWR sier at de snart skal løfte sløret av dette, så det blir veldig spennende å se hva nye TWR har på gang ‒ 49 år etter at den første TWR så dagens lys.

(Foto: TWR)

 

Debatt

Les mer om:

TWR