Mazda viser fram en ny sportsbil, Iconic SP. (Fotos: Mazda)

Mazda viser interessant sportsbil

Konseptet Mazda Iconic SP kombinerer både gammel og ny drivlinje.


I København er det nå klart for elbilutstillingen kalt eCarExpo, og der skal det visstnok være mulig å prøvekjøre hele 70 nye elbiler. Så det bør være nok av interessante biler å se på.

Det inkluderer også en ganske spesiell Danmark-premiere, for Mazda er på plass med en uvanlig utgave av MX-30. Nemlig den med benevnelsen R-EV.

De fleste vet at EV står electric vehicle, så hva med R? Jo, den står for rotary, så her snakker vi om en kombinasjon av den gamle kompakte rotary-motoren og den nye elmotoren.

Mazda MX-30 er som kjent en elbil, og MX-30 R-EV drives også av en elektrisk motor. Men her skal altså den kompakte bensinmotoren fungere som en rekkevidde-forlenger som utelukkende brukes til å generere strøm til batteriet. Det er altså en slags omvendt hybrid.

Ren elektrisk rekkevidde for MX-30 R-EV er kun 85 kilometer via et 17,8 kWh lite batteri, men den totale rekkevidden skal være på over 600 kilometer.

At Mazda har troen på denne kombinasjonen viser en helt ny sportsbil som de skal vise fram under Japan Mobility Show, for sammen med en ny 2024-utgave av dagens sportslige MX-5 har de også på plass et konsept kalt Mazda Iconic SP.

Dette er i likhet med MX-30 R-EV en elektrisk drevet bil som kombinerer rotary-motoren med eldriften, og er et kompakt sportsbilkonsept som skal ta Mazda-kundenes kjærlighet til kjøringen inn i framtiden.

Konseptet som er under 4,2 meter langt har et lavt tyngdepunkt som bør åpne for god kjøreytelse, og det er også et lavt panser mulig grunnet den kompakte rotarymotoren plassert i midten av bilen.

Mazda sier at ideen om et 2-rotors roterende EV-system åpner for en fleksibel layout som muliggjør bruken av en rekke drivstoff, inkludert hydrogen, og dette er en Mazda-unik teknologi som bør passe veldig bra for små sportsbiler.

Bilen vil også være svært klimavennlig for eksempel her i Norge, hvor elbilbatteriene blir ladet opp av fornybar energi.

‒ Vi elsker MX-5, og verden elsker MX-5. Vi er fast bestemt på i elektrifiseringens tidsalder å holde kjøregleden som MX-5 representerer i live, og Mazda Iconic SP, med sin doble roterende kraftgenerator EV-drivlinje, er vår drømmeløsning, sier Mazdas president og administrerende direktør, Masahiro Moro.

‒ En drøm vi skal jobbe hardt for å lansere. Mazda vil alltid levere kjøretøy som minner folk om at biler er ren glede og en uunnværlig del av livet deres.

I tillegg til Mazda Iconic SP tar merket med seg flere andre biler til den store bilutstillingen, inkludert den nyeste MX-5 som kommer i 4. generasjon med nye LED-frontlykter og baklys, sammen med endringer i interiør som skal forbedre kjøreopplevelsen ytterligere.

Det er også på plass en 1. generasjon MX-5 samt en to-tredjedels skalamodell av MX-5 for å gi en simulert kjøreopplevelse for barn, og til slutt en MX- 5 som kan styres med kun førerens hender.

Men den mest oppsiktsvekkende er den nye sportsbilen, som altså er ganske kompakt med en lengde på 4,18 meter, bredde på 1,85 meter og en høyde på 1,15 meter. Den veier kun 1.450 kilo, og har et drivsystem med 370 hestekrefter.

La oss håpe at Mazda går videre med dette konseptet, for dette er ganske lovende.

Sjekk selv hvordan Mazda Iconic SP ser ut:

Les også: 

Bildeserie
Debatt