Den nye Alfa Romeo 33 Stradale finner veien til sin første bilutstilling, og da er allerede alle eksemplarene solgt. (Fotos: Alfa Romeo)

Når Alfa først viser 33 Stradale er alle eksemplarene solgt

Alfa Romeos nye superbil hyller ikke overraskende bilen med samme navn introdusert i 1967, men problemet er at italienerne skal lage altfor få utgaver av den nye.


Over i Italia kjempet flere supermerker om hegemoniet på 1960-tallet, anført av gigantene Ferrari som alle jaktet på. Alfa Romeo spilte ut et ess i 1967.

De hadde nemlig på gang en sportsbil med midtstilt motor, og denne var så rå at Alfa like godt plasserte «gatelovlig» i navnet ‒ stradale. Den er også ansett som en av de vakreste bilene som er laget.

Bilen var nemlig en rakett opp til 100 km/t på den tiden, og faktisk den raskeste av dem alle og gjorde øvelsen på under 6 sekunder. Derfor valgte Alfa å kalle bilen 33 Stradale, også grunnet konseptet Tipo 33 de viste det samme året.

Slik mange andre superbiler for godt over 50 år siden ble det kun laget noen få eksemplarer av 33 Stradale, og mer eksakt nøyde de seg med kun 18 slike biler. Og den nye som skal hylle klassikeren følger samme oppskrift.

Nye 33 Stradale er altså en modernisert versjon som noe av trekkene til forløperen, og skal også være en slags forhåndstitt på merkets fremtidige linjer. Bilen er håndlaget i samarbeid med Carrozzeria Touring Superleggera, en karosseribygger kjent for sin kvalitet.

Den er også vakker på sin måte, og ikke minst supereksklusiv, så den haker av de fleste boksene. Nye 33 Stradale er mulig å få med V6 twin-turbo motor med 620 hk ‒ eller enda mer tidsriktig ‒ med et elektrisk drivverk som vrir ut hele 750 hester.

Som en ekte superbil vil alle de eksemplarene som Alfa lager være unike, for de skal bygges sammen med kjøperne. Her er det altså skreddersydde løsninger så det holder, og hver av bilene har sine unike løsninger.

Og Alfa tar navnet bokstavelig, og skal kun lage 33 biler av 33 Stradale. Og ja, du trenger ikke å tenke på pris eller når den kommer, for alle 33 er selvsagt revet bort for lenge siden.

Det betyr at når Alfa Romeo endelig viser den på en bilutstilling, under kommende Bologna Motor Show, er det for sent å kjøpe den.

Dette blir den 40. utgaven av den internasjonale Heritage Auto Moto D'Epoca, og Alfa har ikke tenkt å gi seg med bare den nye 33 Stradale ‒ her fotografert sammen med den gamle.

Alfa Romeo Giulia Sport GT ble introdusert høsten 1963 og har dermed rundet 60 år, og var den første modellen som ble laget på Arese-fabrikken som erstattet den originale i Milano.

Giulia Sprint GT erstattet den tidligere Giulietta-utgaven, og designet bak sto legendariske Giorgetto Giugiaro som jobbet hos Bertone for.

Dette var en fireseters coupé med sportslige egenskaper, og slik så den bilen ut:

Videre er det 30 år siden Alfa Romeos 155 V6 Ti «DTM» endelig satte tyskerne på plass i DTM-mesterskapet (Deutsche Tourenwagen Meisterschaft), og denne bilen ble den første utenfor de tyske grensene til å gjøre dette.

Bilen hadde litt over 400 hk og var utstyrt med karbondeler, noe som sendte vekten helt ned til 1.100 kilo. På toppen av det hele bød den også på firehjulsdrift.

155 V6 Ti «DTM» vant 12 av 20 runder i 1993, og slik så den ut:

Til slutt tar Alfa også med seg 4C-modellen, for det er 10 år siden den debuterte. Mer eksakt vises en Alfa Romeo 4C Designer's Cut.

Denne er tilpasset av Alfa Romeo Centro Stile som også designet modellen, og hyller den autentiske italienske stilen og kjøregleden legemliggjort av den originale 4C. Og denne kan bli din.

For den unike 4C Designer's Cut skal nemlig selges, så her bør samlere av unike biler kjenne sin besøkelsestid. Men den blir garantert kamp om bilen, slik det også ble rundt 33 Stradale.

Her er både den gamle og nye 4C-modellen, og som vi kan se bør det iallfall ikke stå på linjene.

 

Debatt