En slik Ferrari-modell har du aldri sett før, for denne er helt unik. (Fotos: Ferrari)

Ny unik Ferrari

Hva er lykkenummeret? Spør en kineser og svaret er åtte, og derfor er også den nye unike Ferrarien kalt SP-8.


De som har vært innom den offisielle Ferrari-forhandleren ikke så langt unna Oslo har muligens fått med seg det spesielle tilbehørsrommet. For Ferrari satser tungt på ekstrautstyr, og det er nærmest uante muligheter når det kommer til spekking av en ny bil.

Det inkluderer også å dra ting helt ut, noe som betyr at spesialavdelingen til de steilende hingsten, Ferrari Styling Centre, lager en helt ny modell for deg. Jepp, du kan få din helt egne Ferrari-modell.

Dette frister selvsagt de som har råd til et slikt stunt, og en av disse er bosatt i Taiwan. Vedkommende har bestilt seg en ny modell, og Ferrari Styling Centre har etterkommet ønsket.

Nå er det ikke slik at italienerne bygger opp en helt ny bil fra grunnen av, for det er selvsagt helt utelukket. Men de tar utgangspunktet i en nåværende modell, og bygger denne om. Den bilen som nå er brukt som et springbrett til den ferdige versjonen er en F8 Spider, så ja, en roadster.

Utgangspunktet bør være nær perfekt, for her snakker vi om en luftig sak med en prisbelønt midtre bakmotor, og en layout og et chassis som er perfekt balansert.

Bilens navn, Ferrari SP-8, hyller den imponerende 3.9-liters V8 twinturbo, som har vunnet prisen for årets motor ikke færre enn fire ganger på rad. Navnet kommer også fra at tallet 8 anses som ekstremt heldig i kinesisk kultur, og tradisjonelt sett varsler suksess, hell og personlig prestasjon. Hvem ville ikke hatt alt det?

Ferrari sier at SP-8s mest unike funksjon er det faktum at den ikke har noe tak, noe som gjør den til en fullblods 2-seters roadster på alle måter. Dette skal også understreke bilens sportslige karakter og den umiddelbart spennende visuelle kjøreopplevelsen dette åpner for.

Men denne løsningen krever også omfattende raffinering av aerodynamikken gjennom en kombinasjon av CFD-simuleringer, vindtunneltesting og banetesting for å garantere en høy standard for akustisk komfort og vindfølelse som kan sammenlignes med bilen som inspirerte den, melder den iltre hingsten.

Ferrari sier videre at bilens hovedtema sentrerer seg rundt måten volumene krysser og smelter sammen ‒ den umalte karbonfiberfronten vikler seg rundt baken og skaper en tofarget effekt som skaper en kraftig kontrast når det gjelder både farger og materialer .

Ettersom bilen ikke har en uttrekkbar hardtop kunne designerne restyle hele halepartiet, noe som ga den et fullt volum med en stram linje.

Bilen er delt opp i to sentrale deler, bruksområdet i matt sort som inkluderer sideluftinntak med separate kanaler for intercooler og motor. Den øvre delen av dette har en ventil for motorrommet med langsgående elementer som refererer til sidelinjene som er typiske for Ferrari fra fortiden.

Foran er det en dominerende støpt aluminiumsgrill i full bredde laget av en enkelt 3D-trykt form. Grillen skal vise til vertikal bevegelse, og Ferrari Styling Center og aerodynamikkteamet brukte faktisk flere måneder på å finpusse bilens front for å oppnå optimal aerodynamikk.

Det er også nye frontlyktene, baklys, frontrute og enderør, som ble gitt samme behandling som selveste 296 GTB, og de spesialdesignede felgene i en dedikert farge kalt matt Grigio Nart. Sistnevnte er også et nikk til den legendariske F40.

På innsiden er det en ny sentralkonsoll for å huse F1-girkassekommandoene som har vært med i Ferrari-serien siden debuten til SF90 Stradale.

Der finner vi også seter med detaljer i laser-etset marineblå Alcantara kombinert med gradient-effektduk, og tepper i spesifikt twillstoff med en iriserende effekt, forklarer Ferrari. Så ja, puh!

Den matte Argento Micalizzato-fargen er laget spesifikt for SP-8 skal passe perfekt med bilens karbonfiberseksjon, som har en like spesifikk farge og finish (blank iriserende blå sandstein).

Til og med Blu Scuro Stellato-fargen som ble brukt til å koble sammen de to karosseridelene, ble spesielt utviklet av Ferrari.

Kunden fra Taiwan som har bestilt bilen stresser ikke med å få den hjem, så Ferrari skal stille den ut fram til mars 2024. Men du kan sjekke den ut med en eneste gang, for her er bilder av lykkebilen og nok en såkalt «One-Offs» fra Ferrari ‒ SP-8.

 

Bildeserie
Debatt

Les mer om:

Ferrari