- Annonse -
HjemElbilerToyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne kjøretøy.

Elbilene har kommet seirende ut av den innledende fasen av overgangen til nullutslippsbiler, og det handler stort sett om batterielektriske personbiler nå.

- Annonse -

Men personbiler er bare en del av den totale transporten, for også tyngre kjøretøy må være med på overgangen til en utslippsfri transportsektor.

Det har allerede kommet mange batterielektriske busser og lastebiler, men hydrogen passer muligens enda bedre til de største på veiene ‒ spesielt lastebiler med store trailere som dekker lange avstander over kupert terreng.

Fordelen med hydrogen kontra batteri er at kjøretøyene ikke trenger store batteripakker og kan fylles like raskt som en tradisjonell lastebil, og at disse potensielt kan få rekkevidder langt over de som kun er utstyrt med store batteripakker.

Alle disse poengene lar seg selvsagt også overføre til hydrogendrevne personbiler, og en slik har også Toyota.

- Annonse -

Verdens største bilmerke kom allerede med sin Mirai-modell i 2015, og har siden introdusert de 2. generasjonen av hydrogenbilen som nå har en rekkevidde opp mot 650 kilometer.

Toyota satte faktisk ny verdensrekord når det kommer til hydrogen og rekkevidde med Mirai-modellen, og en slik rundet imponerende 1.000 kilometer på en tank i fjor vår.

Men Mirai har blitt alt annet enn en suksess, og grunnen er ganske så klar ‒ manglende infrastruktur. Ingen kjøper en Mirai om de ikke får fylt opp tanken, så enkelt er det. Men det betyr ikke at Toyota har gitt opp, og nå tar de ny sats her i Europa.

Air Liquide, Caetano Bus og Toyota Motor Europe har signert et dokument som skal bidra til å utvikle integrerte hydrogenløsninger, inkludert infrastruktur og kjøretøyflåter for både lette og tunge kjøretøy i Europa.

- Annonse -

Alle tre har ambisjoner om å redusere karbonisering av transport og akselerere utviklingen av lokale hydrogenøkosystemer for diverse kjøretøy.

De tre skal brukes sin ekspertise til å bygge en fullstendig verdikjede, fra fornybar eller lavkarbonhydrogenproduksjon til distribusjon og selvsagt faktiske hydrogenstasjoner.

Til å begynne med skal de ha fokus på busser, lette nyttekjøretøyer og personbiler, men de har også et mål om å akselerere segmentet for tunge lastebiler.

De har pekt ut noen nøkkelområder, som både leie av hydrogenbiler, utnytte kapasitet på bensinstasjoner og bruke hydrogenbiler som drosjer.

‒ Som en nøkkelløsning for å redusere CO2-utslippene fra mobilitetssektoren, er lavkarbonhydrogen en avgjørende mulighet for energiomstillingen, sier Matthieu Giard, en visepresident hos Air Liquide, en gassgiant som er på plass i 75 land.

‒ Air Liquide er glade for å samarbeide med Toyota og Caetano Bus. Slike partnerskap er avgjørende for å skape effektive økosystemer som vil fremme framveksten av hydrogenmobilitet i Europa. Dette partnerskapet illustrerer industriens kapasitet til å bringe konkrete løsninger til kampen mot klimaendringer.

Toyota har altså ingen planer om å gi opp sin hydrogen-satsting, og ser på dette som en god mulighet til å få opp infrastrukturen.

‒ Toyotas rolle er å bringe hydrogenapplikasjonene inn i økosystemet, og ved å samarbeide med våre partnere ønsker vi å akselerere og intensivere bruken av hydrogen som en karbonnøytral løsning for mobilitet, sier Matt Harrison, president og administrerende direktør i Toyota Motor Europe.

‒ Dette vil gradvis redusere kostnadene for hydrogen og dets infrastruktur, samtidig som det forbedrer forretningsgrunnlaget for mange fremtidige applikasjoner, inkludert mobilitet.

I tillegg til Mirai har Toyota den siste tiden vist flere biler som går på hydrogen, som en spesiell utgave av Corolla Sport som for tiden konkurrerer i en japansk motorsport-serie samt en prototype av GR Yaris som bruker den samme hydrogenløsningen.

Slik ser den prototypen ut:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...
Et lite steg for Defender, med kanskje et svært for transportsektoren? Nå kommer byggesettet som enkelt gjør klassiske Land Rover Defender om til en elbil. (Fotos: Electrogenic)

Lanserer elbil-byggesett for klassiske Land Rover

Nå kan du, eller kanskje aller helst en litt mer faglært bilmekaniker, bygge om den klassiske Land Rover Defender...
Hyundai Ioniq 6 blir en ganske oppsiktsvekkende bil, iallfall om vi skal dømme etter denne skissen. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 6 blir en oppsiktsvekkende elbil

Ja, Hyundai har tenkt å videreføre de fantastiske linjene til konseptet Prophecy til den serieproduserte Ioniq 6. Det var mange...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her