BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene.


Handelshøyskolen BI har i over 20 år sjekket kundetilfredsheten til det norske folk, og i år har de spurt 5.331 personer om deres opplevelse av 158 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer. Av disse er det 10 bilmerker.

Det er maksimalt mulig å score 100 poeng, og de bedriftene som lander under 60 poeng har enkelt og greit misfornøyde kunder.

Fire selskaper endte under denne grensen i år, Go-Ahead, PostNord, Telenor (TV) og Hafslund Strøm.

Alle over 60 poeng unnslipper ydmykelsen med 1 stjerne, men det gjelder selvsagt å score en så høy sum som mulig. Den store gulroten er 80 poeng, for denne scoren gir nemlig 5 stjerner.

Finn.no oppnådde det aller beste resultatet i årets undersøkelse, og endte opp med 85,5 poeng. Men allerede på 2. plass finner vi det første bilmerket, nemlig BMW.

BMW Norge imponerte med en score på hele 84,0, og klarte blant annet å slå selveste Vinmonopolet, en tidligere vinner. Det smaker det av, og kanskje feires det med noen edlere dråper?

Det tyske premium-merket har blitt vant til å få 5 stjerner i det norske kundebarometeret, og var det 4. beste selskapet totalt på fjorårets liste. Året før endte de på 6. plass.

At det er flere enn BMW’s norske merkeforhandlere som jobber bra, viser den ferske listen.

Faktisk klarer de aller fleste bilmerkene seg veldig bra, og tre av de 13 selskapene som kan skryte av 5 stjerner hører til i bilforhandler-bransjen. I tillegg fikk også Bilia og NAF også 5 stjerner, så kudos også til disse!

Volvo er alltid i toppen av kundebarometeret, og gikk blant annet helt til topps både i 2019 og 2020. I år kladdet det bittelitt mer, men med 82,2 poeng ble det også sterke 5 stjerner til det svenske bilmerket.

Det 3. bilmerket som kan skryte av 5 stjerner er Toyota, som landet på 80,9 poeng. Topp-10 glapp dessverre akkurat, og Toyota endte på 11. plass på den totale oversikten.

De seks neste merkene oppnådde alle 4 stjerner, Skoda, Mercedes, Volkswagen, Tesla, Audi og Hyundai, mens det kun var et bilmerke som måtte nøye seg med 3 stjerner ‒ Ford. De endte opp med 74,9 poeng, og ramlet akkurat under streken for 4 stjerner som går på 75.

I tillegg til Bilia er også Møller Bil og Bertel O. Steen med på kundebarometeret, og Møller Bil endte på 79,7 poeng og Bertel O. Steen på 76,3 poeng. Begge to ble belønnet med 4 stjerner.

Slik scoret bilmerkene på Norsk Kundebarometer 2022 som også inkluderer de tre beste totalt, og klikk her for å se den totale listen.

Plass:Selskap:Stjerner:Tilfredshet:
1Finn.no*****85,5
2BMW*****84,0
3Tibber*****83,4
7Volvo*****82,2
11Toyota*****80,9
15Skoda****79,7
15Mercedes-Benz****79,7
28Volkswagen****78,0
32Tesla****77,8
35Audi****77,6
40Hyundai****76,6
56Ford***74,9

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter