HjemNyheterÅh, en enda større Bentayga

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon.

Porsche ledet an da de knallet til med en SUV-lignende modell tilbake i 2002, og konsernsøster Bentley har fulgt denne oppskriften.

- Annonse -

I rene salgstall har selvsagt ikke Bentayga kommet i nærheten av de som Cayenne kan vise til, men SUV-modellen har uansett vært en udiskutabel suksesshistorie siden produksjonen satte i gang sent i 2015. Og vi kan gjerne sammenligne med Porsche.

Tyskerne leverte i 2021 ut 38.464 nye eksemplarer av ikonet 911, mens 14.659 nye biler av den langt dyrere Bentayga ble levert ut i fjor. Det er 37 nye Bentayga levert ut hver eneste dag, året rundt. Så slett ikke verst!

Bentley, som altså tilhører den store Volkswagen-gruppen i likhet med Porsche, har tenkt å utnytte det økende salget, opp 31 prosent i forhold til det korona-utsatte 2020, og slår nå til med en helt ny versjon.

Den nye utgaven er kalt noe så kryptisk som Bentayga EWB, hvor de tre siste bokstavene står for noe ganske viktig ‒ Extended Wheelbase. Ja, lengre akselavstand.

- Annonse -

Dette er noe blant annet elbilene uten en stor motor, girkasse og bensintank fokuserer veldig på, for det betyr som kjent enda bedre innvendig plass. Nå er ikke Bentayga en elbil, så løsningen har vært å strekke ut den totale lengden på bilen.

Akselavstanden har vokst fra 2.995 mm til ganske så store 3.175 mm, mens den totale lengden nå lyder på 5.322 mm. En standard Bentayga er 5.125 mm lang. Resultatet av forlengingen er dette:

Den nye lengden gjør også sitt til at Bentayga flyr forbi Flying Spur som den lengste i familien, for den digre luksusdoningen måler «kun» 5.316 mm. Og all den ekstra plassen er, kanskje ikke så overraskende, forbeholdt de i baksetet.

Bentayga er en ekte luksus-SUV, og Bentley har selvsagt fokus på at de i baksetene skal ha det best mulig. Blant annet byr Bentayga på verdens første autoklima, og sitteplassene er verdig selv de mest luksuriøse privatflyene.

- Annonse -

Bentley har utviklet noen nye seter som er kalt Bentley Airline Seat, ifølge merket verdens mest avanserte sete som er montert på en bil. Her er det ikke mindre enn 22 måter å justere setet på.

I Relax-modus kan setet vippes ned til 40 grader, mens i Business Mode flyttes setet til sin mest oppreiste posisjon slik at det er mulig å jobbe komfortabelt.

Det automatiske klimaanlegget registrerer både passasjertemperatur og overflatefuktighet, og justerer både varme og ventilasjon om det behøves. Dette skal sørge for en «optimal termisk velvære». Ja, det siste ifølge Bentley.

Det nye setet foretar også postural mikrojusteringer av passasjerens sitteposisjon og trykkpunkter, og dette gjøres ved å måle trykket på seteoverflaten.

Systemet kan bruke opptil 177 individuelle trykkendringer over seks helt uavhengige trykksoner som strekker seg over en 3-timers periode, og bør som Bentley sier forbedre både komforten og minimerer trettheten under en biltur.

‒ Bentayga Extended Wheelbase er vår første bil som virkelig er dedikert til velvære om bord rettet mot passasjerene, sier Bentley-sjef Adrian Hallmark.

‒ Hver Bentley får deg til destinasjonen og føler deg mer avslappet enn da du startet reisen, og likevel har vi med den utvidede akselavstanden kunnet gå enda lenger takket være bruken av verdens første velværeteknologi innebygd i vårt uovertrufne interiørdesign.

‒ I kombinasjon med de utrolige ferdighetene til håndverkerne ved vår karbonnøytrale fabrikk i Crewe, gjør disse fremskrittene Bentayga Extended Wheelbase til den ultimate luksus-SUVen å kjøre ‒ eller kjøres i, melder en ubeskjeden sjef.

Som standard kommer Bentayga EWB med en 4+1-setekonfigurasjon, hvor de to ytre baksetene skal gi ekstra komfort. Det er 16 forskjellige justeringer, oppvarming, ventilasjon og ikke mindre enn fem individuelle massasjeprogrammer. Og ja, Bentley har til og med spandert på en skiluke, så her kan du ragge til påskefjellet med skiene ved siden av deg.

Og du kan selvsagt bare glemme de gammeldagse spakene og knappene for setejusteringer, for her blir det selvsagt gjort via en berøringsskjerm.

Resten av innsiden er selvsagt også fylt opp av luksus og dyre materialer, og de som frykter at en 5,3 meter lang SUV kan bli vanskelige å manøvrere når bilen ankommer parkeringsplassen på påskefjellet, trenger ikke å bekymre seg.

Bentley har puttet inn firehjulsstyring i denne, så EWB-utgaven har faktisk en svingradius som er 7 prosent mindre enn den vanlige Bentaygaen.

Det bør også gå greit unna til påskefjellet.

Under panseret befinner det seg en 4-liters turbomatet V8-motor koblet sammen med en 8-trinns automatkasse, og denne rommer 550 hk og 770 Nm.

Den digre bilen bruker 4,6 sekunder på 0-100 km/t, og kan om den befinner seg på autobahnen kjøre i 290 km/t.

Bentley sier at de har utviklet over 2.500 nye deler til Bentayga EWB, så dette er en ganske så ny modell ‒ som nok forblir en drøm for de aller fleste her hjemme.

Vi skal ikke prøve å tippe en eventuell norsk pris for den nye EWB-utgaven, men vi kan iallfall opplyse om at Bentley Norge har en ny Bentayga Hybrid til salgs ‒ og den skal de ha 3,2 millioner for.

Så ja, vi får nøye oss med bildene, og her er de:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her