Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er mulig. Og dekkets rullemotstand har faktisk mye å si.


Tilbake på starten av 1900-tallet var bilen et kjøretøy kun forbeholdt de rikeste, og resten måtte pent klare seg med hest og kjerre. Og fortsetter dagens utvikling, havner vi snart der igjen.

Vel, det er satt litt på spissen, men faktum er at det blir stadig dyrere å kjøre bil.

For med rekordhøye strømpriser, bensinpriser og dieselpriser, har kostanden for å fylle drivstoffet på bilen skutt i været. Staten er som kjent svært lite villig til å gjøre noe, så dermed må hver og en bilist bidra til å dempe sine egne brukskostnader.

Det er to ting som kan bidra til å ta ned det gjennomsnittlige forbruket til bilene, og det er kjørestilen og bildekkene. Ja, dekkene.

Når det kommer til kjørestil gjelder det å kjøre så forsiktig som mulig, og det betyr altså å planlegge lengst mulig framover. Man bør bremse og akselerere mest mulig forsiktig og i et jevnt tempo, og kort sagt gjelder det i hovedsak å unngå «rykk-og-napp»-kjøringen.

Det kanskje aller viktigste rådet når det kommer til kjørestil, er å holde fartsgrensene. For jo fortere du kjører, jo mer drivstoff bruker bilen. Så er det en 80-sone, hold deg til 80 km/t om du ønsker å være forsiktig med forbruket.

Når det gjelder dekk, så er det slik at dekkene har forskjellige egenskaper. Noen ruller faktisk bedre enn andre, noe som er bra for forbruket uavhengig av hvilken type bil du kjører.

‒ Når du skal velge dekk til bilen din er det flere parametere du bør se på, påpeker Knut Knudsen, produktsjef hos Continental Dekk Norge.

‒ En ting er grep på vått underlag, for eksempel, men i disse dager er rullemotstand viktigere enn noen gang. Med lav rullemotstand vil du bruke mindre drivstoff, eller du vil oppnå lengre rekkevidde med en elbil.

Dekkprodusenten har selv undersøkt dette, og hevder at dekkene utgjør opp mot 20 prosent av den totale motstanden (luftmotstand og rullemotstand) til en bil.

Dette kommer godt til syne hos elbilene, for flere merker utstyrer nå elbilene sine med spesielle dekk med bedre rulleegenskaper. For det betyr lengre rekkevidde.

For bensin- og dieselbilene kan bedre rulleegenskaper bidra til at bilen bruker en del mindre drivstoff, og dermed senke de stadig stigende kostandene.

‒ Når du skal kjøpe et nytt dekk kan du sjekke rullemotstanden på EU-etiketten, forklarer Knudsen.

EU er som kjent eksperter på regulering, og det har også dekkprodusentene fått føle. Senest i fjor kom EU med nye krav knyttet til dekkmerking.

Grunnen er at forbrukeren skal få mer info knyttet til dekkene de kjøper, og EU forlanger at alle nye dekk skal ha en etikett som viser hva egenskapene er.

Et viktig stikkord her er rullemostand, som igjen viser til hvor drivstoffeffektivt dekket er.

I tillegg inneholder etiketten også info om grepet på vått underlag og ekstern rullestøy, i tillegg til piktogrammer som viser hvor godt dekket egner seg på snø og is (alpemerket).

Så sjekk gjerne hvor godt det nye dekket ruller før du kjøper deg, og som vanlig er A det aller beste.

En annen ting som går direkte på rullemotstanden og dermed forbruket er dekktrykket.

‒ Feil lufttrykk kan gjøre at drivstofforbruket øker, påpeker Knudsen.

‒ Derfor anbefaler vi alle å sjekke hva som er riktig lufttrykk i instruksjonsboka eller i dørkarmen, og dra innom en bensinstasjon eller et dekkverksted for å sørge for at lufttrykket til enhver tid er som anbefalt.

Husk også å fjerne takboksen om den ikke er i bruk. Den gjør bilen både tyngre og mindre aerodynamisk, to ting som øker forbruket.

Så da gjenstår det bare en ting ‒ kjør pent og rolig!

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter Forbruker