Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede klimatiltak, sier Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu.


Generalsekretæren er nærmest i sjokk, og grunnen er et revidert nasjonalbudsjett som går langt utover det alle har trodd ‒ at det skulle innføres moms på summen over 600.000 for nye elbiler.

Mange har vært kritisk selv til dette, men nå virker plutselig dette som et kupp. For Arbeiderpartiet, og Senterpartiet går mye lengre enn dette i sitt reviderte budsjettforslag, erfarer blant andre NRK og VG.

For i det som framstår som et litt desperat forsøk på å få inn mer penger via det norske elbil-salget har de kommet opp med en subsidieordning, og Bu er klar på at dette at denne vil gjøre elbilen til en ren utgiftspost.

‒ Dette er et farlig systemskifte fordi den gjør elbilpolitikken vanskeligere å forstå for forbrukerne, samtidig som den vil være svært utsatt for uforutsigbare kutt under budsjettforhandlinger i sene nattetimer på Stortinget, sier Bu.

Elbilforeningen er klar på at dette er et løftebrudd i regjeringsplattformen, og de liker dårlig den uforutsigbare politikken som nå kommer til syne.

– Vi er bekymret for at den pågående utskiftingen av en forurensende bilpark, vil bremses kraftig ned, sier Bu.

‒ Elbilpolitikken har fått vanlige folk med på det grønne skiftet, men nå risikerer regjeringen å miste dem på veien. Det er dårlig nytt for norsk klimapolitikk.

Foreningen har vært innstilt på at det skulle komme moms på summen som overstiger 600.000 kroner for nye elbiler, men regjeringen har altså lagt en annen plan.

I forslaget til revidert nasjonalbudsjett vil de skrote hele momsfritaket, og vil innføre en tilskuddsordning for nye elbiler opp til 500.000 kroner. De har altså flyttet grensen ned 100.000 kroner i et forsøk på å hente ut flere skattekroner.

Det betyr at mange flere elbiler blir truffet av nye avgifter, ettersom det er ganske mange elbiler som koster i overkant av en halv million kroner.

Elbilforeningen peker også på at regjeringen ikke har lært noe av det som mange av de andre landene har forsøk seg på, nemlig subsidier. De sier at felles for alle disse forsøkene er at ingen har lykkes med elektrifiseringen i samme grad som Norge har gjort.

– Norge har i flere tiår fulgt en strategi der avgiftssystemet har gjort elbilene stadig mer konkurransedyktige, og det har virket. Denne strategien må man holde fast ved selv i en tid der det gjøres endringer fordi elbilen konkurrerer bedre, sier Bu.

Foreningen mener altså det er en forsvarlig politikk å gradvis innføre moms på dyre elbiler, men forventet ikke dagens forslag.

‒ Her serverer regjeringen noe helt annet, som forbrukerne ikke var forberedt på, og som Elbilforeningen vil kjempe mot, sier Bu.

De mener rett og slett at det å innføre full elbilmoms og bøte med subsidier er en ubegripelig dårlig idé.

‒ Vi vil jobbe for at Stortinget setter en stopper for forslaget, slår generalsekretær Christina Bu fast.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter