HjemElbilerID.5 og Qashqai imponerte i selvkjøringstest

ID.5 og Qashqai imponerte i selvkjøringstest

Euro NCAP har testet fire nye biler som har motorvei-assistanse, og Nissan Qashqai og Volkswagen ID.5 imponerte med scoren «veldig god».

Euro NCAP er opptatt av at bilene er utstyrt med det siste innen sikkerhet, og av den grunn gjør de det stadig vanskeligere for nye biler å oppnå toppscoren på 5 stjerner i kollisjonstesten.

- Annonse -

Men utviklingen går nå så fort at Euro NCAP også har introdusert en slags sidetest, nemlig de selvkjørende egenskapene til nye biler. For disse utstyres stadig med mer autonom teknologi som lar bilene gjøre deler av kjøreoppgaven.

Den autonome skalaen går helt opp til nivå 5, mens det vi tenker på selvkjørende biler er nivå 4. Med slike biler kan du bare sette deg i baksetet og la bilen gjøre hele kjørejobben.

Vi er ikke der, og vi er ikke en gang på nivå 3 ‒ selv om noen åpenbart tror dette. For det skjer dessverre ulykker med biler som er i automatisk modus, og det er en av grunnene til at Euro NCAP tester disse.

For per i dag befinner bilverden seg på nivå 2 hvor føreren også må følge med, og selv dette nivået åpner for ganske avanserte førerassistenter. Og at de funker bra viser den siste testrunden i regi av Euro NCAP.

- Annonse -

De har nå testet fire biler, Jaguar I-Pace, Nissan Qashqai, Polestar 2 og Volkswagen ID.5. Av denne kvartetten imponerte Nissan Qashqai aller mest.

Den nye Qashqai har allerede imponert i Euro NCAP’s kollisjonstest, og skilte seg også ut da Euro NCAP kjørte den gjennom assisterte kjøreprøver.

Nissan har utviklet sin ProPilot over flere år nå, og den har blitt så god at den nesten er perfekt vektet mellom førerengasjement og kjøretøyassistanse. ProPilot koblet sammen med Navi Link-systemet gir ifølge kollisjonstesterne «en utmerket balanse mellom å hjelpe sjåføren og å forhindre overavhengighet».

På nivå 2 skal altså føreren følge med selv om bilen gjør mye av kjøringen, noe åpenbart Nissan har lyktes med.

- Annonse -

På området Safety Backup scoret Qashqai nesten full score, og oppnådde nær perfekte 93 prosent.

Også Volkswagen ID.5, som deler en plattform med ID.3 og ID.4, presterer godt. Også her var det et høyt nivå av assistanse til føreren som støtter mange kjøreoppgaver på motorveien, men også dette systemet hindrer at føreren får for mye tillitt til assistene.

‒ Vi har kommet med «Assisted Driving»-graderinger i et par år nå, og vi ser virkelige forbedringer i systemytelsen, sier generalsekretær i Euro NCAP, Michiel van Ratingen

‒ De fleste produsenter innser at det er viktig at sjåfører får glede av fordelene ved assistert kjøring uten å tro at de kan overlate kontrollen fullstendig til bilen, og det er et av aspektene som vurderes i vår vurdering.

Den jobben klarer både Qashqai og ID.5, og begge får rangeringen «veldig god».

‒ Gratulerer til Nissan – Qashqai er den rimeligste bilen i denne gruppen, sier van Ratingen.

‒ Sammen med ID.5 deler Qashqai den høyeste rangeringen vi har sett så langt. Det viser at teknologien beveger seg raskt, og at assistert kjøring vil bli standard veldig snart.

Polestar 2 ble faktisk vurdert i fjor, men elbilen har blitt oppdatert for å gi bedre støtte i svinger når den er i assistert kjøremodus. Den trådløse oppdateringen rullet ut til samtlige biler gjør at Polestar 2 avanserte fra «moderat» til «god».

Den fjerde bilen som nå er testet er Jaguar I-Pace, som også er den eldste bilen av kvartetten. Det kommer også til syne i rangeringen, for bilen ender opp med scoren «inngangsnivå».

Dette viser ifølge Euro NCAP hvor raskt denne teknologien forbedrer seg, men Jaguars system er flink til å passe på at føreren holder seg konsentrert også under førerassistanse. Det er dog mer begrensede nivåer av kjøretøyassistanse og sikkerhetsstøtte, og dette trekker scoren ned.

En av partnerne til Euro NCAP er britiske Thatcham Research, og de er fornøyde med utviklingen.

‒ Noen av bilene har prestert veldig bra i denne siste testrunden, og det er spesielt positivt å legge til to nye «veldig gode» til de tidligere rangeringene, sier Matthew Avery, sjef for forskningsstrategi.

‒ Det er interessant å se forbedringene Polestar har gjort til bilen sitt ved å bruke OTA-oppdateringer, et utmerket verktøy for å justere ytelsen til det bedre over natten. Det blir også stadig mer tydelig at elektrifisering og automatisering går hånd i hånd.

Avery er opptatt av at førerassistentene faktisk gjør kjøringen enda mer sikrere, for en datamaskin er mer konsentrert og reagerer raskere enn et menneske.

‒ Vi vil sterkt oppfordre sjåfører til å bruke denne teknologien. Den er mer enn bare en funksjonstelling, og beskytter både sjåfører og andre trafikanter med en rekke sikkerhetsfordeler. De beste systemene tilpasser seg automatisk fartsgrenser og trafikk, holder sjåførene i kjørefeltet og beskytter bilen mot blindsoner.

Men enn så lenge med førerne selv følge med. For vi er altså fortsatt på nivå 2 på den selvkjørende skalaen.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her