Prisene for brukte elbiler til værs i Sverige

Svenskene er ikke fornøyde med drivstoffprisene, og det presser snittprisen for brukte elbiler til værs.


I snitt er elbilene de klart dyreste bruktbilene i Sverige, og disse har økt suverent mest så langt i 2022. Høye bensin- og dieselpriser får delvis skylden for nettopp det.

Blocket, Sveriges største markedsplass på nett, følger nøye med utvikling i bruktbilmarkedet, og kan rapportere om priser som skyter i været når det kommer til elbiler som har kjørt mellom 10.000 og 150.000 kilometer.

I løpet av de 12 siste månedene har disse i snitt blitt hele 77 prosent dyrere, og bare så langt i år har snittprisen steget med formidable 42 prosent.

‒ Interessen for elbiler har skutt i været, og prisene følger samme utvikling. Dette forklares delvis av stigende drivstoffpriser som gjør at elbilene blir et enda mer attraktivt alternativ, og selvsagt spiller det å velge et mer holdbart kjøretøy inn, sier Marcin Stepman, bilekspert på Blocket.

‒ På grunn av en komponentbrist er ventetiden på nye biler også rekordlange, noe som også gjør at rekordmange ser over til bruktbilmarkedet som en mulighet til å få bilen sin raskt, legger han til.

Det er ikke slik at andre biltyper følger utviklingen til elbilene. Snittprisen for såkalte miljø- og hybridbiler har kun økt med 6,6 så langt i år, bensinbilene med 2,7 prosent og dieselbilene falt faktisk med -1,6 prosent for perioden januar-april.

Den store oppgangen for elbilene gjør sitt til at prisforskjellen målt mot andre biler bare øker, for det er brukte elbiler som er de desidert dyreste på det svenske bruktbilmarkedet.

Snittprisen for brukte elbiler er så langt i år på 479.000 kronor, miljø- og hybridbiler befinner seg på 299.000 kronor, dieselbilene lander på 245.000 kronor og bensinbilene har en snittpris på 190.000 kronor.

Men som i Norge er det andre typer biler som er de mest populære på bruktmarkedet, og for bensinbilene økte annonsevisningene med formidable 41 prosent mellom mars og april.

– Utviklingen med høye drivstoffpriser har fått mange til å vende blikket fra dieselbiler til bensinbiler, i troen på at et bensindrevet alternativ automatisk vil bety lavere drivstoffkostnader, sier Stepman.

‒ Dette er imidlertid ikke nødvendigvis sant, da noen modeller av dieselbiler er relativt drivstoffeffektive mens det er flere bensinbiler som drar av gårde når det kommer til drivstofforbruket. Her må du som bilkjøper være nøye med å gjøre research for å sikre at neste bilkjøp virkelig er et langsiktig smart økonomisk valg, sier eksperten.

Og akkurat det tipser gjelder selvsagt også for norske bruktbilkjøpere, for som i Sverige bygger ventelistene rundt nye biler seg opp og drivstoffprisene har skutt i været.

Over i Sverige har elbilene fortsatt en vei å kjøre, for det er ingen slike inne på topplistene. Her følger de to som bekrefter akkurat det.

Bilene som solgte best blant privatpersoner i april:

  1. Volvo V70, snittpris 25.000 kr
  2. Volkswagen Golf, snittpris 25.000 kr
  3. BMW 3-serien, snittpris 60.750 kr
  4. Volkswagen Passat, snittpris 42.000 kr
  5. Saab 9-3, snittpris 19.500 kr
  6. Saab 9-5, snittpris 14.000 kr
  7. Volvo V50, snittpris 30.000 kr
  8. BMW 5-serien, snittpris 65.000 kr
  9. Ford Focus, snittpris 20.000 kr
  10. Audi A4, snittpris 49.000 kr

Bilene som solgte best blant bilforhandlerne i april:

  1. Volkswagen Golf, snittpris 179.000 kr
  2. Volvo XC60, snittpris 339.000 kr
  3. Volkswagen Passat, snittpris 209.900 kr
  4. Volvo V60, snittpris 294.000 kr
  5. BMW 5-serien, snittpris 329.900 kr
  6. Volvo V70, snittpris 99.000 kr
  7. Kia Ceed, snittpris 209.900 kr
  8. BMW X-serien, snittpris 419.800 kr
  9. BMW 3-serien, snittpris 209.900 kr
  10. Volvo, snittpris 334.900 kr

Les også:

Les mer om:

Nyheter