Elbilene har kommet seirende ut av den innledende fasen av overgangen til nullutslippsbiler, og det handler stort sett om batterielektriske personbiler nå.
Men personbiler er bare en del av den totale transporten, for også tyngre kjøretøy må være med på overgangen til en utslippsfri transportsektor.
-->
Det har allerede kommet mange batterielektriske busser og lastebiler, men hydrogen passer muligens enda bedre til de største på veiene ‒ spesielt lastebiler med store trailere som dekker lange avstander over kupert terreng.
Fordelen med hydrogen kontra batteri er at kjøretøyene ikke trenger store batteripakker og kan fylles like raskt som en tradisjonell lastebil, og at disse potensielt kan få rekkevidder langt over de som kun er utstyrt med store batteripakker.
Alle disse poengene lar seg selvsagt også overføre til hydrogendrevne personbiler, og en slik har også Toyota.
Verdens største bilmerke kom allerede med sin Mirai-modell i 2015, og har siden introdusert de 2. generasjonen av hydrogenbilen som nå har en rekkevidde opp mot 650 kilometer.
Toyota satte faktisk ny verdensrekord når det kommer til hydrogen og rekkevidde med Mirai-modellen, og en slik rundet imponerende 1.000 kilometer på en tank i fjor vår.
Men Mirai har blitt alt annet enn en suksess, og grunnen er ganske så klar ‒ manglende infrastruktur. Ingen kjøper en Mirai om de ikke får fylt opp tanken, så enkelt er det. Men det betyr ikke at Toyota har gitt opp, og nå tar de ny sats her i Europa.
Air Liquide, Caetano Bus og Toyota Motor Europe har signert et dokument som skal bidra til å utvikle integrerte hydrogenløsninger, inkludert infrastruktur og kjøretøyflåter for både lette og tunge kjøretøy i Europa.
Alle tre har ambisjoner om å redusere karbonisering av transport og akselerere utviklingen av lokale hydrogenøkosystemer for diverse kjøretøy.
De tre skal brukes sin ekspertise til å bygge en fullstendig verdikjede, fra fornybar eller lavkarbonhydrogenproduksjon til distribusjon og selvsagt faktiske hydrogenstasjoner.
Til å begynne med skal de ha fokus på busser, lette nyttekjøretøyer og personbiler, men de har også et mål om å akselerere segmentet for tunge lastebiler.
De har pekt ut noen nøkkelområder, som både leie av hydrogenbiler, utnytte kapasitet på bensinstasjoner og bruke hydrogenbiler som drosjer.
‒ Som en nøkkelløsning for å redusere CO2-utslippene fra mobilitetssektoren, er lavkarbonhydrogen en avgjørende mulighet for energiomstillingen, sier Matthieu Giard, en visepresident hos Air Liquide, en gassgiant som er på plass i 75 land.
‒ Air Liquide er glade for å samarbeide med Toyota og Caetano Bus. Slike partnerskap er avgjørende for å skape effektive økosystemer som vil fremme framveksten av hydrogenmobilitet i Europa. Dette partnerskapet illustrerer industriens kapasitet til å bringe konkrete løsninger til kampen mot klimaendringer.
Toyota har altså ingen planer om å gi opp sin hydrogen-satsting, og ser på dette som en god mulighet til å få opp infrastrukturen.
‒ Toyotas rolle er å bringe hydrogenapplikasjonene inn i økosystemet, og ved å samarbeide med våre partnere ønsker vi å akselerere og intensivere bruken av hydrogen som en karbonnøytral løsning for mobilitet, sier Matt Harrison, president og administrerende direktør i Toyota Motor Europe.
‒ Dette vil gradvis redusere kostnadene for hydrogen og dets infrastruktur, samtidig som det forbedrer forretningsgrunnlaget for mange fremtidige applikasjoner, inkludert mobilitet.
I tillegg til Mirai har Toyota den siste tiden vist flere biler som går på hydrogen, som en spesiell utgave av Corolla Sport som for tiden konkurrerer i en japansk motorsport-serie samt en prototype av GR Yaris som bruker den samme hydrogenløsningen.
Slik ser den prototypen ut:
Les også: