Vi har sett det mange ganger. Biler med framtids-teknologi
skal også se ut som en framtids-bil, og resultatet blir ofte en bil med et noe
snålt utseende.
i 2014, og selv om bilen så ok ut ville den aldri vinne en
skjønnhetskonkurranse.
tur blir en bil med nye og moderne linjer som er lett å like. ‒ Jeg vil at kundene skal si at «jeg velger Mirai, ikke bare
fordi det er en hydrogenbil, men ganske enkelt fordi jeg vil ha denne bilen ‒
og tilfeldigvis er den en hydrogenbil», sier Yoshikazu Tanaka, sjefingeniør for
nye Mirai. ‒ Vi vil fortsette utviklingsarbeidet med den følelsen i fokus, og vi håper at nye Mirai bidrar til å lede an arbeidet mot et hydrogensamfunn. Som bildet over viser har den fått moderne coupé-lignende runde
linjer hvor takket faller i bue ned mot bakenden, og det er komplett umulig å
se at dette er noen annet enn en ny bensinbil. Den har en lav og aerodynamisk linje, og det hjelper
selvsagt på at den er skodd med store 20-tommers hjul som gir den et sportslig
utseende.
når de har satt sammen den neste generasjonen av Mirai, og den knapt 5 meter
lange bilen får bakhjulstrekk og tre bakseter mot dagens to. Den nye plattformen gir også nye Mirai et stivere karosseri
og et lavere tyngdepunkt, noe som igjen betyr bedre dynamikk og kjøreegenskaper.
hele tiden, en bil som har en emosjonell og attraktiv design og dynamikk og
ytelser som får fram smilet hos sjåføren, sier Tanaka. Og ytelser, mer eksakt rekkevidde, har Mirai nok av.
Iallfall målt opp mot dagens elbiler. Toyota har som kjent ikke hatt noe særlig tro på rene
elbiler, og har heller satset på hybrider samt hydrogenbilen Mirai. Og de har prøvd å stimulere flere i bilindustrien til å
satse på det samme. I 2015 gikk de til det drastiske skrittet at de friga 5.680
patenter rundt hydrogen-teknologien, og i fjor fulgte de opp med å åpne opp for
ytterligere 2.380 brenselcelle-patenter, inkludert 680 rundt hydrogentanker. Alt dette for at andre også enklere kan satse på
hydrogenbiler. For som kjent; sammen er vi sterkere. Toyota har nå videreutviklet brenselcelle-teknologien og hydrogentank-systemet,
og nye Mirai høster fruktene. Den kommende versjonen får tre tanker, en lang og to korte,
som sammen øker drivstoffkapasiteten med rundt et kilo hydrogen sammenlignet
med dagens modell. Sammen med nye løsninger rundt brenselcelle-systemet gir dette
et formidabelt hopp i rekkevidden. Nåværende Mirai har en rekkevidde på rundt 500 kilometer,
mens den kommende får hele 650 kilometer ‒ rundt 30 prosent forbedring. Toyota håper alt dette skal gi ny fart rundt modellen. For inneværende generasjonen av Mirai har vært alt annet enn
en bestselger, og det er kun solgt rundt 10.000 slike til nå. Men «Mirai 2.0» kan åpne nye dører, og det skal iallfall
ikke stå på designet. For borte er de futuriske linjene, og nå kan den helt klart
stille opp i en skjønnhetskonkurranse uten å få stygge blikk sendt etter seg. Den nye modellen lanseres sent i 2020, først i Japan,
Nord-Amerika og Europa, og prisen er fortsatt ikke kjent. Her er bildene av den nye Toyota Mirai: Les også: