Hils på den nye Civic Type R

Honda har en ny Civic Type R på gang, og vi kan forvente nye banerekorder.


I 2017 kom Honda med dagens Civic Type R, og året etter
sendte de den ut på litt av en signingsferds.

Den inntok bane etter bane, og rekordene falt som ryper under
høstjakten. Totalt endte den imponerende bilen opp med sju rekorder for
serieproduserte forhjulsdrevne biler.

Raskest rundt Nordschleife (Tyskland), Estoril (Portugal),
Silverstone (England), Spa-Francorchamps (Belgia), Magny-Cours (Frankrike),
Hungaroring (Ungarn) og Mount Panorama (gatebane, Australia).

Men ingenting varer evig, og spesielt ikke banerekorder.

I fjor dukket Renault opp med en lei konkurrent, nemlig Mégane
R.S. Trophy-R.

Den er minst like imponerende som Civic Type R, og har
allerede visket ut to av rekordene til sin japanske konkurrent ‒ den på Nordschleife
og Spa.

Men Honda sitter ikke stille i båten, og viser oss nå en
oppgradert versjon som skal være enda råere enn dagens.

Denne:

Selv om det kun er en oppdatering, er dette en ganske så ny
bil under skallet.

Honda har oppgradert en rekke ting, som understell, oppheng,
bremser og styring, gitt den en ny grill med enda bedre luftinntak og en ny farge
‒ Boost Blue.

Innvendig består endringene blant annet av et nytt ratt og
girskifter drapert i Alacantara-skinn, og Honda har også gitt den flere
førerassistenter i form av Honda Sensing-pakken. Civic Type R blir dermed den
første i modell-familien som får dette som standard.

Men hjertet er selvsagt motoren, og her banker det en racinginspirert versjon.

Honda har puttet inn en 4-sylindret 2-liters VTEC-turbomotor
som byr på 306 hestekrefter og 400 Nm, og kreftene fordeles videre via en 6-trinns
manuell kasse.

Civic Type R byr også på tre kjøremoduser, Comfort, Sport og
+R, samt Active Sound Control som modifiserer lydbildet.

2020-utgaven av Civic Type R skal ikke være altfor langt
unna, så får vi se om den klarer å hente tilbake noen rekorder som det har
mistet.

Det hadde ikke vært overraskende.

Les også: