Hei, det er en oppdatert GSi på gang

Gode gamle GSi. Opel børstet støvet av den ikoniske benevnelsen i 2017, og nå har de på gang en oppdatert versjon av Insignia GSi.


De som var bilinteresserte på 1980- og 90-tallet har gode
minner rundt benevnelsen GSi, disse Opel-modellene som regjerte gatene.

GSi står for Grand Sport injection, og var forbeholdt de
sprekeste utgavene av forskjellige Opel-modeller. Det var fire slike ‒ Opel
Kadett GSi, Opel Manta GSi, Opel Astra GSi og Opel Corsa GSi.

Den tyske produsenten startet eventyret med Kadett og Manta
i 1984, begge to utstyrt med 1.8-liters motor med 115 hestekrefter.

I 1988 kom de med en Kadett 2.0 GSi 16V med 150 hestekrefter,
og denne motoren fikk også Astra GSi i 1993. Denne var også tilgjengelig med en
1.8-liters motor som hadde 125 hk.

Opel knallet også til med en Corsa GSi med 100 hk tilbake i
1988, og den aller siste av de gamle GSi-modellene var også en Corsa tilbake i
2012.

Da hadde Opels kjærlighet for GSi kjølnet allerede tilbake i 1999, da de kalte en ekstra sprek Astra for OPC (Opel Performance Center).

Denne benevnelsen brukes fortsatt i dag, med modellene Insignia
OPC, Astra J OPC og Corsa E OPC.

Men GSi var altså ikke helt glemt, og gjorde comeback med Insignia
i 2017.

Denne kommer nå som en oppgardert utgave, og en ny Insignia GSi debuterer på bilutstillingen i Brussel denne uken.

Nå snakker vi om en Insignia GSi med 230 hestekrefter, en
9-trinns automatkasse, adaptivt chassis og firehjulstrekk.

Den bør også klare seg godt rundt en racerbane, for Opel sier
at de har testet den rundt Nürburgrings Nordschleife under utviklingen.

Det er ikke bare Insignia GSi som blir fornyet, og Opel viser også fram nye 3-sylindret motorer både som bensin (145 hk) og diesel (122 hk) for Insignia. Disse skal senke forbruket med opptil 18 prosent, samt at CO2-utslippet går ned mot 100 gram per kilometer.

Dette er motorer som nylig ble vist med en oppgardert Astra.

Insignia kommer også med 2-liters bensinmotor, en på 200 hk og
selvsagt den i GSi-versjonen med 230 hk som finner veien til både Grand Sport
og Sports Tourer.

2-literen byr også på sylinderkutt, noe som betyr at to av sylindrene deaktiveres når det ikke er behov for kreftene. Dette bidrar selvsagt til å redusere drivstofforbruket.

Nye Insignia får også nye lykter hvor antall LED-elementer
har økt fra 32 til 168. Teknologien er kalt IntelliLux LED Pixel, og lyset justeres
seg sømløst på millisekunder.

De nye lyktene sørger for et enda bredere lysbilde, og
utmaskingen av møtende kjøretøy blir enda mer presis.

‒ Opel fortsetter å demokratisere teknologi. IntelliLux
LED-lys er tilgjengelig både på Astra, Insignia og nye Corsa-e, og er perfekt
for en mørk norsk vinter, sier merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen, Johnny
Danielsen.

Opel har også lagt inn noe mer teknologi, og den oppgarderte
modellen har fått et digitalt ryggekamera og varsling for kryssende trafikk
bak.

Her er flere bilder:

 

Les også:

Bildeserie