Test: Nye Porsche 911

Gjennom noen hektiske timer stiftet vi bekjentskap med 992-versjonen av legendariske Porsche 911.


På en noe våt og kald høstdag i oktober fikk jeg muligheten til å kjøre denne legendariske bilen.

Jeg fikk ha 911’en fra klokken 14 på en tirsdag til 08
påfølgende morgen, og disse timene ble brukt flittig for dette var en
opplevelse helt utenom det vanlige!

For er den ikke sexy?

Det nye designet er så fantastisk gjennomført og det er så
mange detaljer her som gjør både entusiasten og den vanlige mannen i gata
begeistret.

Jeg kan si det at når du setter deg inn i, og kjører noe som
dette, så skjønner man fort hvorfor bilen har en pris oppunder 2 millioner.

Med sine 450 hester, 530 Newtonmeter og en 0-100-tid på 3,6
sekunder og 3,4 sekunder med launch-control, så er dette en opplevelse som
brenner seg fast i netthinna.

Så hva har skjedd siden forrige modell?

Jo, en hel del.

For at dere skal få et bedre visuelt inntrykk, så råder jeg dere til å ta en liten titt på testen Hans Vidar gjorde av forrige modell 911 kalt 991.

Som dere ser, er designet noe likt, men det er blitt
oppgradert til 2019-standarder.

Frontfangeren har fått et litt nytt preg, og jeg syns den har
blitt mye stiligere. Bakenden er blitt totalforandret, og jeg synes den tar seg
ganske godt ut.

Det er mer symmetri og rette linjer som preger designet,
både utvendig og innvendig.

Jeg liker godt at skiltet har blitt flyttet ned mellom
eksospottene, og den karakteristiske LED-stripa bak tar seg meget godt ut. De
to lysene som ligger mellom ribbene i grillen gir og en flott kontrast.

For den ser helt syk ut bakfra! For en rumpe! Jeg elsker at
den ser bøs og hissig ut, noe som gjenspeiler seg når man trykker gassen i
bånn.

Eksospottene har porter som kan åpnes automatisk, noe som
gjør at lyden blir helt spinnvill.

Spoileren er også mulig å justere slik man vil, men den
justerer seg også automatisk når du setter den i Sport eller kjører i visse
hastigheter.

Bilen ser kanskje liten ut, men den er faktisk ganske stor
og bred. Dette legges godt merke til når man tar en titt på den bakfra.

Et veldig iøynefallende karosseri, er du ikke enig?

Det var ihvertfall mange turgåere på Hamresanden som ville
slå av en prat og se på bilen, og det skjønner jeg jo godt.

For jeg synes den ser veldig pen ut, og den er helt
latterlig morsom å kjøre. For dere som lurer på hvordan følelsen er, så er den
litt stiv, men det er en sportsbil og den er laget for å bli kjørt hardt på
bane.

Til tross for dette føles det ut som Porsche har brukt mye
tid på å justere understellet slik at det faktisk går an å kjøre den på
brostein gjennom byer.

Jeg tok den et par runder gjennom gatene i kvadraturen, og i
Normal (Comfort) modus føles den ganske så myk og behagelig ut.

Jeg opplevde at det var nokså stor forskjell på modusene i
denne, noe jeg liker svært godt.

Men skal du først kjøre en bil som dette, så må du sette den
i Sport +, og du må få presset bilen gjennom noen krappe svinger og gire med
spakene på rattet, for det er da en virkelig får kjent på hva som bor i dette
dyret.

I Sport kommer som sagt spoileren opp, alt av fjæring blir
stivere og responsen på ratt, pedaler og gir blir lynraskt.

Bilen har og bakhjulsstyring, noe som resulterer i at den
takler svinger enda bedre. Til tross for et veldig vått føre, satt 911’en
klistra i veibanen og slapp ikke taket en eneste gang.

I videoen over er vi på besøk hos Porsche Center Sør for å
filme 911, for som du ser av bildene var det noe mørkt og vått da vi testet
bilen, og filmkameraet slet med for lite lys, så da laget vi ny film som du kan
se over her.

Et prektig syn med vingen oppe. Her gjorde vi oss klare til
å sluke milevis med norsk landevei i Sport-modus.

Det er faktisk slik at nye 911 har hele 5 moduser, som er
Wet, Normal, Sport, Sport + og Individual. Wet-modus var helt genialt å bruke
på dette føret, og gjorde at jeg følte meg ekstra trygg når det lå mye vann i
veibanen.

Ellers var totalopplevelsen av denne helt fantastisk.
Følelsen av å trykke gasspedalen ned i gulvet, gire med spakene på rattet, og
kjenne at man blir sugd lenger og lenger ned i asfalten er helt rå.

Jeg skal være ærlig å si at jeg prøvde meg på en liten 0-100
på rettstrekket, og man blir skjøvet relativt godt tilbake i seteryggen, og
tunnelsynet kommer kjapt.

Jeg skulle gjerne hatt denne en dag på bane, for jeg klarte
ikke bli lei. Man vil helst bare akselerere, bremse ned, og gi gass igjen for
det gir en helt euforisk følelse.

For det å bremse ned er heller ikke noe problem. Med svære
klosser og ventilerte skiver, går det raskt å bremse ned fra høyere
hastigheter.

Den er godt balansert, og firehjulstrekk-systemet jobber
veldig godt hele tiden, og sørger for at du får nok kraft til riktig aksel om
du er på vei ut av en sving eller gir bånn gass på rettstrekket.

Det er ikke hver dag man er så heldig å få holde i en nøkkel
av denne typen. Som dere ser er nøkkelen formet etter bilens karosseri, noe som
jeg synes er knalltøft.

Den føles bra ut, men er veldig lett, og hadde nok føltes
enda mer eksklusiv ut hadde den veid noe gram mer.

Innvendig ser det slik ut, og her står symmetri sterkt.

Jeg synes alt her inne ser veldig stilig ut, men det var et
noe ukjent førermiljø for en kar som aldri har kjørt Porsche.

Jeg hadde faktisk litt problemer med å finne startknappen,
helt til jeg fant ut at det var en bryter som man måtte vri på. Denne er
plassert til venstre for rattstammen, og dere kan så vidt se den gjennom rattet
på venstre side på bildet ovenfor.

Det kan se ut som det er helt vilt med knapper og lys her,
noe det er ‒ så et godt tips fra meg er å gjøre seg godt kjent med bilen før
man vrir om bryteren og kjører.

Jeg liker midtkonsollen godt, og synes den nye girspaken er
utrolig tøff og røff. Innstillingen til klimaanlegget er enkelt å bemanne, og
infotainmenten er enkel å manøvrere seg gjennom.

Deilig med koppholder i midtkonsollen, men her ble telefonen
liggende i stedet da jeg ikke fant noen annen plass å ha den.

Sportsseter er det selvfølgelig her, og disse er gode å
sitte i. Kan føles noe stive ut i starten, men etter hvert føles de ganske bra
ut.

Setene er ventilerte, noe som kan gi en frisk opplevelse
hvis man setter det på.

Deilig med såpass mye støtter både i setet og rygg, for det
trengs når en skal ut å sluke svinger.

Armlenet som dere ser i midten føles bra ut, og her har man
også et lite oppbevaringsrom og lademuligheter. Også veldig kult med disse
hvite sømmene som slynger seg rundt støttene.

På siden av førersetet har man som dere ser knapper for å
lukke opp panseret og bakluka.

Under panseret er det god dybde, og man får fint plass til
et par halvstore bager eller trillekofferter.

Ellers ser dere over disse knappene, en rekke brytere for
justering av sete, rygg, sidestøtter i både setet og rygg, og ryggstøtte. Her
er det bare å leke seg.

Rattet er godt å holde i. Det føles veldig bra ut, er ikke
for tykt og ikke for tynt og det er akkurat passe avstand til girspakene bak på
rattet.

Drive mode-knappen på nedre høyre halvdel er ganske så
karakteristisk og stilig, og jeg synes det også er ganske tøft med denne stripa
de har sydd inn øverst på rattet. Som dere ser er det også her blitt et
digitalt dashbord, og oppsettet er veldig oversiktlig og det har mange
muligheter for endring av visninger.

Dette er slik venstre del ser ut.

Når du sitter bak rattet ser du kun fartsmåler, rpm-måler og
enten modusvisning, navigasjon, dekktrykksmåler, kraftfordelingsmåler eller
G-force-instrumentet.

Dette kan velges ved bruk av en knapp på rattet. Helt til
venstre ser dere ei klokke, med dato og temperaturmåler, og helt til høyre har
vi oljetemperaturmåler og bensinmåler, som dere ser på bildet nedenfor.

Jeg kan jo for øvrig nevne det at valgene på instrumentene
er mange, og det lønner seg å gjøre seg kjent her, for det er et noe uvant
panel i forhold til de mange andre bilmerkene der ute.

Jeg elsker at den karakteristiske klokken er plassert midt
oppå dashbordet. Veldig stilig.

Jeg prøvde forresten å sette meg inn baksetet, men der er
det ikke store plassen. Baksetene er av typen bøtteseter, og det er så vidt det
er plass til en mann på 182 centimeter bak der. Barn får fint plass, så her kan
du begeistre de yngre entusiastene stort.

Som dere vet har jeg sansen for detaljer, og jeg skulle
gjerne fått tatt bilde og inspisert flere av dem, men det ble for denne gang
mest kjøring og pur nytelse av kjøreopplevelser.

Jeg liker fronten, det nye panseret og lyktene. Den ser
kanskje ikke så sinna ut fra denne vinkelen, men det er bare et skuespill fra
bilens side.

Sett deg inn og vri om tenninga så skjønner du hva jeg
mener.

Veldig kult med Porsche logoen i lyktene.

Lysene er av typen LED Matrix og lyser godt opp veien når
mørket har lagt seg.

Det var det for denne gang, men jeg håper våre veier krysses
igjen ‒ og da forhåpentligvis på tørre landeveier.

Les flere biltester hos Nybiltester