Toyota og Subaru skal lage elbiler sammen

Toyota har bestemt seg. Innen 2025 skal halvparten av bilene de selger være elektrifiserte, og det betyr også rene elbiler.


En av verdens aller største produsenter innser at framtiden
innen bilindustrien betyr elektrifiserte kjøretøy. Nå er ikke Toyota ukjent med
slike, og satser hardt på hybrider og lager også hydrogenbiler.

Men elbiler har vært et ømt punkt, og det kan bli
problematisk i tiden framover. Toyota sier nemlig selv at det vil selges flere
elbiler enn hybridbiler innen 2025, og de henger allerede etter store
konkurrenter i utviklingen.

Nå har imidlertid den japanske giganten våknet for alvor, noe
de siste dagers nyheter er et klart bevis for.

De har annonsert en ny elbil, de har inngått et tettere
samarbeid med Subaru, og de har sikret seg tilgang på store mengder batterier.

Tre elektriske nyheter der altså.

La oss ta det siste først.

For når en slik stor produsent som Toyota skal satse på elbiler kan det føre til et stort problem ‒ batteriunderskudd.

Toyota ser til Kina for å løse dette, og visepresident Shigeki
Terashi sa fredag at de har inngått avtaler med Catl så vel som BYD-gruppen.

Catl er Kinas ledende batteriprodusent, og har avtaler med store
bilprodusenter som Volvo, Nissan og Honda, mens BYD i tillegg til batterier produserer
alt fra elektriske sykler og gaffeltrucker til elbiler og elbusser.

Toyota har sikret seg avtaler med begge, og bør dermed være
godt dekket på dette området.

Fra før av samarbeider produsenten med batteriprodusenten Panasonic,
og de to stiftet tidligere i år et selskap som skal produsere batterier både
til Toyota og de to partnerne Mazda og Subaru.

Toyota har også siden 2014 forsket på faststoff-batterier,
som har en rekke fordeler overfor litium-ion-batteri.

Slike batterier begrenser bruken av stoffer som litium, kobolt, mangan, nikkel og aluminium, de blir ikke varme, kan lagre mer energi i gitte volumer, kan lades opp raskere og de kan produseres i forskjellige former.

Toyota sitter på en rekke patenter rundt
faststoff-batterier, og har som mål å komme med slike tidlig i 2020-årene.

På samme tid som de kunngjorde batteriavtalene sa de også at de kommer med en ultrakompakt helelektrisk bybil, og fra før av vet vi at de skal utvikle både små stående elsparkesykler, sittende elsparkesykler og små elscootere.

Den kompakte 2-seters elbilen får en toppfart på 60 km/t, og
har en rekkevidde på 100 kilometer. Så vi snakker altså mer om elmopedbil enn
elbil, men det er uansett en start. Og noen plass skal man jo starte.

Men den kanskje den mest spennende nyheten sett fra forbrukernes perspektiv er at Toyota og Subaru har inngått en ny avtale rundt elbiler. De to har samarbeidet siden 2005, noe som blant annet har ført til søstermodellene Subaru BRZ og Toyota 86 i 2012.

Nå tar de samarbeidet et hakk videre, og skal smelte sammen
teknologi fra begge produsentene. Et lignende samarbeid annonserte BMW og
Jaguar tidligere i uka (lenke til saken nederst).

Den nye satsingen innebærer for eksempel at Subaru byr på
sitt velutviklet firehjulstrekk-system, mens Toyota tar med seg hybridløsningene
de har utviklet siden 1990-tallet.

Og vi snakker om en seriøs satsing her.

De to skal nemlig utvikle en helt ny plattform for batteribiler,
slik Volkswagen-gruppen tidligere har gjort.

Denne plattformen skal kunne lage diverse mellomstore og
store biler, inkludert «vanlige» personbiler i C- og D-segmentet og de populære
SUV-modellene.

Dette betyr altså at vi kommer til å få både Subaru-modeller og Toyota-modeller som er laget på den samme plattformen, men selv om utgangspunktet er likt blir det altså forskjellige biler. Dette kjenner vi fra Volkswagen-gruppen, hvor modeller fra for eksempel tyske Volkswagen, tsjekkiske Skoda og spanske Seat kan være laget på den samme plattformen.

Dette sier Subaru om samarbeidet:

«Som følge av denne avtalen med Toyota, vil Subaru flytte
sine eksisterende BEV-utviklingsressurser til dette nye, felles prosjektet.
Innenfor det nye rammeverket vil Subaru fortsette å utvikle en attraktiv
elektrisk SUV for våre kunder, samtidig som vi foredler effektiviteten innen
produksjon, utvikling, innkjøp og på andre områder gjennom det nye prosjektet.»

Toyota og Subaru feirer denne nye plattformen med en slags
pilotmodell, og sammen skal de utvikle en helt ny SUV i C-segmentet som skal
selges under begge merkene.

Så Toyota har virkelig våknet opp fra elbil-dvalen, og blir
nok en tøff utfordrer i årene som kommer.

Men selv om de nå gjør seg klar til en stor elektrisk satsing, understreket visepresident Terashi fredag at selv om elbilene har kommet langt på ti år er de langt unna å være økonomisk bærekraftig.

Og akkurat det har vi jo sett med Tesla, som kun har
rapportert overskudd i fire av de 42 kvartalene siden 2008. De har altså gått i
underskudd i 38 kvartaler, og siste kvartal var underskuddet på 6 milliarder
kroner. Så det koster å lage elbiler.

Toyota og Subaru sier ikke noe om når den nye plattformen eventuelt
er klar, men når giganten først våkner bør det vel gå ganske raskt unna.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter