I praktisk bruk skiller elbilene og tradisjonelle biler seg på to områder ‒ hvor langt de ruller før de trenger påfyll og hvor raskt dette påfyllet skjer. Selv i dag henger elbilene litt etter på disse feltene.
Men elbilene tetter gradvis gapet med stadige framskritt både på rekkevidde og ladetid, og det hjelper selvsagt også at det kommer til nye ladestasjoner. Den praktiske bruken rundt elbilen blir altså stadig bedre.
Men fortsatt trekkes rekkevidden fram som et minus når folk skal gå fra tradisjonelle biler og over til helelektriske, men dette er i endring. Det viser en fersk undersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av ladeselskapet Zaptec, hvor rundt halvparten av norske elbileiere sier at de sjelden kjenner på rekkeviddeangst.
Les også:
Og for å roe ned dette enda et hakk ‒ 1 av 5 elbileiere sier at de aldri har problemer med rekkevidde i det hele tatt.
Norske bileiere er de som har aller mest erfaring rundt rekkevidder, og 49 prosent som deltok på undersøkelsen sier at de kjenner på rekkeviddeangst sjeldnere enn én gang i måneden. I tillegg svarer 17 prosent at de aldri kjenner på det i det hele tatt.
Ifølge Zaptec tilsvarer dette over 118.000 elbileiere som har null rekkeviddeangst.
– Det er gjerne en forskjell på de som har kjørt elbil i mange år og de som er ferske elbilister, sier Maiken Økland, kommunikasjonssjef i Zaptec.
‒ De fleste som har kjørt elbil over lengre tid opplever nok at rekkeviddeangsten ikke er et like stort problem som man kanskje hadde trodd innledningsvis.
Men rekkeviddeangsten er altså ikke helt borte, og mange kjenner på denne spesielt under langturer og når det er kaldt. I undersøkelsen oppgir 4 prosent at de har rekkeviddeangst daglig, mens 28 prosent svarer at de har det minst én gang i måneden.
Ting som elbilistene ikke kan kontrollere selv spesielt om vinteren, slik som kø, stengte veier og kjøring i ukjent terreng, er også årsaker som utløser rekkeviddeangst blant nordmenn, viser undersøkelsen.
– Det at rekkeviddeangsten viser seg tydeligere på langtur og på vinteren stemmer godt overens med den innsikten vi har, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
– Vi nordmenn er opptatte av hvor langt vi kan kjøre, men i realiteten kjører vi sjeldent veldig langt. Det er viktig å se an behovet du har i hverdagen og velge en elbil som passer det behovet du faktisk har. De fleste kjører noen få langturer i løpet av et år, og de som har hytter har som oftest ikke lenger enn 20 mil en vei. Det klarer du egentlig med de aller fleste nyere elbiler.
Les også:
Selv om nybilsalget nå stort sett består av elbiler, er det fortsatt veldig mange tradisjonelle biler ute på veiene. Mange som vurderer en overgang er skeptiske til rekkevidden.
Et godt eksempel er Eirik Handeland, en ganske fersk elbilist som i fjor byttet ut bensinbilen med en helelektrisk Ford Mustang Mach-e. Og det angrer han ikke på.
– Jeg var også skeptisk til rekkevidden før jeg fikk elbil, og det var en del av diskusjonen rundt hvilken bil vi skulle gå for. Men den oppfatningen endret seg helt etter at jeg begynte å kjøre elbil. Jeg har nå null rekkeviddeangst, sier Handeland.
Hjemme i Stavanger gir selvsagt ikke elbilen noe som helst bekymringer knyttet til rekkevidde, men det gjør heller ikke langturene til hytta. Om han skal kjøre lengre enn rekkevidden til bilen så ja, er det uansett naturlig å stoppe på veien for å strekke beina. Da er det selvsagt lurt å ta dette sammen med ladestoppen.
– Jeg lader batteriet fullt før jeg drar på langtur, og har lader hjemme, forklarer Handeland.
‒ Den forutsigbarheten ved at jeg ikke må ut med bilen for å kjøpe bensin når det er billig eller må kjøre en omvei for å fylle drivstoff, er helt nydelig. En av de største fordelene med elbil er at du kan lade opp bilen hjemme og alltid har tilgjengelig «tanking».
Tips for å unngå rekkeviddeangst
I Zaptec-undersøkelsen svarer 48 prosent at de planlegger kjøreturen og ladestopp i forkant, og dermed unngår de at rekkeviddeangsten melder seg.
– Det er alltid lurt å starte langturen med fulladet batteri, og forvarm batteriet hvis du har mulighet til det. Ved å la bilen stå med ladekabelen i når du kjører forvarmingen, vil den hente strøm fra strømnettet og ikke bilens batteri, og da starter du med varmt batteri og varm kupé. Så slipper du å bruke strøm på det mens du kjører, forklarer Nils Sødal i NAF.
Les også:
Eksperten har flere gode råd som er verd å følge.
Kjøre jevnest mulig, uten for høy hastighet og rykkete akselerasjoner, og å skru regenereringen høy på langtur slik at du kan trille i nedoverbakker og regenerere så mye strøm tilbake til batteriet som bilen greier.
Det er også smart å starte på et litt alternativt tidspunkt slik at man unngår store køer, og gjerne stoppe ved alternative ladestasjoner framfor de som ofte er populære.
– Det er vel så mye ladeangst i omløp som rekkeviddeangst, og jeg tror det er flere som knoter med lading enn med rekkevidden. På store utfartsdager kan det være ladekø, steder hvor laderne ikke fungerer, du kan ha problemer med å få startet ladingen også videre, sier Sødal.
– Det er derfor en god anbefaling å lade når du kan og ikke når du må, skår han fast.
Les også: