Mitsubishi har oppdatert ASX ganske kraftig, og blant annet har designet fått seg et løft og Google har entret bilen. (Fotos: Mitsubishi)

Mitsubishi med oppdatert ASX

Det er kun et drøyt år siden Mitsubishi kunne introdusere en ny ASX, og nå kommer det allerede en oppdatering.


I dagens bilverden er det full av allianser, og en ganske viktig er den mellom Renault, Nissan og Mitsubishi. Dette betyr at de tre utnytter synergieffekter, og kanskje mer spesifikt ‒ plattformer. 

Trioen har en slik kalt CMF-B, og den har sørget for to ganske nære søstre ‒ Renault Captur og Mitsubishi ASX. Førstnevnte er allerede fornyet, og nå følger den ganske like ASX etter. 

Åh, du har lyst til å se hvor identiske de to faktisk er? Vel, her har vi satt sammen et bilde av de to nye utgavene, og som du kan se er dette ganske nære søstre. 

(Foto: Renault/Mitsubishi)

I likhet med nye Captur får også ASX et løft både når det kommer til design, teknologi og andre løsninger ‒ ja, til og med drivlinjene er oppdaterte. 

Dette er for øvrig en ganske kompakt SUV som er rett i underkant av 4,3 meter lang. 

‒ Konkurranseevnen til Mitsubishi Motors ASX er kraftig forbedret med en dypere integrasjon av merkets eksteriørdesign og et stort skritt fremover innenfor digitalisering og tilkobling, sier Frank Krol, President & CEO of Mitsubishi Motors Europe. 

‒ Å ha Google innebygd betyr at nye ASX sømløst integrerer førerens digitale liv inne i bilen, og også utenfor bilen med My Mitsubishi Motors-appen, som gir sanntidskontroll over en rekke funksjonaliteter.

Utvendig har ASX fått en litt nyere front kalt Dynamic Shield som skiller seg litt fra den Captur er utstyrt med, og her finner vi også frontlykter med full-LED. Det er også en rekke blanke svarte detaljer, og noen versjoner har også lys krom, opplyser merket. 

Dette er en vinterhyggelig bil, for på innsiden er det varme i både seter og ratt, og det er også mulig å varme opp frontruten. 

Bak er det mulig å justere setene med hele 16 centimeter, så her får man både i pose og sekk. God plass for de bak om man trenger det, og mer plass til bagasjen om man behøver det. 

Som standard er bagasjerommet på 332 liter, men dette kan utvides med 69 liter ved å skyve baksetene forover. I tillegg byr nye ASX på 22 liter med lagringsplass i kupeen. 

Nytt av året er også infotainmentet, som nå har innebygd Google. Dermed åpner det seg for bruk av kjente apper som Google Maps på den 10,4-tommers sentralskjermen, og ikke minst stemmekommandoer gjennom «hei Google» samt at det er en ny Mitsubishi-app. 

Instrumentskjermen er for øvrig på 10 tommer, og innholdet der kan også tilpasses av føreren selv. 

Lyden bør også være godt ivaretatt, for den kommer fra Harman Kardon og byr på 10 kanaler og 410 watt. Når vi er på lyd. 

Nye ASX er mulig å få som en full hybrid, mildhybrid og forbrenningsmotorer, hvor førstnevnte byr på en 1.6-liters bensinmotor, to elektriske motorer og en såkalt automatisk multi-modus girkasse. Denne åpner for 900 kilometer rekkevidde, opptil 80 prosent elektrisk kjøring i byene og en ganske flott drivstoffbesparelse på 40 prosent, ifølge Mitsubishi. 

Nye ASX kommer selvsagt med de nå vanlige kjøreassistentene vi kjenner fra andre nye biler, og her er det blant annet gode hjelpere som automatisk fjernlys, cruisekontroll med hastighetsbegrenser, 360 grader monitor og mange automatiske sikkerhetssystemer. 

Den oppgarderte ASX er ikke så veldig langt unna, for produksjonen som tar plass i Spania skal starte opp allerede i mai. 

Her er bilder av den helt nye utgaven av Mitsubishi ASX:

Bildeserie
Debatt