I dagens bilverden er det full av allianser, og en ganske viktig er den mellom Renault, Nissan og Mitsubishi. Dette betyr at de tre utnytter synergieffekter, og kanskje mer spesifikt ‒ plattformer.
Trioen har en slik kalt CMF-B, og den har sørget for to ganske nære søstre ‒ Renault Captur og Mitsubishi ASX. Førstnevnte er allerede fornyet, og nå følger den ganske like ASX etter.
I likhet med nye Captur får også ASX et løft både når det kommer til design, teknologi og andre løsninger ‒ ja, til og med drivlinjene er oppdaterte.
Dette er for øvrig en ganske kompakt SUV som er rett i underkant av 4,3 meter lang.
‒ Konkurranseevnen til Mitsubishi Motors ASX er kraftig forbedret med en dypere integrasjon av merkets eksteriørdesign og et stort skritt fremover innenfor digitalisering og tilkobling, sier Frank Krol, President & CEO of Mitsubishi Motors Europe.
‒ Å ha Google innebygd betyr at nye ASX sømløst integrerer førerens digitale liv inne i bilen, og også utenfor bilen med My Mitsubishi Motors-appen, som gir sanntidskontroll over en rekke funksjonaliteter.
Utvendig har ASX fått en litt nyere front kalt Dynamic Shield som skiller seg litt fra den Captur er utstyrt med, og her finner vi også frontlykter med full-LED. Det er også en rekke blanke svarte detaljer, og noen versjoner har også lys krom, opplyser merket.
Som standard er bagasjerommet på 332 liter, men dette kan utvides med 69 liter ved å skyve baksetene forover. I tillegg byr nye ASX på 22 liter med lagringsplass i kupeen.
Nytt av året er også infotainmentet, som nå har innebygd Google. Dermed åpner det seg for bruk av kjente apper som Google Maps på den 10,4-tommers sentralskjermen, og ikke minst stemmekommandoer gjennom «hei Google» samt at det er en ny Mitsubishi-app.
Instrumentskjermen er for øvrig på 10 tommer, og innholdet der kan også tilpasses av føreren selv.