Det er en grunn til at de første elbilene var små, for vekt betyr mye for rekkevidden. Ergo burde et merke som Mini passe ganske perfekt til den elektriske tidsånden, noe de også tar konsekvensen av.
Mini skal bli et elektrisk merke, og nå tar de et viktig steg. Kommende Aceman er 4,07 meter lang, 1,75 meter bred og 1,5 meter høy, og går dermed selvsikkert inn mellom Mini Cooper og Mini Countryman.
Esset er ikke overraskende ganske sportslig med en gjenkjennende front, aerodynamiske felger på enten 17- eller 19 tommer og byr selvsagt på ekte kjøreglede.
For elektriske Aceman er utstyrt med et nytt dempingssystem med høyt forspente stabilisatorer, og dette skal gi enda mer presis styring og god stabilitet. Så ja, gokart-følelsen bør være ivaretatt.
Men selve grunntanken med Mini var ikke kjøreglede, men plassutnyttelse. Den tråden følger også kommende Mini Aceman, som er betegnet som den første crossover-modellen i premiumklassens småbilsegment.
Til tross for sine drøy fire meter er det sitteplasser til fem, og et bagasjerom på 300 liter som kan utvides til 1.005 liter bed å legge ned baksetene.
I dag er også den digitale brukeropplevelsen viktig, men det går ikke utover det klassiske designet. Aceman kommer med en rund skjerm, et letthåndterlige ratt, et gjenkjennelig girskifte og Mini Operating System 9 som kan opereres ved berøring eller stemmestyring.
Mini har klar to utgaver for den elektriske Aceman, grunnutgaven kalt Mini Aceman E og den kraftigere storesøsteren Mini Aceman SE.
Førstnevnte er utstyrt med en batteripakke på 42,5 kWh, og dette åpner for en rekkevidde på inntil 310 kilometer. Dette er koblet til en motor med 135 kW/184 hk med maks dreiemoment på 290 Nm.
Denne utgaven klarer 0-100 km/t på 7,9 sekunder, og har en toppfart på 160 km/t.
Mini Aceman SE har et batteri på 54,2 kWh, og dette sender den over 400 kilometer med en WLTP-rekkevidde på 406 kilometer. Det er også en kraftigere motor på 160 kW/218 hk og 330 Nm, og her går sprinten på 7,1 sekunder og toppfarten økes til 170 km/t.
Ombordladingen er på 11 kW, mens hurtigladingen lyder på maks 75 kW for Aceman E og 95 kW for Aceman SE. Mini melder en knapp halv time lading fra 10 til 80 prosent, så det er på linje med andre moderne elbiler.
Mini har også en funksjon som akklimatiserer batteriet til ideelle forhold om man plotter ladestasjonen inn i navigasjonen, så også her er den moderne.
Mini Norge sier at de forventer at salget av nye Mini Aceman starter i begynnelsen av sommeren, mens de første bilene skal være på plass før vi runder 2025.
Og når det gjelder salg.
Mini skal gradvis gå over til direktesalg av biler, og det betyr at de fokuserer enda mer på nettsalg via en såkalt agentmodell. Norge blir et av de første landene som kjører i gang med dette, og her åpnes de digitale slusene allerede i mai. Innen 2026 skal det være direktesalg i hele Europa.
Her skal eieren BMW Group digitalisere hele kjøpsprosessen, og dette åpner for at kunder kan velge enten å kjøpe bilen på nett eller fysisk hos en forhandler.
– Framtidens bilsalg går mot et mer transparent marked med faste priser og netthandel. Vi er nødt til å møte kundene utenfor de tidligere tradisjonelle salgskanalene, og gjøre det enklere for dem å bestille bil og sikre en sømløs kundeopplevelse mellom online og offline, sier Niklas Sjöberg, leder for Mini i Nord-Europa.
‒ Som en del av dette, går vi derfor over til en agentmodell, samtidig som vi beholder forhandlerne våre, da de utgjør ryggraden også i den nye salgsmodellen. Med den vellykkede overgangen i Sverige ser vi nå fram til å lansere de samme systemene i Norge og gi kundene våre den samme gode kundeopplevelsen.
Og esset i kortstokken leder altså an:
Les også: