De som svinger innom en lynlader må regne med å betale like mye som de som fyller opp dieseltanken. (Fotos: NAF)

Ladesjokk: Like dyrt å hurtiglade som å fylle diesel

Norge ble verdensledende på elbiler grunnet økonomiske fordeler. Nå har det kommet avgifter, og hurtigladingen koster rundt det samme som å fylle diesel.


De med bensin- og dieselbiler får kjørt seg rent økonomisk. Ikke bare er det knyttet en masse avgifter til selve bilen, men det svir skikkelig i bommen og ikke minst koster det skjorta å fylle opp tanken.

Elbileiere har sluppet unna mye, men staten er som kjent grisk og har allerede hentet fram sugerøret. Det er blant annet moms på nybilprisen over 500.000 kroner, det er åpnet for bomavgifter og det er en vektavgift for nybilene som slår inn over 500 kilo.

-->
På toppen har elbilistene også fått høyere strømregninger, men fortsatt er det selvsagt svært gunstig med hjemmelading kontra det å fylle opp bensintanken.

Men de som hurtiglader har ikke lenger noen fordeler målt mot de som fylle opp dieseltanken. For dette koster rundt 5 ganger så mye som å lade hjemme, har NAF regnet ut.

– Det er et for stort gap mellom spotprisen på strøm og det du må betale på hurtigladeren, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Resultatet er et lite sjokk.

– Med dagens prisnivå på hurtiglading, er det like dyrt å lade elbilen som å tanke opp dieselbilen, sier Sødal.  

Ladestasjonene har fulgt prisutviklingen for strømmen, og dermed har prisene for hurtiglading skutt i været under de dyreste periodene. De har også justert ned prisene når strømmen har blitt billigere, men fortsatt er denne betydelig høyere enn selve strømprisen.  

NAF har altså regnet på dette, og uten en rabattavtale er det nærmest ingen forskjell på å hurtiglade og fylle diesel. Slik bør det ikke være, mener NAF.

– Prisnivået i strømmarkedet bør gjenspeiles bedre på ladeplassen, sier Sødal.  

Tallenes tale er klar. Flere av de store ladeoperatørene har en pris på 6,49 kroner per kilowattime, mens den gjennomsnittlige spotprisen på Østlandet så langt i april ligget under 50 øre per kilowattime, opplyser NAF.

Det betyr at om en elbil som bruker 0,2 kilowattimer per kilometer kjører 1.000 kilometer i løpet av en måned, vil hurtigladingen dermed koste elbilisten 1.298 kroner, ifølge NAFs regnestykke.

Om en dieselbil som bruker 0,6 liter på mila med en literpris på 22 kroner, gir dette en månedlig kostnad på 1.320 kroner etter 1.000 kilometer.

–Har du ikke muligheten til å lade hjemme, er det ikke mye å spare på drivstoffkostnadene. Lading langs veien er uforholdsmessig dyrt sammenlignet med hjemmelading, sier Sødal.

Men det er altså en mulighet til å få ned kW-prisen, og det er å inngå en rabattavtale. NAF sier at elbilistene bør sjekke hva de kan få av rabatter gjennom medlemsorganisasjoner, bilmerket du eier, ladeoperatørene og andre.  

–For de som hurtiglader mye, er det penger å hente på gode rabattavtaler, sier Sødal.  

Hjemmealding er åpenbart et godt økonomisk valg.

‒ Hjemme har du den billigste strømmen, og fordelen av å kunne starte dagen med «full tank» hver dag, sier Sødal.

Men:

– Det er ikke alle som har muligheten til å lade bilen hjemme. Derfor er det viktig at strømprisen reflekteres bedre i hurtigladeprisene enn den gjør i dag.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler Forbruker NAF