Maserati har fått en ny mulighet til å snu den dalende trenden, og den heter elbiler. Så det italienske merket har tenkt å tråkke den elektriske gasspedalen i bånn, og satstingen har til og med fått et eget navn ‒ Folgore.
De to som skal bane vei for en helelektrisk satsting er bilene SUV-modellen Grecale Folgore og den sportslige GranTurismo Folgore. Disse skal følges av en rekke nye elbiler, og allerede i 2028 skal Maserati kun utvikle nye elbiler.
Og det bør bli bra, for nå viser de fram noe ganske så spennende ‒ en toppløs elbil.
Den ble vist fram mandag kveld, og til Maseratis «Made in Thunder”, en ouverture til Folgore.
På scenen til Trident-huset var også passende nok artisten Trident Dardust, i tillegg til skuespilleren Matilda De Angelis og astrofysikeren Edwige Pezzulli.
De var der for å hylle flere ting. Maserati selv runder 110 år i 2024, 15. april er fødedatoen til selveste Leonardo Da Vinci, og så har vi altså en toppløs elbil.
15. april er altså dagen til å feire «Made in Italia», og Folgore skal løfte den italienske fanen når det kommer til elbiler.
Det skal blant annet GranCabrio Folgore sørge for, 100 prosent laget i Modena og 100 prosent full elektrisk kabriolet.
Her bør det iallfall ikke stå på designet og forførende linjer, og det bør heller ikke stå på spesifikasjonene. For Maserati bekrefter at de har løftet løsninger fra Formel E inn i elbilen, akkurat som de har gjort med GranCabrio Folgore.
Den har tre elmotorer og en samlet kraft på 560 kW/761 hk og et batteri på 92,5 kWh, så den kommende kabrioleten bør nærme seg 500 kilometer i rekkevidde.
Sjekk disse linjene som den kommende elbilen kan skryte av:
Hva spesifikt vi kan forvente oss av GranCabrio Folgore har ikke Maserati sagt noe om, så her må man bare smøre seg med tålmodighet. Men vi vet dog hva modellen i seg selv kan tilby.
Maserati avduket nemlig den nye GranCabrio i slutten av februar, og denne har en 3-liters turbomotor med 542 hk og med et mykt tak som kan legges ned på 14 sekunder i opp mot 50 km/t.
Den nye modellen er selvsagt utstyrt med en rekke førerassistenter og et moderne infotainment, slik som alle nye biler fra den store Stellantis-gruppen.
Maserati sier heller ikke noe om når den nye elektriske kabrioleten er klar, men som vi skjønner har det italienske det travelt. Så vi trenger forhåpentlig ikke å vente altfor lenge.
I mellomtiden kan vi slå i hjel litt tid med å sjekke ut noen bilder, for det er verd å titte litt ekstra på denne flotte skapningen.