Elsparkesyklistene er på full fart ut i trafikken, og mange dropper bruk av hjelm. Det trenger nemlig ikke voksne å bruke. (Ill.foto: Frende Forsikring)

Vil ha generelt hjelmpåbud på elsparkesykkel

I dag sier loven at alle under 15 år må bruke hjelm på elsparkesykkel, men Frende Forsikring mener det er hull i hodet at ikke alle må bruke den viktige livredderen.


‒ Jeg ser ingen grunn til at ikke hjelm skal være påbudt på elsparkesykkel. Folk dør, jo.

Selv i det skrevne sitatet over merker man frustrasjonen til Roger Ytre-Hauge, fagsjef på motor i Frende Forsikring. Og han har et poeng, elsparkesykkel er nemlig 10 ganger farligere enn vanlig sykkel.

-->
For det viser en rapport fra Oslo skadelegevakt, og når vi nå nærmer oss 17. mai er elsparkesyklistene på full fart ut i trafikken.

‒ Det har vært flere dødsulykker med elsparkesykkel. Hode- og ansiktsskader går igjen, det samme gjør kjøring med promille, sier Ytre-Hauge.

‒ Det skal så lite til før du havner i asfalten. Et lite hull, uoppmerksomhet eller litt strøsand fra vinteren er alt som skal til.

Frende viser til tall fra Stavanger Aftenblad tidligere i år, og der kommer det fram at det var 502 alvorlige ulykker med elsparkesykkel i Norge fra desember 2020 til desember 2023. 

Tallene viser videre at av de som var involvert i ulykkene brukte kun 11 prosent hjelm, og tallene fra Oslo skadelegevakt bekrefter et svært høyt skadeomfang med elsparkesykler. Bare i hovedstaden var det 1.594 ulykker på halvannet år i 2019 og 2020. 

‒ Det er kjempefarlig å kjøre rundt helt ubeskyttet i trafikken, sier Ytre-Hauge.

‒ Du tror kanskje ikke fallet blir spesielt ille hvis du faller av en elsparkesykkel i 20 km/t, men skadestatistikken viser noe helt annet. Det er fullstendig hull i hodet å ikke ha hjelmpåbud. 

Etter en nærmest vill vest-tid ble det innført regler også for sparkesyklistene, og nå er det en promillegrense på 0,2, en aldersgrense på 12 år og hjelmpåbud for barn under 15 år.

‒ Jeg kan ikke forstå hvorfor det settes en grense for hjelmpåbud ved 15 år, sier Ytre-Hauge.

‒ Det gjør det vanskeligere å få folk til å bruke hjelm, det blir vanskelig å reagere mot dem som ikke bruker det og det fører til flere alvorlige ulykker. 

I Frendeundersøkelsen har de også spurt om hjelmbruk på motorisert sparkesykkel, og der mener 33 prosent mellom 18 og 29 år at det er greit å sparkesykle uten hjelm.  

Så mange svarer «ja» til påstanden «det er greit å kjøre el-sparkesykkel uten hjelm» i ulike aldersgrupper: 

  • 18-29 år: 33 prosent 
  • 30-39 år: 19 prosent 
  • 40-49 år: 13 prosent 
  • 50-59 år: 11 prosent 
  • 60+: 4 prosent 
Kilde: Frendeundersøkelsen 

‒ Menn er overrepresentert i skadestatistikken og tallene våre viser også at det er menn som er minst flinke til å bruke hjelm, sier Roger Ytre-Hauge. 

I fjor ble innført krav om ansvarsforsikring på elsparkesykkel. 

‒ Hvis du ikke har forsikring kan du få bot fra politiet, men mye verre er regningen du kan ende med hvis du er skyld i en skade, sier Roger Ytre-Hauge. 

‒ Forsikringen dekker skader du påfører andre personer, kjøretøy eller eiendom. Hvis du leier sykkel hos aktører som Voi eller Ryde ligger forsikringsansvaret hos dem, legger han til.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Frende Elsparkesykkel