Elbiler slik som nye Volvo EX30 håndterer selvsagt vinteren akkurat like godt som tradisjonelle biler, men rekkevidden er ikke spesielt glad i kalde temperaturer. (Foto: Nybiltester)

Bruk av klimaanlegget gir store rekkeviddetap

I bykjøring kan elbilen miste over en tredjedel av rekkevidden grunnet bruk av klimaanlegget, viser ny undersøkelse.


La oss slå det fast med en gang ‒ det å fryse eller svette bak rattet er alt annet enn optimalt. Sjåfører i et behagelig inneklima er også bedre sjåfører, så du bør ikke droppe bruk av klimaanlegget om det er varmt eller kaldt i elbilen.

Når det er sagt ‒ skal du spare rekkevidde bør du også være litt mer restriktiv i bruken av klimaanlegget i en elbil. For ja, det går utover rekkevidden. 

Det slår ekspertene på elbilbatteri, Aviloo, fast. 

Det østerrikske selskapet startet med å utvikle tester som viser helsen til batterier i 2017, og er nå ledende på dette viktige feltet spesielt for brukte elbiler. For nei, du vil ikke kjøpe en brukt elbil med et dårlig batteri. 

Nå har de altså sett på en annen ting som påvirker rekkevidden, nemlig oppvarming og nedkjøling av kupeen. Altså bruk av klimaanlegget. 

Og om det er varmt eller kaldt ute går det dessverre mye energi før man har fått en behagelig innetemperatur, faktisk urovekkende mye, viser analysen.

Aviloo sier at de har testet 14 forskjellige elbiler, og analysene viser at energiforbruket kan øke betydelig avhengig av kjøreatferd og bruk av klimaanlegget. Spesielt om det er veldig varmt eller veldig kaldt ute, og du kjører i by-hastigheter.

De sier at en gjennomsnittlig bytur kan klimaanlegget stå for så mye som 35 prosent av det totale forbruket etter den første timen, noe som altså tilsvarer et tap på mer enn en tredjedel av den totale rekkevidden.

Aviloo forklarer at de 14 bilene først ble avkjølt til 0 grader, og kupeene ble deretter varmet opp til den forhåndsinnstilte temperaturen på 22 grader i automatisk modus. Deretter ble oppvarmingen stående på i 2 timer.

Etter den første timen med oppvarming var energiforbruket på mellom 1,5 kWh og 2,5 kWh, med et gjennomsnitt på 2,07 kWh. På en time økte den til mellom 2,7 kWh og 4,5 kWh.

Avhengig av kjørestil, kan dette ha forskjellige effekter på rekkevidden, forklarer Aviloo.

Det gjelder spesielt ved kjøring i byer, hvor oppvarmingsenergien altså står bak 35 prosent av det totale forbruket etter 60 minutter.

Så ille er det heldigvis ikke på motorveien.

I raskere hastigheter er forbruket generelt høyere, og det betyr at oppvarmingsenergi har en mindre drastisk effekt. Analysen viser et snitt på rundt 10 prosent.

Men det er altså ikke bare i kulden at klimaanlegget stjeler rekkevidde.

I august-september i fjor testet Aviloo dette i temperaturer mellom 28 og 35 grader. Da kjølte de ned kupeen til 22 grader.

Resultatet var en gjennomsnittlig avkjøling på 10 grader som ga et forbruk på 1,6-2,2 kWh målt etter 60 minutter, noe som betyr at lignende hensyn gjør seg gjeldende for kjøling som for oppvarming.

‒ Vi målte i hvilken grad andelen energi som forbrukes til oppvarming og klimaanlegg, avhenger av om du kjører i byen eller på motorveien. I tillegg ble oppvarmings- og kjøleprosessene nøye undersøkt, forklarer CTO i Aviloo, Nikolaus Mayerhofer.

‒ Forbruket er naturlig nok mye høyere her enn når man holder en konstant temperatur, noe som fører til spesielt store effektivitetstap på korte turer.

(Ill.: Aviloo)

Aviloo sier at så lenge romluften er betydelig over eller under ønskelig temperatur, forbrukes betydelig mer energi enn for å opprettholde en konstant romtemperatur.

Elbilene bruker altså mest energi til dette den første timen, og det er også verd å merke seg at forbruket er på sitt aller høyeste allerede de første 15 minuttene.

Så om du vil ha mest mulig rekkevidde ut av elbilen din, så bør du spesielt på korte turer være være litt restriktiv i bruken av klimaanlegget.

Under viser de blå kakestykkene forbruket som klimaanlegget står for henholdsvis på motorvei og i byen:

(Ill.: Aviloo)

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler Aviloo rekkevidde