Annonse
Hjem Elbiler Jaguar + BMW = sant

Jaguar + BMW = sant

Britiske Jaguar slår seg nå sammen med tyske BMW, og sammen skal de lage nye elektriske drivverk.

Det er absolutt ikke noe nytt at bilmerker går sammen for å utvikle teknologi, for produsentene står nå overfor enorme utfordringer. Bakgrunnen er at kommende biler må bygges etter noe som er kalt ACES, som står for autonomous, connectivity, electrification og services.

Morgendagens biler skal altså være selvkjørende, koblet til nettverk, være elektrifisert og tilby en rekke tjenester.

Alt dette koster både enorme summer og tar forferdelig lang til å utvikle.

Så at de to produsentene går sammen om å utvikle elmotorer er nok ikke det dummeste her i verden.

Saken fortsetter under Annonsen

Jaguar Land Rover (JLR) står bak elbilen som er kåret til årets bil, Jaguar I-Pace, mens BMW-gruppen (BMW AG) er en av produsentene med lengst erfaring rundt elbiler etter å ha introdusert BMW i3 allerede i 2013.

Begge to har altså kommet et godt stykke i utviklingen av elbiler, og skal sammen ta det neste steget i utviklingen av elektriske drivverk på engelsk kalt Electric Drive Unit (EDU).

Vi snakker altså om en integrert enhet som inneholder elmotor, girutveksling og strømforsyning, og dette er noe BMW nå utvikler til femte gerenasjon av eDrive. Den nye EDU’en blir introdusert til neste år, og da i den nye elektriske SUV-modellen BMW iX3.

BMW utvikler 5. generasjon elmotor til iX3, og denne skal brukes som base for videreutvikling. (Foto: BMW)
BMW utvikler 5. generasjon elmotor til iX3, og denne skal brukes som base for videreutvikling. (Foto: BMW)

Denne enheten skal også kommende elektriske drivverk fra BMW og Jaguar baseres på.

‒ Bilindustrien gjennomgår en rask forandring. Vi ser samarbeid som en nøkkel til suksess, også innen elektrifisering. Med Jaguar Land Rover fant vi en partner hvis krav til den framtidige generasjonen av elektriske drivenheter vesentlig samsvarer med vår. Sammen har vi muligheten til å imøtekomme kundenes behov mer effektivt ved å forkorte utviklingstiden og bringe biler og toppmoderne teknologier raskere på markedet, sier Klaus Fröhlich, styremedlem i utviklingsdelen til BMW AG.

JLR understreker at ACES er det største teknologiske skiftet bilindustrien har sett, og at kundene stadig mer fokuserer på slik teknologi.

‒ Vi har bevist at vi kan bygge verdensledende elbiler, men nå må vi skalere teknologien for å støtte neste generasjon av Jaguar og Land Rover-produkter. Det var klart fra diskusjoner med BMW-gruppen at begge selskapers krav til neste generasjons EDU’er for å støtte denne overgangen, gir betydelig overlapping for et gjensidig fordelaktig samarbeid, sier Nick Rogers hos JRL.

Partnerskapet innebærer at eksperter fra begge gruppene plasseres sammen i München, hvor de altså skal videreutvikle femte generasjonen av drivenheten til BMW.

Selve masseproduksjonen av EDU’ene skal gjøres av de enkelte, så JLR skal produsere sine i England og BMW-gruppen skal gjøre det samme på sine fabrikker.

BMW AG består av bilmerkene BMW, Mini og Rolls-Royce, mens JLR står bak merkene Jaguar og Land Rover.

Les også:

2 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,815FansLik
85FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker