Jaguar + BMW = sant

Britiske Jaguar slår seg nå sammen med tyske BMW, og sammen skal de lage nye elektriske drivverk.


Det er absolutt ikke noe nytt at bilmerker går sammen for å
utvikle teknologi, for produsentene står nå overfor enorme utfordringer. Bakgrunnen
er at kommende biler må bygges etter noe som er kalt ACES, som står for autonomous,
connectivity, electrification og services.

Morgendagens biler skal altså være selvkjørende, koblet til
nettverk, være elektrifisert og tilby en rekke tjenester.

Alt dette koster både enorme summer og tar forferdelig lang
til å utvikle.

Så at de to produsentene går sammen om å utvikle elmotorer er
nok ikke det dummeste her i verden.

Jaguar Land Rover (JLR) står bak elbilen som er kåret til årets bil, Jaguar I-Pace, mens BMW-gruppen (BMW AG) er en av produsentene med lengst erfaring rundt elbiler etter å ha introdusert BMW i3 allerede i 2013.

Begge to har altså kommet et godt stykke i utviklingen av
elbiler, og skal sammen ta det neste steget i utviklingen av elektriske
drivverk på engelsk kalt Electric Drive Unit (EDU).

Vi snakker altså om en integrert enhet som inneholder elmotor, girutveksling og strømforsyning, og dette er noe BMW nå utvikler til femte gerenasjon av eDrive. Den nye EDU’en blir introdusert til neste år, og da i den nye elektriske SUV-modellen BMW iX3.

BMW utvikler 5. generasjon elmotor til iX3, og denne skal brukes som base for videreutvikling. (Foto: BMW)

Denne enheten skal også kommende elektriske drivverk fra BMW
og Jaguar baseres på.

‒ Bilindustrien gjennomgår en rask forandring. Vi ser
samarbeid som en nøkkel til suksess, også innen elektrifisering. Med Jaguar
Land Rover fant vi en partner hvis krav til den framtidige generasjonen av
elektriske drivenheter vesentlig samsvarer med vår. Sammen har vi muligheten
til å imøtekomme kundenes behov mer effektivt ved å forkorte utviklingstiden og
bringe biler og toppmoderne teknologier raskere på markedet, sier Klaus
Fröhlich, styremedlem i utviklingsdelen til BMW AG.

JLR understreker at ACES er det største teknologiske skiftet
bilindustrien har sett, og at kundene stadig mer fokuserer på slik teknologi.

‒ Vi har bevist at vi kan bygge verdensledende elbiler, men
nå må vi skalere teknologien for å støtte neste generasjon av Jaguar og Land
Rover-produkter. Det var klart fra diskusjoner med BMW-gruppen at begge
selskapers krav til neste generasjons EDU’er for å støtte denne overgangen, gir
betydelig overlapping for et gjensidig fordelaktig samarbeid, sier Nick Rogers hos
JRL.

Partnerskapet innebærer at eksperter fra begge gruppene plasseres
sammen i München, hvor de altså skal videreutvikle femte generasjonen av
drivenheten til BMW.

Selve masseproduksjonen av EDU’ene skal gjøres av de enkelte,
så JLR skal produsere sine i England og BMW-gruppen skal gjøre det samme på
sine fabrikker.

BMW AG består av bilmerkene BMW, Mini og Rolls-Royce, mens JLR
står bak merkene Jaguar og Land Rover.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter