En av de villeste rockehistoriene omhandler også en av de galeste som sirkuset har bydd på, trommeslageren Keith Moon i The Who.
Da han feiret 21-årsdagen tok festen litt vel av, og etter å ha kastet en kake gjennom et vindu og ned i bassenget, bestemte han seg for å toppe dette. Toppen av kransekaka fant han parkert i en bakke ved bassenget ‒ en splitter ny Lincoln Continental, hoppet inn i den og løsnet håndbrekket ‒ og både trommeslageren og bilen forsvant ned i bassenget.
Vel, slik går iallfall legenden, selv om de fleste som var på festen var såpass bedøvd at de ikke er helt sikker på hva som egentlig skjedde.
Den historien kan mange som besøker Tons of Rock, denne fantastiske rockefestivalen som hvert år lokker utrolige band til Norge og Oslo. Og nå er det altså på tide at også bilfolket lærer seg historien, for Oslo Motor Show og Tons of Rock blir kompiser.
De to store happeningene inngår et nytt samarbeid som skal skape enda større musikk- og motorglede for alle nordmenn, lover arrangørene bak Tons of Rock og Oslo Motor Show.
OMS-general Tommy Larssen, som har en skjeggpryd verdig en tungrocker, gleder seg til å tråkke inn i en ny arena.
‒ Den nye samarbeidsavtalen innebærer at Oslo Motor Show vil være sterkt til stede på Tons of Rock med en egen utstilling bestående av eksklusive kjøretøy og en spesialdesignet stand med aktivitet og underholdning, forklarer Larssen.
‒ Dette vil treffe midt i hjertet til mange av festivaldeltakerne, ettersom rockefestivalen tiltrekker seg et stort antall publikummere med et lidenskapelig forhold til både musikk, motor og kjøretøy.
Oslo Motor Show har vokst til å bli en av de største bilutstillingene i Skandinavia, og i fjor løsnet hele 53.000 billett. Det er mange inne på Nova Spektrum, den tidligere Varemessen i Lillestrøm.
Men det er ingenting målt mot Tons of Rock, som hadde mer enn 100.000 besøkende i fjor. De forventer at dette øker til formidable 150.000 i år.
I så fall kan de to store arrangementene tiltrekke seg over 200.000 besøkende i 2024.
‒ Når Metallica spiller på Tons of Rock 26. juni foran titusenvis av elleville fans skal vi sørge for at publikummerne også kan få en smakebit av de fantastiske opplevelsene som Oslo Motor Show representerer, slår Larssen fast.
‒ Vi må huske på at kombinasjonen av musikk- og motoropplevelser henger tett sammen, påpeker prisjektlederen.
‒ Eksempelvis er Metallicas vokalist James Hetfield en lidenskapelig motorentusiast med en større samling av sjeldne, historiske kjøretøy. Det er heller ikke lenge siden vi hentet Elvis Presleys unike kabriolet – en av BMWs dyreste og mest eksklusive biler ‒ til Norge. Dette fikk stor nasjonal og internasjonal oppmerksomhet, og er en type attraksjon som bringer oss tett på målgruppen som også Tons of Rock henvender seg til.
Ja, du har selvsagt lyst til å se den unike bilen til mannen som introduserte rocken til en hel verden, selveste Elvis.
Her er bilen som sensasjonelt fant veien til Norge:
Også rockefestivalen, som på sin side vil være på plass under Oslo Motor Show, gleder seg til det ganske så unike samarbeidet.
‒ For oss er Oslo Motor Show en perfekt samarbeidspartner, og vi ønsker også å se på andre muligheter for å bruke en av Norges største møteplasser for alle motor- og kjøretøyinteresserte til å skape spennende innhold som engasjerer alle besøkende, sier medgründer av Tons of Rock, Mads Martinsen.
‒ Vår felles ambisjon er å lage en enda bedre rockefestival og enda bedre motorfestival, og å skape enda mer musikk- og motorglede hos alle nordmenn.
Oslo Motor Show og Tons of Rock skal i første omgang samarbeide i tre år, men de har også en intensjon om å forlenge dette i årene etter 2026.
Og bare så det er sagt. Keith Moon overlevde den ville bursdagsfesten i 1967, men det harde livet kostet. Han døde i 1978, bare 32 år gammel.
Les også: