Volkswagen ID. satte ny elektrisk rekord

Med en snitthastighet på enorme 204,96 km/t knuste sportsbilen ID. R den elektriske rekorden rundt Nordschleife.


Om en bilprodusent skal ha den ultimate skryterettigheten må
de sette kurs for Nürburgring-Nordschleife, verdens tøffeste racerbane.

De bilene som kommer raskest rundt banen kan skryte av å være
«verdens raskeste», intet mindre.

Volkswagen har på gang en ny elbilserie kalt ID., og de vil
gjerne vise verden at de kan lage skikkelig gode elbiler før de første
ID.-bilene slippes løs på markedet.

Det skal de gjøre med racerbilen ID. R, en ganske så ellevill
elbil.

Allerede i fjor viste de hva som bor i det elektriske
villdyret, og fører Romain Dumas som har vunnet Le Mans en rekke ganger rattet
bilen gjennom de 156 svingene som utgjør verdens mest berømte bakkeløp Pikes
Peak hele 16 sekunder raskere enn den tidligere rekorden ‒ for øvrig satt av
rallyesset Sébastien Loeb.

Dette ble fulgt opp med en ny rekord under Goodwood-festivalen, før Volkswagen Motorsport begynte å preppe bilen for den ultimate utfordringen ‒ Nordsløyfa på Nürburgring.

Det finnes en rekke rekorder på Nordschleife, for bilene er nemlig
delt opp i forskjellige klasser. En av disse er den generelle for elbiler, og
det var den VW hadde sett seg ut.

Den lød på 6:45,90 minutter og ble satt av en Nio EP9 i
2017, noe som ga en snittfart på nærmere 185 km/t. Den tiden er faktisk mindre
enn ett sekund bak den gjeldende produksjonsbilrekorden til en lynrask Lamborghini
Aventador SVJ, så det er virkelig en imponerende tid.

Men den ble aldri noe utfordring for Dumas og ID. R, som føk rundt den drøye 20 kilometer lange banen på 6:05,336 minutter ‒ drøye 40 sekunder raskere.

Dette gir en snitthastighet på 204,96 km/t, noe som er så
drøyt at det nesten ikke skulle være mulig.

‒ Å være en rekordinnehaver på Nordschleife gjør meg utrolig
stolt, sier Dumas.

‒ For meg er dette den beste og vanskeligste banen i verden. Jeg vil takke laget til Volkswagen Motorsport, som igjen har gjort en fantastisk jobb. ID. R var perfekt forberedt for Nordschleife, og det var så gøy å oppleve lynende akselerasjon og raske svinger.

Faktisk er ID. R nå den nest raskeste bilen gjennom alle
tidene rundt banen.

Kun den sjuke Porsche 919 Hybrid Evo tidligere brukt i
langdistanse-VM har vært raskere. Den føk rundt Nordsløyfa på 5:19,55 minutter,
en tid som kun formel 1-bilene kan matche. Og det har vi hold for å si.

For den 919 Hybrid Evo som satte rekord er faktisk så rask
at da Porsche testet den rundt Spa-banen slettet den til og med banerekorden som
formel 1-bilene hadde satt året før, noe som er totalt uhørt. Men det skal
legges til at F1 tok rekorden tilbake med noen få tiendedeler noen måneder
senere.

ID. R er altså raceren i den elektriske Volkswagen-familien, og byr på hele 680 hestekrefter som gjør den til en elektrisk hissigpropp uten like. Men dette er kun en bil som skal vise hva tyskerne er i stand til, og skal selvsagt aldri serieproduseres.

Volkswagens aller første vanlige elbil skal presenteres i
september, og er en personbil i Golf-størrelsen kalt ID. 3. Den setter neppe
noen rekorder rundt Nordschleife, men den kan kanskje ta noen salgsrekorder når
den kommer på markedet?

Rekordbilen er altså ID. R, og under finner du videoen VW Motorsport har publisert etter rekordrunde.

Dessverre er det ikke en sammenhengende video fra innsiden som viser hvor dramatisk raskt dette egentlig er, men dette er nå slik de valgte å gjøre det.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter