Nå blir også Ferrari litt elektrisk

For første gang i historien kan en Ferrari lades.


Hva får du om du mikser en V8 på 780 hestekrefter, elmotor på 220 hk, 1,57 kilo per hk, 0-100 km/t på 2,5 sekunder og formidable 390 kilos marktrykk i 250 km/t?

Jo, en Ferrari SF90 Stradale.

Den italienske hingsten runder 90 år, og det feires med en
helt ny superbil som altså bikker 1.000 hk. Og nå tetter altså Ferrari gapet
mellom racerbilene og gatebilene enda et hakk med sin nye og elleville
gateversjon.

Vi snakker om firehjulsdrift og altså en ladbar hybrid. Og
når det kommer til superbiler og hybrider er ikke det viktigste hvor langt den
kan gå på ren strøm, men hvor mye den elektriske motoren hjelper til i
akselerasjonen.

Og det er for SF90 Stradale ganske mye.

Produsenten opplyser selv hva som bor i denne: 0-100 km/t på 2,5 sekunder, og 200 km/t på like imponerende 6,7 sekunder. Den bremser også fra 100 km/t og ned til 0 på under 30 meter, så den stopper like imponerende som de akselerer. Toppfarten er satt til 340 km/t.

En annen litt spesiell ting er at Ferrari ikke har hentet inspirasjon
for de seneste superbilene, men faktisk gått 20 år tilbake i katalogen.

Da kom Ferrari med 360 Modena, og denne har fungert som en
slags inspirasjonskilde skal vi tro italienerne selv ‒ men skal man sammenligne
med noen er det selvsagt hyperbilen LaFerrari som gjelder.

Den er også elektrifisert, men langt fra slik som SF90 Stradale er.

LaFerrari, som kostet langt over 10 millioner kroner, har en
V12 kombinert med én elektrisk motor, og totalt 963 hk. Dette er en vanlig
hybrid som ikke lar seg lade og kjøre på ren strøm, men løsningen hjelper bilen
i akselerasjon både fra null og ut av svingene.

Det ble kun produsert 499 slike biler, og den siste som kom var
en Aperta i 2018.

Nå hever de lista enda et hakk, og hele tre elmotorer hjelper
til ‒ to uavhengige foran og en bak mellom V8-motoren og girkassen.

Forbrenningsmotoren er forøvrig en videreutviklet V8 F154,
motoren som har blitt kåret til verdens beste motor ikke mindre enn fire år på
rad. Så her snakker vi kvalitet fra øverste hylle.

For å runde dette av har de også utviklet en ny
dobbeltclutch «F1-girkasse» med 8 gir, som gir den et maksimalt dreiemoment på
900 Nm og 20 prosent mer enn 7-trinnskassen. Og selv med ett ekstra gir har de
faktisk fått vekten ned med 7 kilo.

Her er en video som viser den mest ville superbilen Ferrari har serieprodusert:

Vi snakker altså om en klimavennlig superbil som kan lades,
og dermed også kjøre helt uten lokale utslipp. Sett bilen i eDrive og du kan ruller
over 25 kilometer på eldrift.

Og for å vise at de virkelig følger med i tiden har de også
for første gang satt inn et heldekkende digitalt instrumentpanel. SF90 Stradale
byr på en 16-tommers skjerm som kurver inn mot føreren for enda bedre oversikt.

Også de vanlige tingene, som diverse karbondeler, LED-lys og
slike ting, kan den nyeste superbilen by på, i tillegg til ny teknologi som de
fleste moderne biler nå kommer med.

Du kan jo selv se hvordan Ferraris nye superbil ‒ og ladbare hybrid ‒ ser ut.

Her er en liten bildeserie med Ferrari SF90 Stradale:

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene